سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف گور تاریخی متعلق به دوره اشکانی در کردستان

معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: گور تاریخی متعلق به دوره اشکانی در روستای لنگریز کلاترزان در استان کردستان کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،صابر وفایی معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: تیمی متشکل از هیات باستان شناسان اعزامی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با اخذ مجوز از پژوهشگاه وزارت مذکور، در محدوده سد در دست احداث نی‌آباد موفق به کشف گوری تاریخی شدند.

او افزود:‌در نتیجه گمانه‌زنی آثار در معرض خطر واقع در محدوده سد در دست احداث نی‌آباد حد فاصل سنندج به شهرستان سروآباد و در محدوده ارضی روستای لنگریز هیاتی به سرپرستی دکتر شکوه خسروی موفق به کشف و کاوش گور تاریخی متعلق به دوره اشکانی شدند.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان بیان کرد: در سنت تدفین دوران اشکانی معمولا خمره‌ها نقش تابوت را ایفا می‌کردند و در گور مکشوفه و به تبع فرهنگ دوره اشکانیان جسد در داخل دو خمره و به موازات هم به شیوه طاق باز یا درازکش قرار داده شده است.

او افزود: با توجه به سرنیزه مکشوفه در زیر دنده‌ها به نظر می‌رسد جسد متعلق به شخصی بوده که بر اثر جراحت فوت شده باشد.

وفایی اظهار داشت: محققین باستان‌شناسی و سایر علوم میان رشته‌ای در حال حاضر، تحقیق و مطالعه بر روی بقایای اسکلت مکشوفه را آغاز و با اتمام مطالعه، نتیجه حاصله را در قالب گزارش و مقالات علمی منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.