سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای مقابله با همه گیری کرونا و آنفولانزا؛

استفاده از ماسک موثرتر از تزریق واکسن است

نوری شادکام گفت: استفاده از ماسک، ۹۰ درصد از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جلوگیری می‌کند، در حالی که این درصد در تزریق واکسن کمتر است.

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت ‌‌و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با بیان اینکه استفاده صحیح از ماسک باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد افراد را در برابر بیماری ایمن می کند و تحقیقات و پژوهش های علمی در سراسر دنیا ثابت کرده که مهم ترین راه پیشگیری از بیماری کرونا نیز همین راه است.

او افزود: واکسن آنفولانزا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بدن را در مقابل این بیماری مقاوم می کند درحالی که استفاده از ماسک خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد.

نوری شادکام با اشاره به اینکه همه مردم در جریان راه های پیشگیری از کرونا قرار گرفتند و نسبت به عوارض آن نیز آگاه هستند، اظهار داشت: محدودیت هایی که در اوایل همه گیری بیماری کرونا اعمال شد مثل بستن راه ها، تعطیلی اصناف و غیره اکنون جوابگو نیست و جامعه پذیرش آن را ندارد.

باید برای هر مقطع تحصیلی دستورالعمل جداگانه ای نوشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه باید با توجه به شرایط تصمیم گیری کرد، ادامه داد: تعداد دانش آموزان در یک کلاس، وضعیت روشویی و سرویس بهداشتی مدارس، نظارت مربیان و مدیران و فرهنگ عمومی حاکم در مدرسه می تواند تصمیم را متفاوت کند.

نوری شادکام در ادامه صحبت های خود افزود: تصمیمی که برای دانش آموزان دبیرستانی گرفته می شود با دانش آموزان دبستانی یکسان نیست. آموزش و نظارت برای دانش آموزان دبیرستانی و کنترل رعایت دستورالعمل های بهداشتی کار چندان دشواری نیست و قطعا کلاس حضوری بهترین تصمیم است.

او افزود: اما دانش آموزان دبستانی نمی توانند به دقت آموزش ها را اجرا و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و کنترل و نظارت بر آنها دشوار است. همچنین مدارسی که تعداد دانش آموزان زیاد است نمی توان کلاس حضوری در این مدارس برگزار کرد.

 نوری شادکام اظهار کرد: تصمیم ها باید از سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی و با همراهی مردم گرفته و برای هر وضعیتی و سنین مختلف یک دستورالعمل تدوین می شد تا بازتاب منفی را در سطح جامعه نداشته باشیم.

او در پایان گفت: شرایط به گونه ای است که باید با آموزش و پرورش همراهی کرد و از طرفی تدبیری اندیشید تا نگرانی مردم در این زمینه کاهش یابد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.