سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منتظری: در کشور، اتاق فرمان مؤثر فرهنگی نداریم/ نقش صداوسیما در طرح تعالی خانواده‌ و‌ جمعیت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه به معنای واقعی در کشور، اتاق فرمان مؤثر فرهنگی نداریم، گفت: شورای انقلاب فرهنگی با تمام تلاش‌ها هنوز به قرارگاه تبدیل نشده است.

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی درباره طرح تعالی خانواده و جمعیت به صورت جدی بحث می‌کند، گفت: بنا داریم نشستی مشترک با صداوسیما برای تبیین قلمروی نقش آفرینی این سازمان در موضوع تعالی خانواده و جمعیت برگزار کنیم.

او ادامه داد: بر اساس بررسی‌های ما مهم‌ترین مؤلفه در ترویج فرهنگ فرزندآوری و ارتقای جمعیت، تغییر نگرش‌ها و باورهاست. مسائل اقتصادی و تشویق‌های کوتاه مدت و بلند مدت در این زمینه مؤثر است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد هیچ‌کدام به اندازه نقش و سهم فرهنگ نمی‌تواند تحول ایجاد کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به بقیه رسانه‌ها مسئولیت خطیرتری درباره ترویج فرهنگ فرزندآوری و تعالی خانواده دارد؛ به همین دلیل در پیش‌نویس طرح مذکور، استفاده از ظرفیت این رسانه مؤثر در بخش‌های فرهنگی، هنری، علمی و گفت‌وگو محور در دو شاخصه افزایش جمعیت و ترویج ازدواج آسان و ترغیب به آن، بر عهده صداوسیما گذاشته شده است.

منتظری بیان کرد: انتظار دیگر از صداوسیما، نظارت جدی بر تولید‌ات با نقش مخرب در افکار و اندیشه‌هاست که در نتیجه‌اش برخی رغبتی به ازدواج ندارند؛ عده‌ای از آنها چه در داخل و چه در خارج تحت تأثیر تولید‌ات و محصولات آسیب زا قرار گرفتند، در نتیجه انتظار داریم در محدوده فرهنگ‌سازی عمل کنند، ولی از کلی گویی باید پرهیز شود.

او گفت: وقتی می‌گوییم نقش صداوسیما چند فصل است، کلی‌گویی است؛ اما باید توانایی سازمان را هم ببینیم. ما از صدا و سیما نمی‌توانیم بیش از طاقت انتظار داشته باشیم. به همین دلیل با صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و همه سازمان‌های فرهنگی، هنری و ادبی که بناست در بخش بُرش فرهنگی این مسئله کمک کنند، نشستی خواهیم داشت که تفاهم و تعامل ما شعاری نباشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی تأکید کرد: اگر یک نهاد یا سازمانی فرهنگی برش خود را مشخص نکند و شما بپرسید در افق ۱۴۰۴ در کجا قرار خواهید داشت؟ نمی‌تواند پاسخ قانع کننده‌ای دهد.

منتظری با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ محقق شاخص و برجسته در کشور سند مهندسی فرهنگی را طی ساعت‌ها کار آماده کرده‌اند، تصریح کرد: در مقام عمل تجلی این سند را نمی‌بینیم و به نظر می‌رسد سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی باید برش ملی و استانی خود را با الهام از اسناد بالادستی مشخص کنند تا هدفشان روشن شود.

او یادآور شد: به معنای واقعی در کشور، قرارگاه و اتاق فرمان مؤثر فرهنگی نداریم. مقام معظم رهبری از شورای انقلاب فرهنگی همین انتظار را دارند و این شورا با تمام تلاش‌ها و زحمات هنوز به قرارگاه و اتاق فرمان تبدیل نشده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: وقتی قرارگاه داشته باشیم هم سیاست گذاری رخ می‌دهد، رصد و پایش شکل می‌گیرد و هم ارزیابی انجام خواهد شد. این‌چنین می‌توانیم تحول را به چشم ببینیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.