سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خلف وعده دوباره برای افتتاح اتوبان تبریز-سهند

 امروز و فردا‌های مسئولین در خصوص پروژه مهم اتوبان تبریز-سهند چندین ساله شده است و قول و قرار‌های قطعی و حتمی اخیر نیز دوباره تاخیر خورده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، وجود اعتماد و احترام بین مسئولین و مردم یکی از مهمترین جنبه‌های اجتماعی در یک جامعه است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف و رفاه مردم جامعه بازی می‌کند. عملی شدن وعده‌های مسئولین و پایبندی به تعهداتی که داده می‌شود، یکی از کلیدی‌ترین عوامل حفظ این اعتماد و احترام یا خدشه دار شدن آن برای همیشه است. اعتمادی که اگر  از دست برود، به این زودی‌ها و آسانی بازگردانده نمی‌شود و  آثار آن تا سال‌ها باقی ماندنی است.

روند پیشبرد پروژه‌های عمرانی در آذربایجان شرقی فی الواقع تبدیل به یک ابزار نابودی اعتماد مردم نسبت به مسئولین شده است، از مسئولین دولتی گرفته تا نمایندگان مجلس وعده‌های بیشماری در خصوص تکمیل و تحویل این پروژه‌ها در دوران فعالیت خود می‌دهند، اما تقریباً ۱۰۰ درصد این وعده‌ها یا عملی نمی‌شوند و یا با تاخیر قابل توجهی همراه هستند.

پاسخی که مردم در قبال پی گیری خواسته‌های خود دریافت می‌کنند نیز بحث کمبود بودجه و تحریم‌ها و شرایط اقتصادی است، اما سوال اینجاست که اگر مشکلات این چنینی وجود دارد و از سال‌ها قبل نیز وجود داشته، از ابتدا چرا وعده و وعید‌های توخالی داده شده و به اعتماد مردم خدشه وارد می‌شود؟

اتوبان تبریز-سهند نمونه بارز چنین پروژه‌هایی است که از همان ابتدا که پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد تا پایان شهریور بهره برداری نهایی خواهد شد و دیگر تاخیری در کار نیست، مردم آن را قبول نکردند و تقریباً از تاخیر دوباره اطمینان داشتند که البته همین طور هم شد!

نواقص آزادراه تبریز- سهند به مرور تکمیل می‌شود

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت بهره برداری از اتوبان تبریز- سهند گفت: متاسفانه طی ماه‌ها و سال‌های اخیر بار‌ها به این سوال پاسخ اشتباه داده‌ایم و در نهایت نیز بدقول شده‌ایم، اما باید گفت که علت این بدقولی‌ها چیزی نیست غیر از اینکه پاسخ ما از زبان مجریان و پیمانکار این طرح بوده و هر پاسخی که ما در پیگیری‌های خود از آن‌ها دریافت کردیم را در رسانه‌ها مطرح کردیم.

او گفت: امروز هم اگر وضعیت پروژه ناقص است و در موعد مقرر به اتمام نرسیده به دلایل مختلف همچون زمستان ، کرونا و مشکل تامین مالی به دلیل افزایش قیمت مصالح در چند ماه اخیر بوده است.

او گفت: طی ماه‌های اخیر تمام تلاش ما بر این بوده است تا در نهایت طی روز‌های پایانی شهریور ماه امکان رفت و آمد را در اتوبان تبریز – سهند فراهم کنیم و قابل استفاده برای مردم باشد که متاسفانه فعلاً روند کار نهایی نشده است. در حال پیگیری هستیم تا چند درصد نهایی مانده از این پروژه در سریعترین زمان تکمیل و نهایی شود تا رفت و آمد‌ها آغاز شود و سپس به مرور زمان و با تامین مالی، اقدام به تجهیز و نصب گاردریل و تجهیزات روشنایی کنیم.

با مرور اخباری که در خصوص اتوبان تبریز سهند منتشر شده است، به این نتیجه می‌رسیم که این پروژه سال‌هاست روی نوار وعده‌ها می‌چرخد و بعد از آنکه شهریور ۹۸ به بهره‌برداری نرسید، مسئولان وعده افتتاح آن در اسفند  پارسال دادند.

اما ویروس کرونا بهانه‌ای شد تا دولت مردان آن را بهانه‌ بدقولی خود کنند و بگویند این اتوبان تا پایان تیر ۹۹ قطعاً به بهره‌برداری می‌رسد.

این وعده نیز سپری شد و مسئولان با اعلام شرمندگی اعلام کردند اتوبان تبریز- سهند در هفته دولت و یا نهایتاً تا پایان شهریور ۹۹ قطعاً زیر بار ترافیک می‌رود.

اما در حال حاضر ۳۱ شهریور هم سپری شده هنوز خبری از افتتاح اتوبان تبریز- سهند و تحقق وعده‌ دولت مردان نیست باید دید این وعده‌های توخالی تا چه زمانی ادامه می‌یابد.

فعلاً نمی‌شود زمان دقیقی برای افتتاح پروژه اعلام کرد

 مصطفوی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در خصوص آخرین وضعیت این روز‌های اتوبان آزاد راه تبریز- سهند گفت: ساخت ابنیه و پل‌ها در مسیر این اتوبان به اتمام رسیده است و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز بیش از ۹۲ درصد ارزیابی می‌شود. خبر خوب این است که دولت، سهم ۴۰ درصدی خود در اجرای این پروژه که معادل مبلغی در حدود ۸۰ میلیارد تومان است را پرداخت کرده است و در مراحل پایانی و نزدیک به افتتاح این طرح مهم جاده‌ای هستیم.

او گفت: در ابتدای پروژه کل مبلغی که برای قرارداد این پروژه در نظر گرفته شده بود حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما به علت تورم طی مدت اخیر و نیز افزایش شدید قیمت مصالح مورد نیاز، این رقم امروز به بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته که البته این میزان با صرف نظر از هزینه‌های روشنایی اتوبان مطرح می‌شود.

مشکل اصلی پروژه مشخص شد

مصطفوی افزود: در حال حاضر نقص اصلی این پروژه در تقاطع لاله و بخشی است که این آزاد راه به اتوبان شهید کسایی تبریز متصل خواهد شد که عملیات اجرایی در این محدوده آغاز شده است البته با توجه به اینکه عملیات اجرایی زمان بر خواهد بود، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای افتتاح و بهره برداری از اتوبان اعلام کرد.

با این حال اتوبان تبریز-سهند نقش مهمی در کاهش ترافیک جاده مهم و ترانزیتی تبریز- آذرشهر دارد که بهره برداری هرچه سریعتر از آن باعث توسعه شمال غرب کشور و رونق ترانزیت جاده‌ای در این منطقه می‌شود.

منبع مهر

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.