سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قسمت سوم/

صفر تا صد فناوری 5G؛ انواع پهنای باند اینترنت نسل پنجم

با وجود شهرت فناوری 5G بسیاری از کاربران همچنان دانش دقیقی از نحوه فعالیت و عملکرد باندهای اینترنت نسل پنجم ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری 5G در حال حاضر جزو مسائلی است که با وجود شناخته شدنش توسط کاربران فضای مجازی همچنان برای افراد بسیار گیج کننده است. این فناوری در سه مدل پهنای باند کم، متوسط و زیاد ارائه می‌شود که هر کدام به نوعی ویژگی‌های خاص خود را در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌دهند.

طی آزمایش‌های صورت گرفته روی هر کدام از این مدل‌ها مشخص شده که نمونه ارائه شده با پهنای باند کم مشابه با اینترنت نسل چهارم عمل می‌کند. فناوری 5G یک سرمایه‌گذاری تضمین شده برای یک دهه آینده است و همانند نسل‌های قبلی اینترنت‌های همراه 5G نیز با گذر زمان شگفتی‌های جدیدی را به نمایش می‌گذارد.

با توجه به آن که اینترنت 4G در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، اما امکان برقراری تماس‌های تصویری LTE چند سال بعد در دسترس قرار گرفت، انتظار می‌رود شگفتی‌های فناوری 5G نیز در سال‌های ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۲ شروع به پدید آمدن کنند. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، عنوان 5G به معنای نسل پنجم اینترنت بی‌سیم همراه است. این فناوری ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۷ پا به جهان فناوری باز کند، اما این عمل تا اواخر ۲۰۱۹ به طول انجامید.


بیشتر بخوانید


انواع باند‌ قرار داده شده برای فناوری 5G

اینترنت نسل پنجم قابلیت‌های بسیار بیشتری را در قالب امواج هوایی نسبت به 4G در اختیار شرکت‌های مخابراتی قرار می‌دهد. فناوری 5G می‌تواند بر روی هر فرکانسی فعالیت کند و در سه قالب مختلف در اختیار کاربران قرار گیرد. نکته کلیدی این فناوری آن است که هر یک از باند‌های کم، متوسط و زیاد سرعت مختلفی را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های مخابراتی می‌توانند باند کانال‌های ارائه دهنده فناوری را با هم ترکیب کنند و دو شبکه ۱۰۰ مگاهرتزی را برای استفاده ۲۰۰ مگاهرتزی فعال سازند. این شبکه امکان ترکیب با اینترنت نسل چهارم را نیز دارد و شرکت‌ها می‌توانند برای استفاده گسترده‌تر شبکه‌های ۲۰ مگاهرتزی متعددی را به کانال‌های 5G اضافه کنند.

با این وجود در حال حاضر شرکت‌ها پیشرفت لازم را برای همگام‌سازی این دو فناوری نداشته‌اند و در نتیجه ناچارند دیوار‌هایی را بین اینترنت نسل چهارم و 5G قرار دهند تا کاربران به صورت جداگانه از دکل‌های مشخص استفاده کنند. قرار بر این است که در اواخر سال جاری قابلیت به اشتراک گذاری طیف پویا یا همان DDS در دسترس قرار گیرد. این ویژگی امکان همگام‌سازی دو فناوری را فراهم می‌سازد و در نتیجه خدمات گسترده‌تری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


پهنای باند کم در فناوری 5G فرکانس‌های زیر ۲ گیگاهرتز را پردازش می‌کند. این میزان درواقع همان فرکانس تلویزیون‌های قدیمی است. میزان فاصله‌ای که فرکانس‌های ۲ گیگاهرتزی طی می‌کنند بسیار زیاد و قابل توجه است، اما همان‌طور که از نام آن پیدا است این نوع باند پهنای وسیعی ندارد. از آن جایی که بیشتر پهنای این نوع باند‌ها برای اینترنت 4G استفاده می‌شود باند‌های کم حجم 5G سرعت بالایی ندارند. عرض پهنای باند این مدل از ۵ مگاهرتز تا ۲۰ مگاهرتز است.

پهنای باند متوسط فناوری 5G از ۲ گیگاهرتز تا ۱۰ گیگاهرتز را پوشش می‌دهد. این فرکانس مشابه با محدوده پشتیبانی اینترنت‌های بی‌سیم خانگی است و برخی اوقات کمی بیشتر می‌شود. این نوع باند‌ها محدوده نزدیک به یک مایل را پوشش می‌دهند در نتیجه بیشتر کشور‌ها از این نوع باند‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر کشور‌هایی که از فناوری اینترنت نسل پنجم برخوردارند عرض پهنای باند خود برای هر دکل مخابرات را را ۱۰۰ مگاهرتز قرار داده‌اند. اما برای مثال کشور‌هایی مانند آمریکا وجود دارند که ترجیح داده‌اند عرض پهنای باند متوسط خود را تا ۱۲۰ مگاهرتز نیز افزایش دهند.


بیشتر بخوانید


پهنای باند زیاد و یا گسترده برای فناوری اینترنت نسل پنجم یک نمونه بسیار جدید و متفاوت است. این قابلیت که با عنوان موج‌های میلی‌متری نیز شناخته می‌شود تا به حال توانسته موج‌های هوایی بین ۲۰ الی ۱۰۰ گیگاهرتز را تولید کند. چنین حجمی از موج‌های هوایی پیش از این برای استفاده عمومی عرضه نشده بود.

این نوع باند‌ها برای ارتباط در محیط‌هایی ساخته شده‌اند که از فاصله کمی برخوردارند و تنها تا فاصله ۲۵۰ متری را پوشش می‌دهند. با این وجود چنین ویژگی به باند‌های گسترده این امکان را می‌دهد که سرعت فوق‌العاده‌ای داشته باشند چرا که عرض پهنای باند آن‌ها مطابق با ۸۰۰ مگاهرتز است.

برخی از شرکت‌های مخابراتی تمرکز بالایی روی چنین باند‌هایی دارند و آن‌ها را باند‌های فوق‌پهن می‌نامند. چنین باند‌هایی پیش از این در کار‌های سازمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما هیچ‌وقت در دسترس عموم نبوده‌اند چرا که قدرت پردازش دستی و آنتن‌های کوچک شده مناسب آن‌ها فراهم نبود. این نوع باند‌ها نه تنها سرعت فوق‌العاده‌ای دارند بلکه می‌توانند حجم بزرگی از داده‌ها را در حداقل زمان ممکن جابه‌جا کنند.


بیشتر بخوانید


پهنای باند گسترده برای فناوری 5G به شرکت‌های و مجموعه‌های مختلف این اجازه را می‌دهد تا به صورت مستقل از دکل‌های اینترنت نسل پنجم استفاده کنند و کارخانه‌های خود را هوشمندسازی کنند. فناوری اینترنت نسل جدید نرخ دیرکرد بسیار پایینی دارد در نتیجه ربات‌ها و رایانه‌هایی که با هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند به سرعت دستورات ارسال شده را دریافت می‌کنند و سپس آن‌ها را به مرحله اجرا می‌رسانند.

با توجه به توسعه کارخانه‌ها و استفاده از ربات‌ها انتظار می‌رود در مدت زمان کوتاهی سرعت تولید محصولات به اندازه چشمگیری افزایش پیدا کند. همچنین استفاده از ربات‌ها و هوش‌های مصنوعی به انسان‌های این قابلیت را می‌دهد که شاهد خطا‌های کمتری باشند و در نتیجه کارخانه‌های مختلف محصولات ناقص کمتری را ارائه می‌دهند.

باند‌های ارائه شده با پهنای کم و متوسط برای استفاده کاربران عادی بسیار مناسب و راضی کننده است در حالی که پهنای باند گسترده می‌تواند دنیای صنایع مختلف را متحول کند. بر اساس ادعای محققان دنیای فناوری، اینترنت نسل پنجم به عنوان یکی از دلایل ورود به نسل جدید انقلاب صنعتی دنیا شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید


گزارش از امین وصالی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
حامد
۱۸:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اگه بجای 5g سرعت 4g رو دادند مردم عصبانی نشند
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مگر 4G با پهنای باند واقعی عرضهشد که الان به فکر 5G هستید؟