سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز ملی سینما؛

آبادان، زادگاه هنر هفتم

عمر سینما در آبادان با عمر بلند پالایشگاه نفت برابری می کند و این شهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به شهر سینماها شهرت داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، اهمیت سینما در زندگی اجتماعی و فردی انسان بر کسی پوشیده نیست. در سال ۱۳۷۹ در چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران، بیست و یکم شهریور به عنوان روز ملی سینما شناخته و به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.

در کنار تمامی اولین ها و از همه مهم تر خاستگاه بودن استان خوزستان در حوزه ورود تاریخ و تمدن باید به نقش این استان در ساخت نخستین سینماهای کارمندی، کارگری و نمایش فیلم های اکران اول ایرانی و خارجی در سینمای شهرهای مختلف خوزستان تاکید کرد.

قلب نفتی ایران یعنی شهرستان آبادان در دوران پیش از انقلاب اسلامی بیشترین سینما را به خود اختصاص داده بود.

حال این روزهای سینماهای آبادان

عامری نسب رئیس اداره میراث فرهنگی آبادان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، گفت: شهرستان آبادان به دلیل اهمیتی که داشت بیش از ۱۳ سینمای عمومی و شش سینمای متعلق به شرکت نفت، بیشترین سالن های سینما را در خوزستان بعد از  تهران داشت.

او افزود: عمر سینما در آبادان به سال ۱۲۸۷ برمی گردد و قدمت دیرینه ای دارد.

عامری نسب ادامه داد: در حال حاضر آبادان سه سینمای فعال دیجیتالی، سینما مهر و سینما آزادی، جای بیست و هفت سینمای قدیم را تا حدودی پر کرده اند که از وضعیت و شرایط نسبتا خوبی برخوردارند.

آغوش باز فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی علاقه مندان به هنر

رضا مردانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، سینماهای کشور دچار مشکل و خسارت هایی شدند.

مردانی تصریح کرد: بازگشایی سینماها با رعایت تمامی موارد بهداشتی به طور رسمی آغاز شده است و ظرفیت سینماها در زمان انتشار ویروس کرونا برای استقبال از مردم به یک چهارم رسید، اما با توجه به وضعیت قرمز شهرستان آبادان استقبال زیادی صورت نگرفت.

او ادامه داد: وزارت ارشاد از تمام کسانی که تمایل به همکاری در خصوص تکمیل یا خرید تجهیزات سینمایی دارند استقبال می کند.

راه اندازی مجدد سینما کیهان آبادان

مدیر امور سینمایی بهمن سبز استان خوزستان با بیان اینکه بازسازی پردیس سینما کیهان آبادان با سه سالن نمایش در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است گفت: این پردیس سینمایی پس از بازسازی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

میلاد تفت آشیان افزود: موسسه بهمن سبز تصمیم دارد سینما کیهان آبادان را به یک پردیس سینمایی با یک سالن اصلی با ظرفیت ۷۰۰ صندلی و ۲ سالن نمایش دیگر با قابلیت پخش همزمان سه فیلم تبدیل کند.

او با بیان اینکه حدود ۱۵ سال از زمان ساخت ساختمان سینما کیهان می‌گذرد و این بنا اکنون بدون استفاده و متروکه مانده است، گفت: برای احیای این سینما علاوه بر نقشه برداری، طراحی خوبی نیز صورت گرفته است تا با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص سینما کیهان، این سینما در بازار احمدآباد آبادان دوباره راه اندازی شود.

مدیر امور سینمایی بهمن سبز استان خوزستان ادامه داد: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده فاز اجرایی بازسازی سینما کیهان آبادان آغاز می‌شود و این سینما به مدرن‌ترین سینمای این شهر و استان خوزستان تبدیل خواهد شد.

اکنون باید همه دست در دست هم بدهیم و برای پایداری و حفظ این میراث ارزشمند تلاش کنیم، زیرا که متعلق به یک نسل نیست و نسل های بعد نیز باید با این گوهر ارزشمند آشنا شوند و به سرزمین مادری خود ببالند.

عکاس: رضا دریس

گزارش از کوثر معیبد نژاد

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.