سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه خودرو؛

مقایسه مزدا 323 و هیوندای ورنا + مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو مزدا 323 و هیوندای ورنا در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را بخرید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، مزدا 323  و هیوندای ورنا است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.

معرفی مزدا 323: 

مزدا 323 یک ماشین خانوادگی کوچک است که بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۳ توسط Mazda تولید می‌شد. کمتر خودرویی در بازار ایران پیدا می‌شود که این‌گونه آرام و سر به زیر، مطیع، باکیفیت، پرقدرت، بی دردسر و زیبا باشد. در آن سوی آب‌ها به مزدا «فامیلیا» معروف است؛ وجه تسمیه‌ای که به‌ شدت درست است و اشاره خوبی به خانوادگی بودن آن دارد. در ژاپن و برخی بازار‌های دیگر به آن ۳۲۳ می‌گویند.

از اوایل دهه ۷۰ شمسی که تولیدش در گروه بهمن آغاز شد و تا اواسط دهه ۸۰ ادامه پیدا کرد، یکی از بی‌نقص‌ترین‌های بازار خودروی کشور بود. سدان محبوبی که هنوز هم اگر کسی نسخه‌تر و تمیز آن را داشته باشد، تمایلی به فروشش ندارد. با آن موتور کم سر و صدایش قدرت خوبی را فراهم می‌کرد.

اگر خوش‌شانس می‌بودید و یکی از نسخه‌های اتوماتیک ۳۲۳ را می‌خریدید، الان دیگر نیازی به هزینه بسیار زیاد برای خرید کره‌ای‌ها نداشتید. در ابتدای عرضه مزدا ۳۲۳ ، نمای جلو خودرو متفاوت و ساده‌تر بود به‌طوری‌که چراغ‌های جلو طراحی ساده‌تر با زوایای شکسته و راهنمای جدا، جلوپنجره ساده‌تر، سپرهای صاف‌تر با دهانه‌ای عریض‌تر و پیوسته و در موتور صاف با دو خط که برجستگی کمی داشتند جای خود را به چراغ‌های سربالا با طراحی منحنی شکل، جلوپنجره هماهنگ با طرح مزدا، سپرهای زیباتر با دهانه کوچک‌تر و مه‌شکن‌های جداشده از دهانه و در موتور با خطوط عمق داده‌شده در نمونه جدید و بهبودیافته، دادند.

نمای جانبی مزدا ۳۲۳ ساده بوده و گلگیرها با لبه‌های برجسته طراحی‌شده‌اند. نیمه پایینی درها نسبت به نیمه بالا کمی برجسته شده و نوار ضربه‌گیر باریکی بر روی آن نصب‌ شده است. 

مشخصات هیوندای ورنا :

هیوندای در سال ۱۹۹۴ کلید محصولی را به اسم «هیوندای اکسنت» یا «ورنا» را زد که نسل سوم آن را در ایران با اسم ورنا و دیگر نسل‌های آن را با نام اکسنت شناخته می‌شود و تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشته است. هیوندای ورنا با موتور‌های متفاوتی تولید شده و در ایران نیز با دو موتور ۱.۶ و ۱.۵ لیتری و با دو جعبه دنده دستی و اتوماتیک نیز یافت می‌شود. این خودرو در چهار نسل وارد بازار شده که نسل سوم آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تولید این خودرو از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ به طول انجامید و در این سال‌ها سه بار فیس‌لیفت شده که آخرین ورژن آن در ایران مونتاژ شده است. هیوندای ورنا در کل به کم استهلاک بودن، کم‌مصرف بودن و کم هزینه بودن و با طراحی ساده در‌عین‌حال کارآمدی که دارد مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

در نمونه‌های موجود در ایران هیوندای ورنا دارای دو پیشرانه‌ی چهار سیلندری ۱.۵‌لیتری و ۱.۶‌لیتری با توان‌هایی به ترتیب ۹۲ اسب‌بخاری در دور ۵۵۰۰ و ۱۰۶ اسب‌بخاری در دور ۵۵۰۰ و با گشتاور‌هایی معادل ۱۳۲ نیوتن بر متر مربع در دور ۲۹۰۰ و گشتاور ۱۴۵‌نیوتنی را در بر دارد که این نیرو را از طریق یک جعبه دنده‌ی چهار سرعته‌ی اتوماتیک یا پنج سرعته‌ی دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی ورنا در هر صد کیلومتر برابر ۶.۶ لیتر است.

از نظر ایمنی خودرو هیوندای Verna دنده‌ای سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از EuroNCAP و ۴ ستاره از NHRSA شده است و دارای دو عدد کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ضد قفل ABS است. همچنین قفل مرکزی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، تنظیم دستی صندلی‌های جلو در ۴ جهت و مه شکن عقب از آپشن‌های هیوندای ورنا به شمار می‌رود.

خودرو

مزدا 323 هیوندای ورنا

کشور سازنده

 
ژاپن
 
کره جنوبی

سال (طراحی)

2000 2004

موتور

4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 12 سوپاپه

حجم موتور

1598سی سی 1600سی سی

حداکثر قدرت

106 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 105 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

145 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه 144 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه

جعبه دنده

5 دنده دستی 5 دنده دستی

شتاب 0 تا 100

11.6 ثانیه 12.5 ثانیه

حداکثر سرعت

182 کیلومتر در ساعت 175 کیلومتر در ساعت

وزن

1073 کیلوگرم 934 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

4365 طول - 1705 عرض - 1410 ارتفاع 4260 طول - 1680 عرض - 1395 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2610 میلیمتر 2441 میلیمتر

مصرف سوخت داخل شهر

9.6 لیتر در هر صد کیلومتر 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر

6.3 لیتر در هر صد کیلومتر 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

7.5 لیتر در هر صد کیلومتر 7 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

55 لیتر 45 لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4 یورو 3

میزان تولید CO2

ندارد 167 گرم در هر کیلومتر

سیستم صوتی

راديو پخش 4 بلندگو راديو پخش 4 بلندگو

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
جناب آقای مهدی اکبرزاده
۱۸:۴۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام بر همه
دوستان عزیز
همین که سرسیلندر و بلوک سیلندر نرمالی دارند خدارو صد هزار بار شکر کنید
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
واقعا چقدر زشت كه تو كشور ما در مورد اين دو خودرو واينكه كداميك بهترند بحث بشه ووقت مردم تلف بشه دو خودروكه سالهاست از رده خارج شده اند در كشورهاي اروپايي دائم از خودروهاي الكتريكي ورقابت اونها از جهت مسافتي كه با يك بار شارژ طي مي كنند بحث ميشه.
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
واقعا حق مردم ایران با کشوری ثروتمند اینه که تو سایت های رسمی خودروهای 20 سال پیش بهشون پیشنهاد بشه؟ کمااینکه توان خرید همون رو هم ندارن؟ گناه این مردم که همیشه در انتخابات ها و راهپیمایی ها و سایر بزنگاه های حساس و حیاتی پای نظامشون وایسادن چیه که الان باید همچین وضعیتی رو تحمل کنن؟
مرتضی
۰۹:۳۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
ببین کارمون به کجا رسیده؟
تو رسانه رسمی مملکتمون داریم مقایسه دوتا ماشین از رده خارج که سالهاست تولید نمیشن رو انجام میدیم که کدوم بخریم بهتره ؟؟؟!!!!!