به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی امروز، یکشنبه ۲۳ شهریور ماه سال جاری در دانشگاه تهران آغاز شد.
در این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهوری به صورت مجازی منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، یک عضو هیأت علمی به نمایندگی از اعضای هیأت علمی دانشگاهها و یک دانشجو به نمایندگی از دانشجویان، سخنرانی خواهند کرد.
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: امیدواریم امسال آموزش عالی سالی درخشانتر را سپری کند. درحال حاضر شیوع ویروس کرونا نقش علم را در دنیا بیش از پیش نمایان کرده است.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نگرانیهای جامعه علمی کشور عدم توجه و استقبال جوانان از علوم پایه و بنیادی است. امسال تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر، در علوم تجربی ۵۹۴ هزار نفر و در علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر بوده است.
او بیان کرد: کاهش تعداد شرکت کنندگان علوم ریاضی در کنکور میتواند نگران کننده باشد.
نیلی احمدآبادی گفت: شیوع ویروس کرونا و کیفیت پاسخ آموزش عالی و مدیریت این پدیده که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است میتواند جایگزین ارزیابی چند سال گذشته شده و تا حد زیادی عملکرد، توانمندیها و مسئولیت پذیری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را نشان دهد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: همانگونه که همگان مطلع هستند بعد از چین، ایران جزو اولین کشورهائی بود که با پدیده شیوع ویروس کرونا مواجه شد. عدم دسترسی کامل به اطلاعات آنچه در چین میگذشت باعث شد تا ایران بدون داشتن تجربه کافی برای مقابله با این نوع بیماری واگیردار و عمدتا به استناد دانش و توانمندیهای خود، شرایط را مدیریت کند.
نیلی احمدآبادی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هیاهوها، رقابتها و مصرف زدگی، مردم دنیا به خود آمده و آنچه انجام داده و میدهند را مرور کرده و با نگاهی منطقیتر به آینده بشر و زمین فکر کنند. این ویروس، یکبار دیگر جایگاه و نقش ویژه علم و دانش را آشکار کرد، به اصطلاح برخی از انگارهها و باورهای غلط کمک کرد و نشان داد که بیتوجهی به علم به ویژه علوم پایه و بنیادی تا چه میزان میتواند برای آینده کشور و جهان آسیب زا باشد. از همین منظر است که نتیجه سرمایه گذاریهای کشور و دانشگاهها و البته کم کاریها در علوم پایه و بنیادی مشخص میشود و نشان میدهد که فقط به نتیجه فوری، ملموس و کاربردی در حوزه علم و دانش نبایستی توجه کرد.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: توجه کافی به علوم پایه و بنیادی کمتر مورد توجه نخبگان جوان و سیاست گذاران قرار گرفته است. برای عدم استقبال جوانان دلایل متعددی میتوان ذکر کرد، ولی قطعا جایگاه و منزلت اجتماعی و آینده شغلی میتواند از جمله دلایل آن باشد.
او گفت: اگرچه افزایش شرکت کنندگان در گروه علوم انسانی با توجه به نقش و جایگاه آن خبر خوبی است، ولی کاهش تعداد شرکت کنندگان گروه ریاضی و فیزیک با توجه به اهمیت علوم پایه و بنیادی و نیاز مبرم کشور به تولید و توسعه زیر ساختها میتواند نگران کننده باشد.
تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است
نیلی احمدآبادی تاکید کرد: یکی از امکانهای شغلی دانشجویان علوم پایه قطعا آموزش و پرورش است، تنها مسیر ورود به آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: امید است که تمهیدات بیشتری مانند بورسیه کردن دانشجویان سایر دانشگاهها در رشتههای مورد نیاز، امکان ورود نخبگان دانشگاهی در علوم پایه به آموزش و پرورش بیش از گذشته فراهم شود که هم به نفع آموزش و پرورش و هم به نفع توسعه علوم پایه خواهد بود.
نیلی احمدآبادی گفت: از دیگر عوامل موثر برای توجه به علوم پایه، افزایش بودجه پژوهش در زمینه علوم بنیادی و پایه است که نیاز به توجهات بیشتر از سوی دستگاههای مسئول دارد. خوشبختانه دانشگاههای کشور در این مدت به خوبی نشان دادند که از توانمندیهای بسیار ارزشمند و غنی برخوردارند و دانشگاهها و دانش آموختگان آنها در حوزههای مختلف از جمله در قالب شرکتهای دانش بنیان، خدمات بسیار مفیدی را در مقابله با ویروس کرونا ارائه کردند.
او ادامه داد: شاید یکی از بارزترین عملکرد دانشگاهها ارائه دروس به روش (مجازی) الکترونیکی باشد برای مثال دانشگاه تهران دقیقا از روز دوم بعد از تعطیلی آموزش حضوری برنامههای آموزشی خود را به شیوه الکترونیکی به میزان ۷۰ درصد شروع کرده و آن را به سرعت و با کیفیت قابل قبولی ارائه کرده است. خوشبختانه تا به امروز کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با کیفیت قابل قبولی ادامه یافته است.
رئیس دانشگاه تهران گفت: در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان توسط اپراتورها و برخی تامین کنندگان اینترنت تا پایان خرداد، تحمل شرایط را برای دانشجویان راحتتر کرد. در ترم جاری که آموزشها همچنان به ناچار به شیوه الکترونیکی ارائه میشود، تقاضای دانشگاهها به ویژه دانشجویان و خانواده آنها در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان برای استفاده کنندگان سامانههای آموزش الکترونیکی دانشگاههاست.
او افزود: عدم دسترسی به اینترنت رایگان برای دانشجویان با توجه به حجم برنامههای آموزشی بار سنگین مالی را به دوش دانشجویان به ویژه دانشجویان کم بضاعت خواهد گذاشت که میتواند باعث ایجاد اختلاف در امر یادگیری دانشجویان شود.
انتهای پیام/
اگر دوست دارید زندگی تون نابود شه حتما مهندسی بخوانید.
کار هست خوب هم هست ولی درآمد خیر !
و علاقه شدیدی هم به این رشته داشتم
اما وقتی با خودم فکر می کنم میبینم 90 درصد اینایی که رفتن ریاضی الان بیکار هستن انگیزمو از دست میدم خب باچه امیدی درس بخونم
تلاش کنم که بعد بشینم توی خونه؟
معلومه که کسی نمیره رشته ریاضی و همه میرن تجربی
هر چی هم تعداد کم بشه بخاطر اینکه عده ای تو وزارتخانه ها رانتی خوب میخورند چیزی به مهندسان فرودستِ بدون پارتی حکومتی نمیرسه.
شما فکر میکنی اگه یه منطقه ای تو یه استان آب و برق و تلفن و گاز و پل نداشته باشه اونوقت میآن بیشتر پول میدن چون مهندس کمه ؟
عمرااااااااا
تو این مملکت فقط پزشکی ارج و قرب داره روز به روز هم دولت تعرفه هاشون میبره بالا چه ویزیت ها و چه حق عمل هایی میگیرند از مردم مریض و بیچاره
انگار که تخم دو زرده کردن پزشکی خوندن
واقعا که ادم از یه طرف مشکل بیماری داشته باشه از یه طرف هم این هزینه های پزشکی و بپردازه
تا آقایون و خانم های پزشک روز به روز ثروتمند تر بشن و مولیت میلیاردر بشن...
توی رشته برق اصلا کار نکن.
مهندس های داخلی هم که هستن بی پول هستن خوب میخواید کنکور ریاضی شلوغ باشه
بنده فوق لیسانس برق قدرت هستم و از بی کاری یک فوق لیسانس دیگه هم دارم میگیرم.
کار برای رشته های مهندسی نیست و اگرم باشه باید کارگری کرد. من به شغل کارگری بی احترامی نمی کنم فقط اگه به این شغل علاقه داشتم این همه درس نمی خواندم و عمرم را الکی تلف نمی کردم.
وقتی به جامعه نگاه می کنم یک جامعه مریض می بینم که از نظر روحی و جسمی مشکل پیدا کرده. برای همین هم در مطب دکتر ها وقت شش ماهه برای مراجعین تعیین میکنند. چرخ تولید هم که روز به روز در حال کند شدن است و مهندسین که هدایت این چرخ ها را بر عهده دارند در منگنه قرار میگیرند.
نبود کار بخاطر اینه که برای هیچ شرکتی صرف نمیکنه توی این زمینه ها وارد کار بشه.
تو این زمینه کار نکن.
حالا چه رشته ریاضی چه تجربی چه انسانی
مثل این می مونه بگن بفرما داخل اما جلو در ایستاده باشن و تعارف الکی بزنن