سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روی خندان پسته بر لبان خشکیده کویرلوت

از کاشت تا فرآوری محصول پسته در گوشه ای از کویر که علاوه بر اشتغالزایی، آبادانی را هم به دنبال داشته و زمین بایر را حاصل خیز کرده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زمین‌های کویر لوت تا چندسال پیش بیابان بود ، شرکتی دانش بنیان برای آبادانی این منطقه دست به کار شد و بهترین گزینه نهال پسته بود.

در ۸۰۰ هکتار از این اراضی ، پسته کاشته شد که اکنون ۱۲۵ هکتار آن به بار نشسته است و بقیه هم در سال‌های آینده به بار می نشیند.

پیش بینی می‌شود از این ۱۲۵ هکتار سطح بارده ، حدود۴۰۰ تن پسته برداشت شود.

نهال‌های پسته در گلخانه کمی که قد می کشند به باغ‌های پسته منتقل می‌شوند و سه رقم پسته فندقی ، احمداقایی و اکبری در این باغ پسته کشت شده است.

گاراژیان کارشناس باغات خراسان جنوبی  گفت :تعداد زیادی از ساکنین این منطقه که کاری نداشتند حالا در این طرح دانش بنیان مشغول به کار شدند.

او افزود : ۳هزار نفر روز اشتغالزایی در این شرکت ایجاد شده است و در هر فصل سال که نیرویی به اینجا مهاجرت کند برای او شغل داریم.


بیشتر بخوانید


 

چرخه تولید اینجا کامل است

چند صدمتر آن طرف تر از باغ پسته ، ترمینال ضبط پسته ای است که بصورت مکانیزه کار می کند و از بزرگترین و بروزترین ترمینال‌های ضبط پسته کشور است که هرسال بالغ بر ۳ تن پسته فرآوری می شود.

علاوه بر اشتغال ۲۰ نفر از دیگر ظرفیت‌هایی که این ترمینال ایجاد کرده باعث شده روستاییان بتوانند از ترمینال برای فراوری پسته‌های خود استفاده کنند.

شیخ آبادی کارشناس گفت : پس از پوسته گیری ، پسته‌های مرغوب را جدا می شود و برای فروش بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود.

درآمد حاصل از فروش پسته‌ها صرف توسعه مناطق محروم خراسان جنوبی می‌شود.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.