سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاخ ناصری، عمارت دیروز و کوخی که امروز آخرین نفس‌ها را می‌کشد

کاخ ناصری روستای شهرستانک کرج که می‌توانست به عنوان یک مرکز گردشگری حیات‌بخش اقتصادی منطقه باشد، امروز آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، استان البرز آیینه تمام نمای تاریخ و طبیعت ایران، در سایه غفلت متولیان و مسئولان فرهنگی بی فروغ شده است.

استانی که بناهای تاریخی آن از فراز و نشیب های ادوار مختلف حکایت دارد اکنون به جایگاه آسمان خراش های بد قواره ای بدل شده که تنها زمین و آسمان آن را قرق کرده است.

ایران کوچک، موزه میراث فرهنگی کشور با داشتن پنج کاخ که هرکدام از سرنوشت دودمان های تاریخی ایران حکایت دارد درگیر طوفان تخریب و فراموشی شده است.

دیوار عمارت ناصری، دفتر خاطرات امروز

کاخ شهرستانک که روزگاری محل خوش گذرانی ناصرالدین شاه، چهارمین شاه قاجاریه بوده است امروز جز خراب آبادی از آن بر زمین روستای شهرستانک باقی نمانده و قامت قائم دیوارهای این عمارت علاوه بر سستی به دفتر خاطرات گردشگران نیز تبدیل شده است.

حسن شاه‌محمدی، البرز پژوه گفت: کاخ پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و در اثر عواملی، چون یخبندان‌های متعدد و سخت و تخریب‌های انسانی دچار آسیب‌های فراوان شده است.

او افزود: بنای این کاخ در میان شیارکوه با مناظر طبیعی بسیار زیبا و کنار رودخانه قرار گرفته و عمارت ناصری به دستور ناصرالدین شاه قاجار بین سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ هجری قمری ساخته شده است.

شاه محمدی گفت: بخش اندرونی و طبقه اول کوشک کاخ ناصری به طور کامل از بین رفته و تنها قسمتی از همکف آن سالم مانده است.

نبض عمارت ناصری کند می‌زند

گذشته از گذشته پرشکوه این کاخ و دوران معاصر پر فراز و نشیبش ، احوال امروزش را اهالی روستا بهتر می دانند.
 
نورمحمدی، عضو شورای اسلامی شهرستانک با انتقاد از عملکرد مسئولان مربوطه در قبال کاخ ناصری و وضعیت فعلی آن گفت: در سال های اخیر هیچ توجهی به این کاخ تاریخی ارزشمند و پتانسیل های آن نشده است.
 
حسین رجبعلی یکی از اهالی جوان این روستا نیز در این باره گفت: از وقتی که ما به یاد داریم کاخ ناصری ویرانه بوده است؛ شاید اگر کاخ ناصری سر و سامان می‌گرفت، رونق رفت و آمد گردشگران به روستا اشتغال پردرآمدی را برای ما به بار می آورد.

دهه‌ای از دسته‌گل های بی‌مسئولیتی پیمانکار و مسئولان

جدا از ارزش تاریخی کاخ کوخ شده ناصری، ارزش و اهمیت اقتصادی آن برای اهالی روستا و استان البرز ضرورت پیگیری‌های ما را برای خاطره شدن خاطره‌نویسی‌ها بر دیوارهای صدساله این عمارت و تبدیل آن به یک مرکز گردشگری بیشتر می کرد.

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری البرز با بیان این که حدود یک دهه پیش کاخ ناصری توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده بود، گفت: پیمانکار این بخش نتوانست به تعهدات خود مقابل این کاخ عمل کند بنابراین طی این چند ماهی که منصوب شده ام ، خلع ید پیمانکار را از مقامات خواستار شدم تا اینکه در نهایت این امر محقق شد.

با این وجود پرسشی برای ذهن خبرنگار و هر علاقه‌مند به تاریخ و میراث فرهنگی کشور متبادر می‌شود که چرا پیمانکار یادشده زودتر خلع ید نشده است و یا مقامات بالا دست غرامت این روز‌های کاخ را از او خواهند گرفت یا خیر؟ این ها پرسش‌هایی بود که مدیرکل میراث فرهنگی البرز هم پاسخی برای آن نداشت.

آینده کاخ ناصری چه می شود؟

محمدی گفت: مرمت این بنای ارزشمند به حدود شصت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
او افزود: محوطه درونی و بیرونی کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک منحصر به فرد و از موقعیت مناسبی برای جذب گردشگر برخوردار است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری البرز با بیان اینکه کاخ ناصری در آینده با حفظ بنا و اصالت به اقامتگاهی زیبا و مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد، گفت: چند سرمایه گذار برای همکاری در تحقق این هدف اعلام آمادگی کرده‌اند که بعد از برگزاری مناقصه و تشریفات اداری کار بازسازی کاخ نیز آغاز خواهد شد.
 
اما آن چه که تا کنون امید صاحبان سرمایه را از برنامه ریزی اقتصادی برای کاخ ناصری ناامید کرده است، مسیر ناهموار دسترسی به آن است.
کم رنگ شدن ردپای سرمایه گذاران باعث شده است مسئولان البرزی برای ساماندهی کاخ ناصری و بازگرداندن آن به دوران اوج خود، از صندوق توسعه ملی درخواست بودجه کنند.

اولین چراغ حمایت از کاخ ناصری روشن شد

شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز گفت: استاندار البرز بر جذب سرمایه از طریق صنعت گردشگری تأکید دارند و ما نیز برای تحقق این موضوع از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
 
او افزود: به‌منظور حمایت از صنعت گردشگری برای پرداخت تسهیلات به ایده‌های کامل و فنی این حوزه، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

کاخ ناصری آغازگر عمرانی بناهای تاریخی البرز می شود؟

اکنون که بیش از نود درصد عمارت ناصری، این سرمایه تاریخی بر زمین بی تدبیری فروریخته است باید دید که آیا اعتماد دوباره به بخش خصوصی زمان را برای کاخ ناصری به عقب بازمی‌گرداند و چهره پر جلال گذشته اش را برایش به ارمغان می‌آورد یا این کاخ ارزشمند گردشگرپذیر را به خاک و خاکستر نابودی می‌نشاند؟

اما اگر پیش‌بینی‌های مسئولان مربوطه مطابق گفته های شان پیش برود علاوه بر آن‌که آینده‌ای روشن در انتظار کاخ ناصری خواهد بود، این کاخ به محل رفت و آمد گردشگران نیز بدل می‌شود.

بهره مناسب و کارشناسی از رفت و آمد گردشگران علاوه برآن که باعث ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان روستا می‌شود، مانع از مهاجرت روستاییان به شهر و رونق دوباره روستا خواهد شد.

اما کاخ ناصری تنها چاله تاریخی البرز نیست و چهارکاخ و ده ها اثر باستانی دیگر نیز در انتظار طلوع آفتاب همتی هستند که دوباره چرخه اقتصادی روستاها را بچرخاند.

گزارشی از دانیال خلج

انتهای پیام/د. خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.