سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر منفی ورود آلاینده‌ها به اروند و بهمنشیر بر ذخایر آبزیان

رئیس اداره شیلات آبادان گفت: ورود آلاینده‌های پالایشگاه و پتروشیمی آبادان به رودخانه‌های اروند و بهمنشیر تاثیر منفی بر ذخایر آبزیان داشته است.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،موسی کاکایی رئیس اداره شیلات آبادان روز دوشنبه گفت: ورود پساب شرکت پالایش نفت و پتروشیمی آبادان به رودخانه‌ها در شرایط فصل و زمان تخم‌ریزی ماهیان به دلیل وجود جیوه و فلزات سمی در آن بر روی ماهیان با ارزش تجاری، تاثیر منفی ‌گذاشته است.

او افزود:متاسفانه تکثیر ماهی صبور که یک ماهی مهاجر و خوش‌نشین است و در اواخر اسفند و فرودین ماه برای تخم‌ریزی به منطقه مهاجرت می‌کند تحت تاثیر قرار گرفته و در چند سال گذشته شاهد کاهش این گونه از آبزیان هستیم و اگر شرایط برای تخم‌ریزی آن فراهم نشود قطعا ذخیره ژنتیکی این ماهی در منطقه هم کاهش شدید خواهد یافت.

رئیس اداره شیلات آبادان گفت: این مشکل را در کارگروه کنترل کیفی اروند مطرح کردیم و قرار شد خسارت ناشی از ورود آلاینده‌های پالایشگاه و پتروشیمی برآورد شده و به شیلات پرداخت شود تا با استفاده از آن ،  اقدام به تهیه و رهاسازی بچه ماهی در آبهای این رودخانه‌ها شود اما متاسفانه تاکنون این تصمیم عملی نشده است.

 تکمیل اسکله ثامن‌الائمه بندر صیادی آبادان منتظر تامین اعتبار

کاکایی افزود: پروژه ملی اسکله ثامن الائمه بندر صیادی آبادان در سال ۹۰ با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال طی یک پیمان سه ساله آغاز شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم اجرای این پروژه متوقف شده است.

او پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله صیادی بندر آبادان را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: طرح تکمیل و توسعه بندر صیادی آبادان علاوه بر پهلوگیری ۱۵۰ فروند شناور صیادی و ۶۲ فروند قایق صیادی به عنوان اسکله گردشگری تاثیر مثبتی بر اقتصادی آبادان خواهد داشت.

رئیس اداره شیلات آبادان با تاکید بر لزوم توسعه، تعمیر و نگهداری اسکله صیادی اروندکنار و چوئبده و اسکله های آبادان افزود: برای سه اسکله صیادی بنادر آبادان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کاکایی افزود: توسعه و مرمت اسکله صیادی اروندکنار و پارکینگ شناورهای صیادی چوئبده آبادان ضروری است بخصوص اسکله صیادی اروندکنار به دلیل رسوبات ناشی از تردد کشتی‌های سنگین هر ساله نیاز به لایروبی دارد .

او راه‌اندازی مجتمع پرورش آبزیان دریایی در انتهای جزیره آبادان و در حاشیه رودخانه اروند را از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان عنوان کرد و گفت: تکمیل تاسیسات زیربنایی مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان و احداث مجتمع پرورش ماهیان آب شور، میگو و ماهیان گرمابی در دهستان نوآباد اروندکنار ضمن رونق اقتصادی، اشتغال را برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند.

هشت هزار صیاد با ۴۳۷ فروند لنج و ۶۰۰ فروند قایق صیادی سه بندر آبادان، چوئبده و اروندکنار مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/ د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.