سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست "مدیریت چالش‌های پسماند" برگزار می‌شود

فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس نشست «مدیریت چالش‌های پسماند با تاکید بر ایجاد نیروگاه‌های زباله سوز» را سه‌شنبه در مجلس برگزار می‌کند.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید شمس الدین حسینی، رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس گفت: موضوع بحران مدیریت پسماند و تاثیر آن بر محیط زیست و آلودگی خاک و نفوذ گندابه‌های آن به آب‌های سطحی و زیرزمینی در بسیاری از شهر‌های کشور به خصوص استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، مورد توجه مجلس است و نمایندگان خود را برای رفع آن متعهد می‌دانند.

نماینده مردم رامسر و تنکابن گفت: در نشست هفته آینده فراکسیون، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای کشور، نیرو و جهاد کشاورزی، استانداران تهران، گلستان، مازندران و گیلان و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و تشکل‌های بخش خصوصی دعوت شده ند.

رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس تصریح کرد: حل مشکل دپوی زباله‌ها را نمی‌توان فقط بر عهده شهرداری‌ها یا استانداری‌ها قرار داد چراکه آن‌ها به‌تن‌هایی توان و امکان رفع این معضل بزرگ را ندارند و لازم است که وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مرتبط، برای ساماندهی زباله‌ها مصمم و با برنامه برای رفع این معضل ملی ورود کنند.

رئیس فراکسیون توسعه پایدار و تامین مالی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام شهر‌های شمالی با بحران زباله درگیرند، گفت: تنها در استان مازندران روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله بیمارستانی و دورریز‌های خانگی و صنعتی تولید و دپو می‌شود و متاسفانه هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌کند که وارد آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی می‌شود و مجددا به چرخه مصرف بر می‌شود.

حسینی افزود: شیرابه‌های ناشی از زباله‌های دپو شده، از همان راهی که باران طی می‌کند، از رودخانه‌ها و درنهایت دریای خزر سر در‌می‌آورند و در راه هر موجود زنده‌ای را نابود می‌کنند.

نماینده تنکابن و رامسر تاکید کرد نمایندگان استان‌های شمالی کشور متعهد و مصمم هستند تا به عنوان یک کار اساسی و اصولی در این دوره مجلس شورای اسلامی به کمک بخش خصوص و دولت این معضل را به عنوان یک نمونه ملی حل کنند.

رئیس کمیسیون جهش ورونق تولید ونظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی افزود: اگرچه تاکنون اقداماتی، چون ساخت کارخانه‌های کمپوست انجام گرفته ویا طرحهایی، چون نیروگاه زباله سوز دردست انجام است، لیکن ویژگی‌های کالا‌های زیست محیطی، چون داشتن ماهیت کالای عمومی واثرات خارجی سبب کاستی‌هایی ازجمله تامین مالی این طرح‌ها شده است.

حسینی ضمن تصریح برضرورت نگاه جامع به این موضوع گفت: برای برخوردای از همه دیدگاه‌ها و به دست امدن مدل اجرایی مناسب، کازشناسانی از بخش‌های مختلف دعوت شده اند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.