سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی قم:

نرم‌افزار‌ها برای دانش آموزان استثنایی مناسب‌سازی شود

آقا کوچکی گفت: با توجه به مشکلاتی که دانش‌آموزان مدارس استثنایی با آن مواجه هستند، آموزش از طریق فضای مجازی، بازدهی کمتری برای آن‌ها دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهدی آقاکوچکی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی قم گفت: با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن مدارس، دانش آموزان استثنایی نیز از طریق نرم افزار شاد برنامه‌های درسی را دریافت می‌کنند؛ در حالی که روش آموزش مدارس استثنایی حضوری و با استفاده از وسایل کمکی و روش‌های خاص آموزشی است و آموزش به این گروه از دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی زمان بیشتری لازم دارد.

آقاکوچکی با اشاره به این‌که نقش ارتباط‌گیری معلم با دانش‌آموزان استثنایی در فضای مجازی بسیار کاهش می‌یابد، ادامه داد: با وجود این‌که ضریب هوشی دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و جسمی حرکتی با دانش‌آموزان عادی یکسان است، ولی این دانش‌آموزان باید با زبان اشاره و خط بریل آموزش‌ها را دریافت نمایند.

او اضافه کرد: به‌عنوان مثال دانش‌آموزان اُتیسم به روش‌های خاص ایجاد ارتباط نیاز دارند و گوشی تلفن همراه نمی‌تواند آن‌ها را متمرکز کند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی قم در عین حال با بیان این‌که فضای مجازی مانع از آموزش به دانش‌آموزان استثنایی نشده است، بیان کرد: معلمان مدارس استثنایی قم روش‌های بسیار جذابی برای ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان به کار می‌گیرند تا بتوانند مشکل ارتباط‌گیری را تا حدودی رفع نمایند و این گروه از دانش آموزان از آموزش عقب نمانند.

آقاکوچکی با تاکید بر این‌که نرم‌افزار‌ها باید برای چنین دانش‌آموزانی مناسب‌سازی شود، یادآورشد: دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در مدارس پیش‌دبستانی را چطور می‌توان با تلفن همراه محدود کرد؟ به اندازه‌ای که معلمان برای آموزش به این گروه از دانش‌آموزان انرژی مصرف می‌کنند، نتیجه نمی‌گیرند.

رییس آموزش‌وپرورش استثنایی قم اضافه کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش‌آموزان به دلیل ضعف اقتصادی خانواده‌هایشان به امکانات فضای مجازی دسترسی ندارند و بعضا خانواده‌های بی‌سوادی هستند که برای نوشتن پیامک مشکل دارند و امکان استفاده این خانواده‌ها از اینترنت بسیار مشکل است.

او ادامه داد: مدارس برای آموزش خانواده‌ها اقداماتی انجام داده‌اند و زمانی طولانی برای آشنایی آن‌ها با فضای مجازی و اینترنت نیاز است؛ دانش‌آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند، بسته‌های آموزشی مثل تکالیف هفتگی دریافت می‌کنند و معلمان به‌صورت تلفنی با خانواده‌ها در ارتباط هستند.

به گفته رییس آموزش‌وپرورش استثنایی قم، با کمک خیران یک هزار بسته غذایی در ماه رمضان امسال و ۲۵۰ تا ۳۰۰ بسته لوازم‌التحریر در سال تحصیلی جاری بین دانش‌آموزان استثنایی بی‌بضاعت توزیع شده است.

حدود یک هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی و ۵۰۰ دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی قم تحصیل می‌کنند؛ ۲۷ مدرسه استثنایی و مراکز اختلالات ویژه یادگیری در قم فعال است.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.