سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبدیل شدن مهد‌های کودک به بنگاه‌های اقتصادی/ از پوشش نامناسب تا آموزش آواز در مهدکودک‌ها

مهد‌های کودک تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند و با تنوع در ارائه خدمات، در حال رقابت برای جذب خانواده‌ها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیشرفت علم و تکنولوژی سبک زندگی به صورت مدام در جهان در حال تغییر است این تغییر گاهی شامل جابجایی و واگذاری وظایف می‌شود وظایفی که تا پیش از این بر عهده شخص یا اشخاص خاصی با تعریف مشخصی بودند از جمله این‌ها وظایف خانواده است. در کمتر از نیم قرن پیش تقریبا همه وظایف از جمله تربیت، انواع آموزش، پرورش، اشتغال و ازدواج یک فرد توسط خانواده انجام می‌شد. وظایف مهمی که آن زمان حتی تصور نمی‌شد که این وظایف به خارج از خانواده سپرده شود.

از جمله یکی از وظایفی که بر عهده خانواده بود تربیت فرزندان حتی تا سنین جوانی بود بعد‌ها با افزایش مدارس مدرن کودکان تا ۷ سالگی از تربیت و آموزش درون خانواده‌ها مخصوص از تربیت مادران بهره می‌بردند و بعد از ۷ سالگی به نظام آموزش و پرورش و مدارس سپرده می‌شد، اما دهه‌های اخیر جهان شاهد سرعت در تغییر نوع زندگی بود که باعث می‌شد بسیاری از مادران وارد اجتماع و بازار کار شوند و کودکان از نوزادی برای نگهداری به مهد‌های کودک سپرده شوند.

رشد چشمگیر مهد‌های کودک در چند سال اخیر

تصور اینکه کودکان در سنین پایین باید آزاد بوده و هیچ گونه روش تربیت خاصی بر آن‌ها اعمال نشود یکی از آسیب‌های اجتماعی بوده که سال‌ها دامن گیر خانواده بوده و آثار آن در بزرگ‌سالی نمود پیدا کرده است.

حجت الاسلام بیاری استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اسلام حتی قبل از اینکه فرزند به دنیا بیاید برخی از مسائل و دستورالعمل‌ها را برای داشتن فرزند صالح بیان می‌کند و وقتی کودک به دنیا آمد در نام‌گذاری، در عقیقه کردن گوسفند و حتی باز کردن کام کودک با تربت سیدالشهدا برنامه‌هایی دارد و بعد از تولد نوزاد نیز برای تربیت صحیح، اسلام برنامه‌هایی ارائه کرده است. یکی از بخش‌های مهم زندگی انسان برای رسیدن به مقصد کمال ایام کودکی است و در دوران ما این بخش مهم  زندگی در مهد کودک‌ها سپری می‌شود.

در چند دهه اخیر مهد‌های کودک رشد چشمگیر داشتند و حتی خانواده‌هایی که هر دو شاغل نبودند و ضرورتی برای حضور کودک در مهد وجود نداشت خانواده‌ها کودکان خود را برای عقب نماندن از دیگر کودکان به مهد‌های کودک سپردند و این سپردن بیشتر جنبه خدماتی داشت تا جنبه آموزشی، مسئله‌ای که هشدار رهبری را به دنبال داشت.


بیشتر بخوانید


مهد کودک جایگزین خانواده

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه در جلسه مجازی با مقام‌های آموزش و پرورش و در سی و چهارمین اجلاس این وزارتخانه هشدار دادند که مهدکودک‌ها در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آن‌ها به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ایشان فرمودند که نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت، بلکه این مراکز، مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

سخنان رهبر انقلاب درصورتی بیان شد که چندوقت اخیر انتقادات فراوانی نسبت به مهد‌های کودک صورت گرفته است و از این انتقادات به نظر می‌آید که باید ساختار مهد‌های کودک تغییر کند و نسبت به اصلاح آن اقداماتی صورت گیرد.

صدیقه صدیق مدرس دانشگاه در این زمینه اظهار داشت: در دهه‌های اخیر مهدکودک‌ها به عنوان یک جایگزین برای خانواده‌ها در بحث نگهداری و آموزش و پرورش کودکان عمل می‌کنند و تبدیل به ضروریات زندگی شده اند و  این مسئله به درستی در فرمایش مقام معظم رهبری نمود پیدا کرد.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه خیلی اوقات آنچه که در مهد کودک‌ها به عنوان آموزش به کودکان که در سنین بسیار حساس و مهم قرار دارند و پایه‌های زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد ارائه می‌شود بر اساس محتوا‌های آموزشی و پرورشی نبوده در برخی موارد با هنجار‌های اجتماعی و ارزش‌های جامعه دینی ما تطبیق ندارد.

مهدکودک‌ها تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند

صدیق ادامه داد: در بسیاری از مهدکودک‌های خصوصی حتی برخی از مهدکودک‌های دولتی مهد کودک‌ها تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند که بتواند جاذبه بیشتری برای جذب خانواده‌ها داشته باشد و گاهی به برخی اموری پرداخته می‌شده که با هنجار‌های ما سازگاری و همخوانی نداشته است و حتی در نوع پوششی که برای مهدکودک انتخاب شده و نوع آموزشی که ارائه می‌شده مانند آهنگ ها، متن‌ها و محتوا‌ها منطبق با هنجار‌های جامعه دینی ما نبوده است. البته این انتقاد‌ها همیشه وجود داشته است.

آموزش رقص در مهد‌های کودک

به گفته متولیان امر فرهنگ یکی از مشکلاتی که در مهدکودک‌ها وجود دارد فرهنگ آموزش است. حتی بسیاری از مهدکودک‌ها به‌صورت مختلط برگزار می‌شود و یا حتی برخی آموزش‌های خاص مانند رقص و موسیقی‌های خاص در این مهدکودک‌ها ارائه می‌شود که ضرورت دارد نظارت‌های فرهنگی بیشتری روی مهد‌های کودک اعمال شود.

معصومه ظهیری معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: حتی برخی از مراکز غیرانتفاعی که زیر نظر آموزش و پرورش تعریف شده نظام آموزش مکتوب آن‌ها تحت اشراف آموزش و پرورش است، اما متأسفانه بسیاری از فوق برنامه‌ها باسلیقه‌های مدیران مراکز غیرانتفاعی برگزار می‌شود که با تیزبینی ناظران بر سیستم آموزشی ما ملغی شدند.

بیاری جامعه شناس و استاد دانشگاه نیزبا اشاره به نقش مربیان در مهد کودک‌ها به عدم گزینش صحیح در مهد‌های کودک انتقاد کرد و گفت: در خصوص مربیانی که در مهدکودک‌ها مشغول فعالیت هستند گزینش و فیلتر‌های لازم صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع مربیان مهد تخصص لازم را در برخورد با کودک ندارند.  مربیان مهد کودک‌ها باید درک کنند که کودک و زمینه‌های یادگیری کودکان چیست. مربیان باید زبان کودک را بلد باشد و صرفاً به نگهداری و رسیدگی خورد و خوراک و استراحت و بازی معمولی کودک نپردازند.

باید گفت با توجه به آنچه در میدان مشاهده می‌شود متأسفانه نگاه خانواده‌ها نیز به مهد‌های کودک مناسب نیست و صرفاً به آن به عنوان یک مرکز خدماتی نگاه می‌کنند. اگر یک خانواده مخیر باشد کودک خود را به مهد کودک که امکانات خدماتی و رفاهی بالایی دارد، اما آموزش ضعیفی دارد و مهدکودکی که امکانات خدماتی و رفاهی معمولی دارد، اما آموزش قوی دارد بسپارد کودک خود را به علت امکانات خدماتی و رفاهی بالا به مهد کودک اولی می‌سپارند و اصلاً نگاه آموزشی به مهدکودک ندارند و تنها به دنبال خدمات رفاهی هستند، زیرا تصور می‌کنند کودکان آن‌ها در مهد کودک‌ها فقط باید به دنبال رفاه و دریافت خدمات بالا باشند.

به گفته کارشناسان باید این مسئله را بپذیریم که سن آموزش در دنیا پایین آمده است و در بسیاری از کشور‌ها کودکان از ۴ و پنج سالگی وارد مدرسه می‌شوند و نمی‌توان سن ۴ و ۵ سالگی را در این دوره سن آموزش ندانست. همه آموزش‌هایی که در مهد کودک‌ها ارائه می‌شود باید در راستای آموزش‌هایی باشد که کودکان در مقطع ابتدایی کسب می‌کنند.

در دهه‌های اخیر مهدکودک‌ها به عنوان یک جایگزین برای خانواده‌ها در بحث نگهداری و آموزش و پرورش کودکان عمل می‌کنند و تبدیل به ضروریات زندگی شده اند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قم فردا

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
بچه شادابي و نشاطش به رقص و آوازشه
بچه تا نزديكياي بلوغ فقط بايد بزنه و برقصه
دانشجو
۰۷:۱۰ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه برخی افراد به عمد دارند نسل های اینده رو از همین سنین ارام آرام منحرف تربیت می کنند ولی قطعا من با این جور مهد های کودک منحرفی صد در صد مخالفم و اصلا نمی پسندم .
ناشناس
۰۲:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
پوشش مناسب مهد کودک چیست؟ من که توصیه می کنم مقنعه و چادر الزامی شود مانتوی بلند
Reza
۲۳:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
شما برو همه اینا رو ببند ولی مردم مهد کودکی که همچین خدماتی ارایه میکنه رو پسند میکنند
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
تابحال فرزندان ایران بزرگ ازمهدکودک تا دکتراشده چندین نرخی بدترین قانون براملت گذاشته شده است اونی که پولداره فرزندش راحت به درسش ادامه میدهد اونیکه نداره بافلاکت ادامه میدهددرسشان که تمام شدعده ایی باپارتی میروند سرکارعده بسیارزیادیشم میشود نوکرخانه پدرومادرفکراینم باشین دولت مردان مسعولین ،،،اینقدرپیله به مردم نکنید
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
واقعا متاسفم از هر گناهي بشه چشم پوشي كرد از اموزش اواز نميشه.
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
برخی مهد کودک ها شده اموزش رقاصی.