سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تیتر امشب مطرح شد؛

عوامل موثر در جهش تولید/ استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی بخش صنعت

معاون وزیر صمت گفت:سیستم بانکی توان ارائه خدمت به صنعت را ندارد و باید از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین‌مالی تولید بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصری عضو کمیسیون ویژه رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: محور فرمایشات مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر، بحث تولید بوده  است و در مجلس هم طی دو دوره کمیسیون ویژه ای در این خصوص تشکیل شده است.  امروز هم اعضای کمیسیون ویژه رفع موانع تولید در مجلس تعیین شدند که هدف از تشکیل این کمیسیون، بررسی موانع تولید و پیگیری اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی است و نخستین جلسه آن هم سه شنبه برگزار می شود.

مصری در خصوص انتقاد شهرک های صنعتی نسبت به قانون هوای پاک گفت: مشکل تولید ما اکنون قانون هوای پاک نیست بلکه با رعایت مسائل تولیدی می توان جلوی تولید خودروهای آلوده کننده هوا را گرفت و می توان دستگاه ها را ملزم به رفع موانع کرد.

او افزود: سرمایه در گردش، نیروی انسانی، مواد اولیه، انرژی، رقبای خارجی، واردات بی رویه و قاچاق از مسائل و چالش های مهم بخش تولید هستندو در صورت مناسب نبودن هریک از این عوامل تولید به مشکل می خورد.

مصری درباره وضعیت تولید تصریح کرد: در شاخص فضای کسب و کار، رتبه ۱۲۸ دنیا را  داریم که بدترین رتبه بین کشورها بود، بنابراین برای رفع موانع تولید باید دستگاه های اجرایی قوانین مزاحم را بردارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از ۲۰ سال گذشته در  خصوص سهولت کسب و کار، مرتب حرف زده شده اما لایحه مشخصی درباره موانع تولید از طرف دولت و وزارت صمت به مجلس ارائه نشده است و  تنها بر مسائلی همچون تفکیک وزارتخانه تاکید می شود.

او تاکید کرد: در دوره مجلس گذشته(دهم) بیش از ۲ هزار قانون زائد و مقررات دست و پاگیر حذف شد.

بازار سرمایه به کمک تولید می آید

زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در خصوص اقدامات وزارت صمت در حوزه حمایت از تولید گفت: برنامه هایی از سال ۹۸ در حوزه تولید طراحی کردیم که در سال ۹۹ تکمیل شده است. در بسیاری از موضوعات کار خوب پیش رفته و در برخی موارد هم نیاز به تلاش بیشتری است.

او ادامه داد: در دو محور تامین مالی و جهت گیری در خصوص هدایت نقدینگی به سمت تولید و همچنین  بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه اقدامات خوبی شده است و قصد داریم تا بازار سرمایه را به کمک تولید بیاوریم.

اعلام آمادگی ۲۵۰ شرکت برای ورود به بورس

زرندی افزود: شرکت ها برای ورود به بورس نیاز به شفافیت و ساختارهای متناسب دارند. ۲۵۰ شرکت برای حضور در بورس اعلام آمادگی کرده اند و تا پایان سال ۱۰۰ شرکت جدید صنعتی به بازار سرمایه می آیند. هدف از این کار استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای  تحقق جهش تولید است.

این مقام مسئول گفت: سیستم بانکی توان تامین نیاز مالی بخش تولید را ندارد و بارها در این خصوص بحث شده است و ما باید به سمت تامین مالی از بازار سرمایه حرکت کنیم. همچنین در بخش انتشار اوراق هم اقداماتی صورت گرفته است.

زرندی بیان کرد: ما امسال صنایع پیشران را مشخص کرده ایم. صنایع منتخب که ارزش افزوده و اشتغال بالایی دارند، باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

او ادامه داد: در حوزه کارکردی هم باید اصلاح فضای کسب و کار صورت گیرد اما  این کار فراتر از مسئولیت وزارت صمت است و به بخش ارز و مالیات هم مربوط می شود.

معاون وزیر صمت گفت: تامین مواد اولیه و ارز  در حال حاضر چالش اصلی بخش تولید به شمار می رود. در وزارت صمت جلساتی در جهت ترخیص کالاهای دپو شده،  برگزار شده و این کار تسریع شده است.  باید فرایند تخصیص ارز بازنگری و تسهیل شود.

او افزود: در وزارت صمت سعی کردیم میزان مصرف ارز در کشور را کاهش دهیم. واردات کشور در سال ۸۹  حدود ۶۷  میلیارد دلار و صادرات ۲۷  میلیارد دلار بود که  سال ۹۸  میزان واردات به   ۴۳.۷ میلیارد دلار و صادرات به ۴۱ میلیارد دلار رسید.

زرندی تاکید کرد: میزان مصرف و وابستگی به ارز را به طور جدی کاهش داده ایم و در این راستا موضوع نهضت ساخت داخل را عملیاتی کرده ایم. تصویب آیین نامه برچسب ساخت داخل از سوی دولت نیز فضا را برای توسعه تولید فراهم می کند.

صنعت کشور استراتژی کلان ندارد

نوده فرهانی عضو هیات مدیره شهرک صنعتی شمس‌آباد تصریح کرد: دو عامل کرونا و تحریم  در بخش تولید و صنعت کشور مشکل ساز شده  است.

او افزود: ما در در جنگ اقتصادی قرار داریم و هدف دشمن نابودی اقتصاد مولد است.

نوده فرهانی در خصوص مشکلات بخش تولید گفت: صنعت کشور استراتژی کلان ندارد . تاکنون تنها ۳۰ درصد از منابع بانک مرکزی به صنعت اختصاص یافته است.

او بیان کرد: اگر قرار است جهش تولید داشته باشیم همه  دستگاه ها و نهادهای مربوط باید در یک راستا حرکت کنند.

 عضو هیات مدیره شهرک صنعتی شمس‌آباد با اشاره به مشکلاتی که قاچاق برای تولید داخل ایجاد می کند گفت: کالای قاچاق بدون هیچ مانعی پس از هزار کیلومتر گذشتن از مرز در بازار توزیع می شود که تهدیدی جدی برای تولید داخل به شمار می رود.

او تاکید کرد: باید رفتار اقتصادی کشور تغییر کند و همه دستگاه ها هماهنگ با هم در جهت رفع موانع تولید حرکت کنند.

نوده فرهانی با انتقاد از قانون هوای پاک تصریح کرد: قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتری مربوط به سال ۴۶ است و مشکلاتی برای شهرک های صنعتی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.