سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاجرت پاییزی نخستین گروه از پرندگان مهاجر به تالاب کانی برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: نخستین گروه از پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان فرود آمده و در این تالاب اسکان یافته اند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق شمال سیبری و کشور‌های اسکاندیناوی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، نخستین گروه از پرندگان مهاجر وارد تالاب بین المللی کانی برازان شده اند.

این مقام مسئول افزود: این پرندگان شامل ۸ هزار قطعه خوتکا، ۳۵۰ فلامینگو و ۱۰۰ قطعه کفچه نوک، و دسته‌های چندصدتایی از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

سخنور اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرمتر ادامه می‌دهند.

او بیان کرد: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب متفاوت بوده و برخی از گونه‌ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه‌ها نیز زمستان خود را در کانی‌برازان و دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به شرایط مطلوب و امنیت موجود در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، پیش‌بینی کرد فرود پرندگان در این تالاب تا قبل از شروع یخبندان ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آن به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

وجود تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده است.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غازخاکستری، فیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.

خوتکا نیز از همه اردک‌ها کوچک‌تر است این پرنده با سر بلوطی پررنگ، نوار پهن چشمی سبز رنگ حاشیه‌دار، نوار طولی سفید در ناحیه شانه و دو لکه بزرگ نخودی رنگ در طرفین دم تشخیص داده می‌شود.

فلامینگو پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱ ٫ ۵ متر بلندی دارد. در پرواز، بال‌ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود. این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

کفچه نوک، پرنده‌ای است با پر و بال سفید، رنگ و پای بلند به رنگ سیاه و منقاری کفگیر مانند رنگ سیاه براق که خط‌های عرضی چروک مانندی بر روی قسمت باریک آن نقش بسته است.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.