سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نقش امام باقر (ع) در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا/ سلاح باقرالعلوم (ع) در ترویج نهضت عاشورایی چه بود؟

امام باقر (ع) در کودکی شاهد واقعه حماسی عاشورا بودند و در طول زندگی خود برای بیان حقایق آن تلاش کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی مدرس دانشگاه و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقش امام باقر (ع) پس از واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: بنا بر گفته‌های تاریخی و معتبر، هنگامی که امام باقر (ع) در واقعه عاشورا حضور داشتند، حدوداً ۴ یا ۵ ساله بودند. ایشان در روز عاشورا، تماشاگر حماسه‌های جاودان اباعبدالله (ع) بودند و به عنوان یک شاهد عینی که تمام رخداد‌های عاشورا را از نزدیک مشاهده کرده، این وظیفه مهم را بر دوش داشتند که حماسه سالار شهیدان را به نسل‌های بعد منتقل کنند و نگذارند خون شهدای کربلا به فراموشی سپرده شود.


وی ادامه داد: امام باقر (ع) تمام تلاش خود را کرد تا آنچه در عاشورا اتفاق افتاد را به طور صحیح و کامل به سمع و نظر دیگران هم از نظر شفاهی و هم کتبی برساند. ایشان با گزارش کردن آنچه در عاشورا اتفاق افتاد، انسان‌ها را آگاه ساختند و جریان عاشورا را از دست تحریف نجات دادند و نگذاشتند امویان و عباسیان چهره جریان مهم تاریخی عاشورا را دگرگون و آن را به نفع خود مصادره کنند.


بیشتر بخوانید


این مدرس حوزه و دانشگاه به نقش امام باقر (ع) در ایجاد تمدن اسلامی بر پایه عاشورا اشاره کرد و گفت: وقتی امویان از بین رفتند و عباسیان حاکم شدند، امام باقر (ع) از این فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را کرد و توانست نقش خود را در پیام رسانی عاشورا به شکل دیگری محقق کند. کار بزرگ امام باقر در آن زمان، تمدن سازی بود؛ آن حضرت تلاش کردند تمدن اسلامی را به شکلی که از اجداد بزرگوارشان آموخته بودند، محقق سازند.

حجت الاسلام موسوی افزود: در واقع پیام رسانی امام باقر (ع) به شکل تمدن‌سازی محقق شد؛ یکی از مهمترین درس‌هایی که از عاشورا می‌توان گرفت درس معرفت و افزایش علم است؛ شیعیان موظف هستند از تمام لحظات خود برای معرفت افزایی و علم آموزی استفاده کنند. هیچ لحظه‌ای نباید از دست برود؛ مگر اینکه شیعیان از آن برای افزایش سطح علمی و معرفتی خود استفاده کنند.

وی در ادامه توضیح داد: حضرت باقر برای تمدن سازی شروع به تربیت نیرو‌های علمی کردند و از این فرصت بیشترین استفاده را بردند. اگرچه بعد از امام پنجم شیعیان، امام صادق (ع) این راه را ادامه دادند؛ اما شروع کار نهضت و تمدن اسلامی پس از عاشورا در زمان امام باقر (ع) بود. انقلاب اسلامی ایران نیز در راستای همان نهضت علمی و معرفتی امام باقر و امام صادق (ع) شکل گرفت.


حجت الاسلام موسوی به نقش انقلاب ایران در پیشبرد نهضت امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: نقش انقلاب اسلامی هم اکنون در عرصه جهانی تمدن سازی است و ما وظیفه داریم با الگو برداری از اهل بیت (ع) تمدن اسلامی را به شکل ناب و بر اساس قرآن کریم بازسازی کنیم. برای این کار راهی نداریم جز اینکه مانند امام باقر (ع) قدم در مسیر پرورش و تربیت انسان‌هایی بگذاریم که مفاهیم قرآنی را به شکل صحیح آموخته اند.


این کارشناس مذهبی در ادامه به اهمیت موضوع کادرسازی اشاره کرد و افزود: باید سعی کنیم فرزندان خود را در نظام آموزشی به گونه‌ای تربیت و آموزش و پرورش را در کشور خود به گونه‌ای پیش ببریم که تمدن سازی اسلامی ادامه دار شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه در جامعه با حرکت و نهضتی که امام باقر (ع) شروع کردند، فاصله داریم. تمام مسئولین فرهنگی ما موظف هستند در راستای تمدن سازی و پرورش نیرو‌های کارآمد و علمی قدم بردارند. تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که جوانان بتوانند نقش موثری در فرهنگ‌سازی اسلامی داشته باشند. مسئولین ما در درجه اول باید خودشان در جهت معرفت افزایی تلاش کنند.


وی در پایان گفت: قرآن به ما می‌آموزد که جامعه‌ای بر اساس رحمت بسازیم؛ خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»؛ ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم. این آیه نشان‌دهنده این است که باید سعی کنیم ، تمدن اسلامی را بر مبنای علم و معرفت برپا کنیم. نتیجه چنین معرفتی عشق به تمام انسان‌ها با هر نژاد و دین و آیینی است؛ عشق به همه هستی و موجوداتی که خداوند آفریده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسن
۱۳:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
شمس جمال اقا امام محمد باقر صلوات بفرست