سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خیالتان راحت نباشد/ تبهکاران در کمین هستند

احساس امنیت کامل سبب می‌شود تا شهروندان بسیاری از اقدامات خود مراقبتی را جدی نگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سرهنگ دوم قاسم گرجی کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی مازندران گفت: احساس امنیت کامل سبب می‌شود تا شهروندان بسیاری از اقدامات خود مراقبتی که سبب کاهش جرائمی مانند سرقت می‌شود را فراموش کنند و از سوی سارقان و افراد فرصت طلب غافلگیر شوند.

او افزود: بعد از سال‌ها احساس آرامش و مشاهده نکردن رخداد‌های هولناک، بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که افرادی تحت عنوان مجرم و یا تبهکار و کلاهبردار بیکار ننشسته و به دنبال فرصتی برای عملی کردن نقشه‌های خود و ارتکاب جرائم هستند.

سرهنگ دوم گرجی ادامه داد: بسیاری از مالباختگان که زمانی قربانی اقدامات تبهکارانه افرادی قرار گرفتند، هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کرد که اکنون زمان قربانی شدن بوده و یا کسی به فکر سرقت و یا ارتکاب به هر جرمی در شرایط حاضر باشد.

کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی مازندران گفت: وقتی شما در قبال دریافت چک و یا هر سند مکتوبی به کسی جنس یا وجه نقدی را می‌دهید، انتظار کلاهبرداری را ندارید، اما متاسفانه زمانی متوجه می‌شوید که چک تقلبی بوده و یا طرف مقابل سندی جعلی را با چرب زبانی و مهندسی اجتماعی تحویل شما داده که کار از کار گذشته است.

بیشتر بخوانید:

او افزود: در این گروه افرادی هم قرار دارند که در دنیای مجازی با اعتماد‌های بی جا مورد سوء استفاده فرصت طلبان قرار می‌گیرند.

سرهنگ دوم گرجی گفت: همه جرائم خرد و کلان در نتیجه غفلت شهروندان و بی توجهی به نکات ایمنی است که سبب می‌شود تا مورد سوء استفاده افراد فرصت طلب قرار گیرند.

پهن شدن تور کلاهبرداری در شبکه‌های مجازی

سروان اشکواری کارشناس پلیس فتای مازندران با بیان اینکه از مهمترین شیوه‌هایی که افراد کلاهبردار در شبکه‌های مجازی برای قربانی‌های خود بکار می‌برند، جلب اعتماد آن‌ها است، گفت: بسیاری از شهروندان هنگام خرید‌های اینترنتی خیلی زود به طرف مقابل خود اعتماد کرده و یا قربانی مهندسی اجتماعی آن‌ها می‌شوند.

او افزود: فیشینگ نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که افراد فرصت طلب با جلب اعتماد شهروندان، آن‌ها را به درگاه‌های تقلبی و غیر مجاز هدایت کرده و پس از جلب اعتماد آن‌ها با دریافت اطلاعات بانکی شهروندان از حساب آن‌ها برداشت می‌کنند.

سروان اشکواری گفت: موردی دیگر نیز اعتماد بیش از حد شهروندان به دستفروشان بوده و بسیاری از کلاهبرداران در نقش دست فروشان دوره گرد ظاهر شده و پس از دریافت کارت عابر مشتری‌های خود با دستگاه اسکینر کارت را کپی کرده و وقتی رمز بانکی عابر را از مشتری خود دریافت کرد، در فرصتی مناسب اقدام به تخلیه حساب بانکی شهروندان می‌کند.

کارشناس پلیس فتای مازندران افزود: همه شهروندانی که قربانی سوء استفاده و کلاهبرداری افراد فرصت طلب می‌شوند، قبل از آن به هیچ وجه به ذهنشان خطور نمی‌کرد که مورد سو استفاده این چنینی قرار بگیرند.

همیشه مراقب کلاهبرداران باشید

سرهنگ عارف بابایی رییس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی مازندران گفت: هموطنان بدانند که همیشه در جامعه تعداد محدودی افراد فرصت طلب و آسیب پذیر وجود دارند که بدنبال فرصتی مناسب برای سرقت و یا کلاهبرداری هستند.

او با بیان اینکه مردم با رعایت نکاتی بسیار ریز و حساس می‌توانند از اقدامات خلاف قانون کلاهبرداران پیشگیری کنند، افزود: مردم برای انجام معاملات و خرید‌های روزانه خود به هیچ وجه از پول نقد استفاده نکنند و هنگام خرید‌های حضوری از ارائه کارت‌ها و رمز‌های بانکی خود در اختیار فروشندگان جدا خودداری کنند.

سرهنگ بابایی گفت: مردم هنگام پارک خودرو‌ها از قفل‌های مطمئن استفاده کرده و برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده‌ای می‌توانند از دوربین‌های مدار بسته در پارکینگ‌ها به ویژه در آپارتمان‌های بزرگ و مجتمع‌های مسکونی استفاده کنند.

او ادامه داد: در خرید‌های اینترنتی نیز به سادگی و سهولت به هرکسی اعتماد نکرده و سعی شود خرید‌های خود را حضوری انجام دهند.

انتهای پیام/ س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.