سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله علم‌الهدی:

حوزه علمیه الگویی برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان (عج) است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: حوزه علمیه الگو و اسوه‌ ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان (عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، درس خواندن را برای طلبه واجب شرعی دانست و گفت: حوزه علمیه الگو و اسوه‌ای برای خدمتگزاران دین در عصر غیبت امام زمان (عج) در شرایط و موقعیت‌های گوناگون در شکل جریان علمی، آموزشی و تحقیقی با قشر عظیم روحانیت است.

او با تاکید بر اینکه در جریان آموزش دین و دانش‌های دینی با کیفیت‌های متنوع و متعدد در طول تاریخ مواجه هستیم،افزود: موقعیت‌ها با توجه به شرایط، گاهی در عمق خفقان دشمنان شیعه و گاهی در اوج قدرت و عظمت تشیع، رخ داده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه نفر در قرآن کریم، ادامه داد: نتیجه این آیه که بزرگترین دستور و بیانیه از ناحیه پروردگار است، پیدایش ساختاری در عرصه علم آموزی تحت عنوان حوزه علمیه شده و تا کنون در خط خدمت به پیامبر اکرم (ص) است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: وقتی زندگی بزرگان حوزه و سلف صالح را بررسی می‌کنیم، تاسیس حوزه از جمله کار‌هایی بوده که انجام داده‌اند، آن‌ها آنجا که امکان نداشته در محدوده‌ای خاص و در صورت امکان، در عرصه گسترده‌ای جریان‌سازی می‌کردند.

او با بیان اینکه علت اینکه بزرگان بر جریان‌سازی اصرار داشته‌اند، این است که مسئله تعلیم، تربیت و آموزش به صورت نهادی مقدس همیشگی شود، تصریح کرد: این مطلب در زندگانی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت شود که باید علم دین را آموخت و تربیت و پرورش را بر آن اساس انجام داده و از این موضوع استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: حوزه علمیه بر اساس آیه نفر دارای سه رکن اصیل است، وقتی بنا شد نفر به وسیله افرادی محقق شود، بنابراین، مسئله انذار و تفقه در دین یک امر واجب است، از این رو، جریان طلبگی در مقام تحقق نفر بوده و مسئله تفقه در دین، یک واجب محسوب می‌شود، زیرا مطلب بیان شده در آیه، امری است.


بیشتر بخوانید


آیت الله علم الهدی اظهار کرد: از تفقه، دو مسئله آموزش و پژوهش برداشت می‌شود، بعد از انقلاب حوزه‌ای نظام‌مند با برنامه به وجود آمد که از برکت خون شهدا است، البته در گذشته طلاب خودشان مجاهدت علمی داشتند، اما برنامه‌ای نظام‌مند نبود.

او  مسئله پژوهش آمیخته با آموزش در حوزه علمیه را مهم دانست و افزود: امروز نظام‌های پژوهشی و امکانات خوبی با نیرو‌های محقق بوده که این امر در حال شکوفایی است و آثار مطلوبی وجود دارد، اما به هر حال پژوهش آمیخته با آموزش از همان ابتدا لازم است.
انتهای پیام// ف.غ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.