سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاز دوم طرح احیای سردر عالی قاپو وارد فاز عملیاتی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با تامین اعتبارات مورد نیاز فاز دوم طرح احیای بنای سردر عالی قاپو شامل تزئینات و کاشی کاری ایوان اصلی در روز‌های آتی وارد فاز عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اقدامات در راستای مرمت، احیا و توسعه این مجموعه جزو برنامه‌های اصلی بوده و در این زمینه در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

او احیای سردر عالی‌قاپو را از شاخص‌ترین اقدامات در این مجموعه دانست و بیان کرد: طرح بازسازی و احیای سردر عالی‌قاپو طی چندین جلسه در شورای فنی استان و تهران بررسی و به تصویب رسید و فاز اول این طرح در مدت ۸ ماه اجرایی و بازسازی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به هزینه‌کرد ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای فاز اول طرح احیای سردر عالی‌قاپو گفت: فاز دوم احیای سردر نیز که شامل تزئینات سردر بوده با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال هدفگذاری شده که اجرای آن نیز در روز‌های آتی عملیاتی خواهد شد.

فلاحی با اشاره به اهمیت احیای سردر عالی‌قاپو با اشاره به اینکه با نبود سردر حلقه هویتی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین ناقص بود، افزود: از آنجا که این سردر اولین درب از هفت درب منتهی به مزار سلطان‌العارفین شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود، کاستی عمده در تشریح هویت سمبلیک بنا به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: از سوی دیگر سردر و میدان عالی‌قاپو به عنوان یکی از نماد‌های معماری دوره صفویه از اردبیل آغاز و به شهر‌های قزوین و اصفهان رسیده است که متاسفانه با تخریب آن در اواخر دوره رضاشاه پهلوی به جهت هویتی و معماری صدمه عظیمی به این بنا وارد شد که با مطالبه دوستداران فرهنگ و تاریخ این دیار و مردم دارالارشا د اردبیل فاز اول این بنا در سال ۹۸ بازسازی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با بیان اینکه این بنا شامل ایوان اصلی، طبقه فوقانی و نقاره‌خانه است، گفت: احیای فاز دوم این بنا که شامل تزئینات و کاشی‌کاری ایوان اصلی بوده با تامین اعتبارات مورد نیاز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.