سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسن مدرنا دارای عوارض است

دانشمندان شرکت مدرنا دریافتند که تعداد آنتی‌بادی‌های ایجادشده توسط واکسن این شرکت در افراد جوان و پیر یکسان است اما دارای عوارضی هم هست.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، واکسن کرونای شرکت مدرنا در آزمایش‌های ایمنی اولیه موفق ظاهر شد.

دانشمندان با مقایسه داوطلبان سالمند و جوان دریافتند که تعداد آنتی بادی‌های ایجادشده در این دو گروه یکسان است و کارآمدی لازم را دارد، اما این واکسن عوارضی هم دارد.

به نقل از مجله پزشکی نیواینگلند ژورنال، این واکسن در افراد سالمند و کسانی که جزو گروه‌های پرخطر هستند بسیار کارآمد و موثر بوده است. مطالعات انجام شده مربوط به فاز یک ایمنی واکسن مدرنا است. در این آزمایش داوطلبان در گروه‌های سنی متفاوت بین ۱۸ تا ۵۵ و همچنین افراد ۷۰ و ۷۱ ساله شرکت کرده‌اند.

این واکسن کرونا در دو دوز متفاوت ۲۵ و ۱۰۰ میکروگرم تزریق شده است. سالمندانی که دو دوز ۱۰۰ میکروگرمی را دریافت کردند همانند افراد جوان در برابر ویروس کرونا مقاوم شده‌اند و میزان آنتی بادی یکسانی داشته‌اند.

با این حال  واکسن مدرنا هم عوارضی مانند سردرد، خستگی، بدن درد و لرز دارد. اندرسون یکی از محققان شرکت مدرنا اعلام کرد که عوارض جانبی بلافاصله پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شود و به همان سرعت نیز از بین می‌روند.

این محقق ادامه داد: اینکه واکسن‌ها عوارض دارند، مطلبی عادی است. حتی واکسن آنفلوانزا هم در بعضی افراد عوارضی مانند خستگی و تب ایجاد می‌کند.

در آزمایش واکسن مدرنا برخی افراد با عوارضی متفاوت روبرو شدند و حتی یکی از داوطلب‌ها دچار تب ۳۹ درجه‌ای شد.

واکسن مدرنا در حال حاضر در فاز سوم آزمایش‌های خود قرار دارد و سازندگان این واکسن تلاش می‌کنند تا از دوز‌های بیشتری استفاده کنند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.