سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دهم مهر، روز جهانی سالمندان

امروز اول اکتبر مصادف با دهم مهر، روز جهانی سالمندان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۰، روز ۱ اکتبر را به عنوان روز جهانی سالمندان ثبت کرد.

یکم اکتبر هر سال به عنوان روز سالمندان نامگذاری شده است تا گامی برای تکریم پدران و مادران و دیگر سالمندان برداشته شود. دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، اما دوران سالمندی، همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت ‏های فیزیکی است. تا قبل از قرن بیست و یکم میلادی، میانگین عمر، بسیار پایین بود، اما بهبود وضع تغذیه و پیشرفت‏‌های چشمگیر پزشکی و ارتقاء سطح بهداشت، سبب افزایش میانگین عمر شده است.

احترام به سالمندان در فرهنگ اسلام

تکریم و احترام ویژه به سالمندان از آموزه‌های فرهنگ اسلامی است. در آیه ۲۳ سوره اسراء آمده است: "به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو یا هر دو، نزد تو به سن پیری رسیدند، کمترین اهانتی به آن‌ها روا مدار و بر آن‌ها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو. "


بیشتر بخوانید


پیامبر اکرم (ص) نیز در سخنی گرانقدر، والایی سالمندان را این گونه ترسیم می‌کند: "احترام به پیران امت من، گرامیداشت من است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.