سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخشش نشریات علمی دانشگاه یزد در سطح کشور

رئیس اداره انتشارات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد، گفت: بر اساس تازه‌ترین نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی کشور در سال ١٣٩٨ نشریات علمی این دانشگاه موفق به کسب رتبه ب (خوب) شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس عسکری ندوشن، رئیس اداره نشریات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد گفت: کمیسیون نشریات وزارت علوم هر دو سال یکبار رتبه بندی نشریات علمی را انجام می‌دهد و نتایج آن از طریق پرتال نشریات علمی کشور منتشر و به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد.

او افزود: با مقایسه نتایج ارزیابی قبلی نشریات در سال ١٣٩۶ و نتایج ارزیابی جدید مشخص می‌شود که وضعیت کلی نشریات علمی دانشگاه ارتقا یافته است.

عسکری ادامه داد: در آئین‌نامه جدید نشریات علمی کشور که از اردیبهشت ماه سال گذشته به اجرا گذاشته شد رتبه و امتیاز نشریات براساس شاخص‌ها و ضوابط گوناگونی ملاک عمل قرار می‌گیرد، بر اساس این آیین‌نامه به جای دسته‌بندی نشریات به «علمی - پژوهشی» و «علمی - ترویجی»، همه نشریاتی که حائز شرایط آیین‌نامه جدید مصوب وزارت علوم باشند با عنوان واحد «نشریه علمی» شناخته می‌شوند.

رئیس اداره انتشارات و کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد با بیان این‌که از این پس به جای صدور گواهی اعتبار علمی برای نشریات، رتبه نشریه در ارزیابی‌ها به عنوان «اعتبار نشریه» در نظر گرفته می‌شود، گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید نشریات علمی، رتبه نشریات به صورت خیلی خوب (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تعیین می‌شود.

او افزود: در صورتی که یک نشریه علمی رتبه ضعیف (د) کسب کند، به مدت دو سال از فرآیند ارزیابی خارج می‌شود.

عسکری در خصوص معیار‌های کلی در نظر گرفته شده برای ارزیابی نشریات علمی اظهار داشت: این معیار‌ها شامل انتشار به موقع، داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت‌ها و اطلاعات شناسنامه‌ای نشریه، رعایت آیین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات، رعایت فرآیند پذیرش مقالات و داوری تخصصی، وضعیت نشریه در نمایه‌های استنادی، تخصصی و اجتماعی، و به کارگیری مقررات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای رعایت اخلاق علمی نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی است.

دانشگاه یزد هم اکنون دارای هشت نشریه علمی به زبان فارسی و دو نشریه علمی به زبان انگلیسی در زمینه‌های تخصصی علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه و فنی مهندسی است.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.