سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی به صنعت نشر آسیب می‌زند

یک ناشر گفت: انتشار تازه‌های نشر به صورت غیرقانونی در فضای مجازی، به اقتصاد نشر آسیب می‌زند.

جواد نعمتی مدیر مسئول انتشارات افرود؛ در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی گفت: ناشران حتی کتابی که دو سه سال از عمر انتشار آن گذشته و در حوزه کتاب کاغذی به فروش نرسیده باشد را به حوزه انتشار دیجیتالی نمی‌سپارند؛ چه برسد به کتابی که تازه منتشر شده است. بیشتر مولفان هستند که این کار را انجام می‌دهند و نمی‌دانند با این کار به فروش نسخه دیجیتالی کتابشان ضرر می‌زنند.


بیشتر بخوانید:


او افزود: در حوزه انتشار غیرقانونی کتاب در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، کتابی که تازه منتشر شده و هنوز ناشر و مولف از آن نتیجه نگرفته است، در بازار نشر عرضه می‌شود. این اقدام به اقتصاد نشر آسیب می‌زند. هیچ راهکاری هم برای جلوگیری از آن وجود ندارد. تکثیر غیرقانونی کتاب در فضای مجازی اتفاقی است که در نشر رخ می‌دهد.

مدیر مسئول انتشارات افرود ادامه داد: اصولا کتاب‌هایی به صورت غیرقانونی در فضای مجازی تکثیر می‌شوند که نسخه منتشر شده آن به صورت قانونی در بازار وجود ندارد. کتابی که تازه مطرح شده باشد و به نشر بالایی برسد، در لیست کتاب‌های تکثیر شده به صورت غیرقانونی در فضای مجازی دیده نمی‌شود و کسی جرات نمی‌کند، این کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی در فضای مجازی تکثیر کند.

نعمتی بیان کرد: کتاب‌هایی به صورت غیرقانونی در فضای مجازی تکثیر می‌شود که ناشران زیادی آن را منتشر کرده اند. اگر کتاب به صورت غیر قانونی از مرجع مشخصی منتشر شده باشد، ناشر می‌تواند در مراجع قانونی از منتشر کننده آن شکایت کند؛ چون این کار روند برنامه ریزی نشر را به هم می‌ریزد. ولی اگر مرجع منتشر کننده کتاب به صورت غیرقانونی در فضای مجازی مشخص نباشد، ناشر نمی‌تواند به مراجع قانونی شکایت کند، چون نمی‌داند با چه کسی طرف است.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.