سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از دفاع مقدس تا دفاع مجازی، جنگ هنوز تمام نشده!/ فضای مجازی دفاع جانانه سربازان جنگ نرم را می‎طلبد

علل و عوامل پیروزی مردم در دفاع مقدس و وجود نشانه‎هایی که از ادامه دار بودن جنگ علیه ایران حکایت دارد را در این گزارش مورد بررسی قرار داده‎ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دفاع، واژه‎ای آشنا برای همه انسان‌هاست که گاهی ناخودآگاه، تنها به صورت یک واکنش و گاهی نیز بصورت برنامه‌ریزی شده و کاملا آگاهانه صورت می‎گیرد. از این اقدام محافظه کارانه همیشه به عنوان قدرت و توانایی کنترل در شرایط سخت و ناگهانی یاد می‎شود و همین دفاع مقتدرانه و هوشمندانه است که می‎تواند در شرایطی خاص، فرد یا افرادی که مورد تهاجم قرار گرفته‎اند را پیروز میدان کند.

یکی از مهم‎ترین دفاع‎ها در زندگی بشر، دفاع از خاک وطن در برابر دشمن متجاوز است که معمولا تبعات سنگینی داشته و ممکن است حتی به پایان زندگی فرد یا افراد مدافع منجر شود، بنابراین در چنین موقعیتی تنها شجاعت، اقتدار و هوشمندی کافی نیست و مهمترین شرط اقدام به چنین دفاعی را می‌توان ازخودگذشتگی، ایثار و ایمان راسخ به خدا دانست، چرا که بارها گفته شده، علاقه به وطن از نشانه‎های ایمان به خدا نیز هست.

 ایران پیروز دفاع مقدس؛ اما آیا جنگ تمام شده؟

همانطور که می‎دانیم کشور ما ایران نیز سال‌ها پیش به طور ناخواسته دچار جنگی نابرابر شد اما ازخودگذشتگی مردان بی‎ادعای نبرد، انسجام و اتحاد ملی و امید و پایداری مردم باعث شد تا کشورمان ایران با وجود برخورداری از کمترین امکانات تسلیحاتی پس از ۸ سال استقامت و دفاع جانانه،  سرانجام در این مبارزه پیروز شود، مبارزه‎ای که یک طرف آن کشوری تازه به انقلاب رسیده و طرف دیگرش تمام مستکبرین و قدرتمندان جهان بودند.

اما آیا این جنگ همان جا پایان یافت و ایران برای همیشه پیروز میدان ماند؟ درست است که مردم ایران با استقامت و ازخودگذشتگی خود طی سال‌ها مبارزه، پیروزی شکوهمندی را رقم زده و اجازه ندادند ذره‌ای از خاک وطن توسط متجاوزین بعثی به یغما رود، اما دشمنی دشمنان ما بعد از پایان این جنگ و پیروزی ایران هم خاتمه نیافته و هنوز که هنوز است حتی بیش از پیش به قوت خود باقی ماند، و این یعنی همچنان باید لباس رزم بر تن داشته و میدان را برای دشمن خالی از رقیب و مدافع نکنیم.

هریک از ما روزانه سربازان جنگ نرم مجازی هستیم

باید توجه داشت که امروزه با وجود پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی، شکل و شمایل جنگ‌ها هم تغییر کرده و این مبارزات نه تنها به مرزها و میادین جنگ خلاصه نمی‎شود، بلکه به درون تمام خانه‎ها و اعضای هر خانواده نیز کشیده شده به طوری که هیچکس متوجه وجود آن نمی‎شود، و این همان چیزی است که می‎تواند به شدت خطرآفرین و غیرقابل جبران باشد.

بنابراین در شرایطی که میدان جنگ و مبارزه از شکل پیشین و حقیقی آن فاصله گرفته و وارد دنیایی مجازی با پیشرفته‎ترین تکنولوژی‌ها شده قطعا نمی‎توان تنها به توان نظامی و دفاعی دنیای حقیقی بسنده کرد و به طور جدی نیاز است تمرکز نیروی دفاعی خود را به فضای مجازی انتقال دهیم که این کار علاوه بر تلاش و دلسوزی مسئولین مربوطه، اتحاد و انسجام مردم را نیز می‎طلبد.

تنها با نگاهی به روزمره‎های زندگی خود می‌توانیم به راحتی متوجه جنگی که هر روز در آن زندگی می‎کنیم بشویم. اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، فیس‌بوک و بسیاری از برنامه‎های دیگر که روزانه بر تعداد آن‎ها افزوده می‎شود، حتی موتورهای جستجوگر مشهوری چون گوگل، و هر راه ارتباطی که از آن استفاده می‎کنیم درحالی که از تعلق آن به دشمن اطمینان داریم، همه و همه میدان جنگی است که تک تک ما با حضور در آن، به نوعی در زمین دشمن توپ می‎زنیم و تبدیل به مهره‎های طرف مقابل شده‎ایم.

مردم مقصر نیستند، نیاز به فضای مجازی به شدت وجود دارد

 در چنین شرایطی نمی‎توان فقط مردم را مقصر ایجاد این قضایا دانسته و بابت حضورشان در برنامه‎ها و شبکه‎های اجتماعی دشمن خرده گرفت چرا که انسان به طور معمول به دنبال رفع نیازهای خود به بهترین شکل ممکن است و امروز نیز فضای مجازی در همه چیز حرف اول را می‎زند، پس اگر بستر داخلی با بهترین کیفیت و خدمات‎رسانی برای رفع نیازهای مردم فراهم شود، قطعا می‎تواند تأثیر چشم‌گیری در تقویت نیروهای ضعیف شده این سوی میدان داشته باشد.

اما نکته جالب توجه این موضوع آنجا است که با وجود توصیه‎های بسیار رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فضای مجازی، بسیاری از مسئولین کشور گویا چشمان خود را بسته و به جای تلاش خستگی ناپذیر در راستای بهبود وضعیت فضای مجازی داخلی، خود نیز در این دریا غرق شده‎اند به طوری که این روزها شاهد حضور گسترده عده کثیری از آن‎ها در شبکه‎های اجتماعی خارجی به ویژه توئیتر هستیم که اتفاقا توسط خود مسئولین مربوطه فیلتر شده است.

البته این بدین معنا نیست که به طور کامل با اینترنت بین‎الملل و شبکه‎های اجتماعی جهانی خداحافظی کرده و منتظر بهبود وضعیت شبکه ملی اطلاعات و ساخت برنامه‎های بی‌نقص داخل باشیم، اما این حجم از پیشرفت جهان در زمینه تکنولوژی، نیازمند پیشروی بی وقفه مسئولین و دانشمندان این حوزه است و قطعا توجه ویژه و حتی سرمایه‎گذاری‎های عظیمی را می‎طلبد که بنا بر شرایطی که وجود دارد نباید از آن غافل شد.

دفاع مجازی ایران نباید ضعیف باشد/ خانه‎ها هدف بمباران مجازی دشمن

همچنین باید به این موضوع توجه کرد که به هیچ وجه هدف از بیان چنین موضوعاتی، تضعیف قدرت دفاعی_مجازی کشور نیست و قطعا نمی‎توان دفع حملات سایبری که روزانه علیه سیستم‎های مهم و کاربردی کشور صورت می‎گیرد را نادیده گرفت. به علاوه شناسایی و کنترل انواع پرنده‎ها که جزوی از پدافند غیرعامل و قدرت‎نمایی دورادور به حساب می‎آیند نیز نشان از توان بالای فعالان این حوزه در این زمینه دارد.

اما باید توجه داشت بیشترین ضربه‎ای که این روزها از سوی دشمن به فرهنگ و عقاید ایرانی اسلامی وارد می‎شود با کنترل و مدیریت افکار و سلایق انسان و تحمیل فرهنگ غربی به آنان در طولانی مدت اتفاق می‎افتد به گونه‎ای که شخص متوجه آن نمی‎شود و  پس از سال‎ها استفاده از این نوع فضای مجازی دچار تغییرات اساسی شده و ترک آن نیز بسیار دشوار می‎شود.

از آنجایی که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اصلی ترین زیربنای ساخت فضای مجازی بومی به حساب می‎آید، سال‎هاست در این زمینه اقداماتی انجام شده و اخیرا خبر از نهایی شدن معماری آن داده می‎شود، نباید فراموش کرد که بزرگترین فضای مجازی طی تمام این سال‎ها به دست دشمن همیشگی ما‌ یعنی آمریکا بوده و به راستی که از هیچ خدمت‌رسانی در این زمینه کوتاهی نکرده و این یعنی همان تهاجم هدفمندی که خانواده‎های ایرانی و نهایتا مردم مؤمن و وطن‌دوست ایران را نشانه گرفته است.

مبارزه تمام نشده، باید جانانه دفاع کرد

خوب است بدانید، چین، کره جنوبی، اروپا و روسیه نیز مدت‎هاست در تلاش برای بومی‎سازی کامل اینترنت و شبکه ملی اطلاعات خود هستند و به این واسطه استفاده مردم خود از ظرفیت‌های مجازی فراهم شده توسط آمریکا را تا حدودی کاهش داده‎اند، چرا که شبکه ملی اطلاعات آمریکا حتی به مردم خود این کشور نیز رحم نکرده و با سواستفاده از اطلاعات ثبت شده آن‎ها در شبکه‎های اجتماعی مختلف، به ساماندهی افکار و تأثیرگذاری آن در زمینه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته است.

پس باید توجه داشت هرچه زودتر پایمان را از زمین قدرت‎نمایی دشمن بیرون کشیده و در خاک مجازی خود، پرچم قدرت و پیروزی را بالا ببریم در این دفاع مجازی نیز موفق‎تر شده و تسلیم خواسته‎های نامحسوس دشمن در این فضا نمی‎شویم، از طرفی هربار سستی و تعلل در این امر نیز ما را مدت‎ها از رسیدن به این موفقیت دورتر می‎کند.

امید است جوانان و فعالان فضای مجازی نیز با توجه به اهمیت بالای این فضا در جهت تولید محتوای مفید و ارزشی اقدام کنند و به توصیه مقام معظم رهبری، سنگرهای خود در فضای مجازی را هرگز ترک نکرده و با هدف پیروزی در دفاع مقدس امروزی، با قدرت در این راه گام بردارند.

گزارش از فاطمه کربلایی


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
اینترنت رو فیلتر کنید در این حالت دیگر جنگ با فضای مجازی بدون هزینه تمام می شود....
محمدصالح
۰۸:۰۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
من به عنوان یک سرباز دفاع مجازی آماده ام .

از خدا می خواهم به من در این زمینه کمک کند .
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام، در دفاع اگر می خواهید موفق باشید، باید شهید بود. #دفاع_ نرم شهید بودن می خواهد. نقل قول از شهید سلیمانی می توانید جستجو کنید همه ی عبارت را.