سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز: آمریکا می‌خواهد صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را برای رسیدگی به شکایت ایران رد کند

وکلای آمریکا قصد دارند امروز صلاحیت بالاترین دادگاه سازمان ملل را برای رسیدگی به شکایت ایران درباره لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران رد کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، وکلای آمریکا قصد دارند صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری یا همان دادگاه لاهه که عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل برای حل اختلافات بین کشورهاست و احکام آن لازم الاجراست را برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه آمریکا در اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه تهران به چالش بکشند و آن را رد کنند.

آمریکا مدعی شده است هدف اصلی دادخواست حقوقی ایران علیه آمریکا بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که دولت ترامپ از آن خارج شد. از سوی دیگر استدلال ایران آن است که تحریم‌هایی را که آمریکا به هنگام کنار گذاشتن برجام علیه تهران اعمال کرد متناقض با «پیمان مودت» است که در سال ۱۹۵۵ (۱۳۳۴) میان دو کشور بسته شد.

پس از آنکه ایران دو پرونده را بر اساس این توافق علیه آمریکا در دادگاه جهانی تنظیم کرد، واشنگتن اعلام کرد که رسماً در حال خارج شدن از دادگاه است، اما این اقدام عطف به ماسبق نمی‌شود و تأثیری در این پرونده ندارد. شکایت ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه تهران بود که ایران از دادگاه لاهه خواست با صدور قرار موقت مانع از آن شود که آمریکا بتواند با اجرای تصمیمات غیرقانونی خود خسارات جبران ناپذیری را به ایران وارد کند. از این رو، با توجه به برگزاری جلسات دادگاه، با صدور حکم علیه تحریم‌های یکجانبه و قرار موقت، دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد؛ که البته این حکم با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی آمریکا نقض شد.

جلسات این هفته دادگاه لاهه بنا بر اعلام آن فقط به موضوع مقدماتی یعنی صلاحیت داشتن لاهه برای رسیدگی به این پرونده اختصاص خواهد داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.