سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانش آموزان ریگانی دخمه های وحشت را فراموش می کنند/ لحظات ترس و دلهره در مدارس ریگان پایان یافت

تعدادی از مدارس نامقاومی که در ریگان بیشتر به تونل وحشت شباهت داشتند، امسال به همت خیران و دیگر ارگان ها به مدارسی ایمن تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شهرستان ریگان، یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته در شرق استان کرمان که محرومیت در جای جای آن به چشم می‌خورد و مردمان آن  با حداقل امکانات زندگی می کنند، از جمله مناطقی است که نیازمند حمایت مسئولان و خیران هست تا با کار و تلاش، قدم‌های موثری  برای عمران و آبادی آن برداشته شود.

رونق فعالیت‌های عمرانی در این شهرستان، نه تنها سبب پیشرفت این منطقه؛ بلکه سبب نجات جان افرادی می‌شود که در سازه‌های غیرمقاومی سکونت دارند که  با کوچک ترین حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله به انباری از خاک تبدیل می‌شوند و جان افراد را تهدید می‌کنند.

مدارسی که تونل وحشت بودند 

یکی از این سازه‌های غیرمقاوم در شهرستان ریگان که نگرانی اهالی این منطقه را به خاطر جان فرزندانشان دو چندان کرده بود، مدارس خشت و گلی غیراستانداردی بودند که دانش آموزان در آن‌ها تحصیل می‌کردند. مدارسی که دانش آموزان در آن با ترس و دلهره درس می‌خواندند و  نگرانی والدین را نیز در پی داشت. 

نگرانی خانواده‌ها به حدی بود که گاهی سبب می‌شد، برخی از والدین با فرزندان خود به مدرسه بروند تا برای آن‌ها اتفاقی پیش نیاید و خانواده‌هایی هم که به دلیل مسائل کاری، نمی‌توانستند فرزندان خود را همراهی کنند تا ظهر با نگرانی چشم انتظار آمدن فرزندانشان می ماندند و این موضوع سبب اخلال در کار این خانواده‌ها می‌شد.

این مدارس برای اهالی این منطقه، شبیه تونل‌های وحشتی بود که از خشت و گل ساخته شده بودند و  شروع باران، ترس و اضطراب دانش آموزان را دو چندان می‌کرد، به طوری که با اشک، درس خود را آغاز می‌کردند؛ چرا که ترس از ریختن سقف این مدارس، وجود آنان را فرا می‌گرفت.

محمد جلالی، یکی از والدین دانش آموزان گفت: مدرسه روستای ما از خشت و گل ساخته شده بود که بچه‌های ما با ترس و وحشت در آن درس می‌خواندند.

او افزود: با کوچک ترین حوادث طبیعی، قسمت‌هایی از این مدرسه بر زمین و بر سر فرزندانمان می‌ریخت و آن ها هر روز با لباس‌های خاکی و گلی وارد خانه می‌شدند که این موضوع برای ما بسیار نگران کننده بود.

  قدم خیر خیران برای برجای گذاشتن نام نیک از خود 

این وحشت‌ها بر کاهش یادگیری دانش آموزان تاثیر گذاشته بود؛ اما به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، خیران و بانک‌ها، کار برچیده شدن تونل‌های وحشت در شهرستان ریگان آغاز و این مدارس به مدارسی مقاوم تبدیل شدند. 

این اقدام موثر علاوه بر خوشحالی والدین که با آرامش در ساعت تحصیل فرزندانشان به کار خود می‌رسند به دانش آموزان نیز کمک کرده است تا شاداب و با آرامش در کلاس درس حاضر شوند.

رضا روهنده، یکی دیگر از والدین دانش آموزان، ضمن تشکر از خیران و مسئولان در ساخت واحد‌های آموزشی در این منطقه بیان داشت: خیلی خوشحالم که مدرسه‌ای استاندارد برای فرزندان ما ساخته شد تا فرزندان ما بتوانند در این مدارس، مشغول به تحصیل شوند. 

مریم بوستان، یکی از والدین دانش آموزان گفت: قبلا فرزند من در مدرسه‌ای غیراستاندارد مشغول تحصیل بود که این امر سبب می‌شد که ما تا ظهر و بازگشت فرزندمان از مدرسه دلهره داشته باشیم؛ اما با ساخت یک واحد آموزشی مقاوم، فرزندم با خیال آسوده به مدرسه می‌رود و من هم به آرامش رسیدم. 

مظفر رشیدی یکی از دانش آموزان ریگانی که هم اکنون در مدرسه‌ای استاندارد مشغول به تحصیل است، بیان کرد: قبلا  که در مدارس خشت و گلی تحصیل می کردم، هراس آن را داشتم که مدرسه بر سرمان تخریب شود؛ اما الان بسیار خوشحالم و با خیال راحت درس می‌خوانم.

۴۰ درصد مدارس  در ریگان غیراستاندارد هستند 

 امین باقری، فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش ریگان گفت: پس از بازدید از مدارس ریگان و مشاهده اوضاع نابسامان این مدارس که جان دانش آموزان را تهدید می‌کرد، براساس ضرورت، کار ساخت واحد‌های آموزشی را به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان، بانک‌ها و خیران آغاز کردیم.

او افزود: محوطه ۷۰ درصد مدارس شهرسان ریگان خاکی و غیراستاندارد بودند که با تلاش ها‌ی صورت گرفته محوطه سازی آن‌ها انجام شد.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه ۳۰ واحد آموزشی در شهرستان ریگان جایگزین مدارس غیراستاندارد شدند، بیان داشت: در حال حاضر کار ساخت  ۱۳ واحد آموزشی دیگر نیز در این شهرستان  از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان در حال انجام است.

باقری با اشاره به ساخت ۴ واحدآموزشی دیگر در روستا‌های محروم این منطقه، بیان داشت: با توجه به محرومیت ریگان هنوز ۴۰ درصد مدارس غیراستاندارد و نامقاوم هستند.

رئیس شورای آموزش و پرورش ریگان ضمن تشکر از اقدامات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان گفت: از خیران درخواست داریم تا در ساخت واحد‌های آموزشی در شهرستان ریگان مشارکت جدی داشته باشند.

در شهرستان ریگان امسال  ۱۶ هزار دانش آموز که در بین آن‌ها استعداد‌های خوبی نهفته در ۱۳۰ واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند؛ اما به دلیل مهاجرت، آمار دانش آموزان این شهرستان سالانه در حال کاهش است.

 با توجه به آمار بالای دانش آموزن و وجود ۴۰ درصد مدارس غیراستاندارد در شهرستان ریگان، ضرورت دارد، خیران و ادارات مسئول برای برچیده شدن مدرسه های نامناسب، همت کنند تا آینده سازان ایران برای آموختن، درد و نگرانی نداشته باشند و روز به روز شاهد جوانه زدن امید در چشمان مردمان مناطق محروم این سرزمین باشیم. 

گزارش از موسی مولاییان

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.