سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حساسیت کار هواشناسی در سیستان وبلوچستان بسیار بالاست

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت شبانه‌روزی ادارات هواشناسی و نقش داده‌های جوی نشان می‌دهد که حساسیت و سختی کار در این دستگاه بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،مهرداد عرب اول رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از واحد‌های عملیاتی هواشناسی سیستان و بلوچستان در فرودگاه بین‌المللی زاهدان گفت: فعالیت شبانه‌روزی ادارات هواشناسی و نقش داده‌های جوی در سلامت پرواز و صدور پیش‌بینی‌های جوی برای حفظ جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی نشان می‌دهد که حساسیت و سختی کار در این دستگاه بسیار بالاست.

مهرداد عرب اول گفت: وسعت استان و پراکندگی فراوان شهر‌ها و روستا‌ها سبب شده تا در خیلی از بخش‌ها از جمله هواشناسی فرایند توسعه بخوبی انجام نشود و خلا‌های بسیاری باقی بماند مانند خلاء‌هایی که همکاران هواشناسی از کمبود تعداد ایستگاه‌ها در استان و منطقه جنوب شرق اعلام کردند که اصلا خوب نیست و سعی خواهد شد در آینده نسبت به جبران آن‌ها اقدام کنیم.

او ادامه داد: سیستان و بلوچستان استانی حادثه خیز و پرمخاطره از نظر وقوع و تکرار پدیده‌های مخرب جوی است که اگر وضعیت جوی منطقه را بخوبی رصد نکنیم اتفاقاتی تلخی می‌افتد که در شرایط بحرانی نوک پیکان انتقاد‌ها به هر سمت می‌رود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در واقع کار‌هایی که دوستان هواشناسی به صورت شبانه روزی انجام می‌دهند کار‌های فشرده و با اهمیتی است که جان و مال مردم را از گزند پدیده‌های مخرب جوی حفظ می‌کند.

او بر ضرورت توسعه شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان تأکید و گفت: تا آخر سال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فرایند بهره‌برداری از ایستگاه خودکار هواشناسی تفتان تامین می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: تقویت شبکه دیدبانی و توسعه زیرساخت‌های هواشناسی کمک زیادی به تقویت صحت پیش‌بینی‌های جوی کرده و آمادگی مردم و ستاد مدیریت بحران را برای مقابله با مخاطرات جوی بیشتر می‌کند.

محسن حیدری ادامه داد: هم‌اینک ۲ ایستگاه پایش گردوغبار سیستان و بلوچستان به دلیل خرابی دستگاه و مشکلات مالی غیرفعال شده است.

او افزود: با توجه به فعالیت باد‌های ۱۲۰ روزه و شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان حداقل ۲۰ ایستگاه جدید سنجش گردوغبار برای استان نیاز است تا صرفا به حداقل‌های پایش گردوغبار دست یابیم.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مشکلات زیرساختی هواشناسی در استان جدی است و به رغم اینکه هم‌اینک ۱۲ ایستگاه سینوپتیک هواشناسی و یک ایستگاه جو بالا در استان فعال است برای رسیدن به استاندارد‌ها باید بیش‌از ۶۰ ایستگاه جدید تأسیس کنیم.

او تصریح کرد: تنها ارتفاعات برفگیر سیستان و بلوچستان یعنی تفتان فاقد ایستگاه هواشناسی است و ما هیچ اطلاعات جامعی از وضعیت پارامتر‌های اقلیمی این منطقه و سابقه بارش‌های برف آن در دست نداریم.

حیدری اظهارداشت: علاوه‌بر این‌ها باید تعداد ایستگاه‌های جو بالای سیستان و بلوچستان که وظیفه پایش پارامتر‌های هواشناسی در لایه‌های جو را برعهده دارد از یک ایستگاه به سه ایستگاه افزایش یابد و حداقل ۲ رادار هواشناسی در جنوب و شمال استان راه‌اندازی شود.

او بیان کرد: تقویت شبکه دیدبانی و توسعه زیرساخت‌های هواشناسی کمک زیادی به تقویت صحت پیش‌بینی‌های جوی کرده و آمادگی مردم و ستاد مدیریت بحران را برای مقابله با مخاطرات جوی بیشتر می‌کند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت:با توجه به تغییرات جدید در تقسیمات کشوری و الحاق سه شهرستان جدید در استان بهتر است برای انجام فعالیت‌های زیربنایی و توسعه این شهرستان‌ها از همین حالا اقدام به تاسیس ایستگاه هواشناسی کرد تا با ثبت ویژگی‌های اقلیمی آنها، توسعه‌ای پایدار انجام شود.

او تصریح کرد: با توجه به کمبود‌های زیرساختی هواشناسی سیستان و بلوچستان هنوز اقلیم استان به صورت کامل شناخته نشده که شناخت اقلیم نیازمند اقدام جهادی برای گسترش شبکه پایش هواشناسی است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.