سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تا تحول در فکر صورت نگیرد، در اجرا هم صورت نمی‌گیرد

رضایی گفت: در آستانه تحولات جدید هستیم و سیاست گذاری و برنامه ریزی در کشور باید متحول شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری این مجمع که امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: در جامعه امروز ما نیاز به یک اراده ملی سومی داریم. در کشور ما اولین اراده مردم است که انقلاب سال ۵۷ را شکل داد و نسل اول انقلاب توانست یک ایده و یک راه نویی را در عرصه سیاسی آغاز کند.

او ادامه داد: دومین اراده برای آزاد سازی سرزمین های اسلامی بود.

رضایی افزود: این پیروزی بعد از ۲۵ جنگ رخ داد، سمرقند و هرات امروز کجا هستند؟ اینها همه شهرهای بزرگی بودند که در جنگ های قبلی از ایران جدا شدند.

او بیان کرد: امروز در آستانه گام دوم انقلاب ما شاهد شکل گیری یک اراده سوم توسط نسل سوم انقلاب یعنی جوانان هستیم ، تحول در اقتصاد و فرهنگ جزو هفت توصیه ای بود که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم آن را بیان فرمودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لذا ما در آستانه تحولات جدید هستیم و سیاست گذاری و برنامه ریزی در کشور باید متحول شود، وگرنه همین مسیرهای منفی در اقتصاد و فرهنگ ادامه خواهد یافت.

رضایی گفت: در طول ۴۰ سال، انقلاب ما روند های مثبت و منفی بسیاری را در عرصه های مختلف کشور شاهد بودیم، برای مثال در روندهای مثبت باید گفت که روزی نیست که ما در عرصه دفاعی و امنیتی شاهد تحولات جدید نباشیم، زیرا این حاصل تفکر اقتدار است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: با این حال ما در عرصه اقتصاد شاهد اقدامات مثبت نبودیم، لذا در گام دوم در صدد ایجاد این تحولات هستیم که این تحولات بدون بسیج نخبگان، کارشناسان و ... امکان ندارد ، علاوه بر این تا تحول در فکر صورت نگیرد، در اجرا هم صورت نخواهد گرفت.


بیشتر بخوانید

مشکل ما در کشور تولید فکر نیست، مصرف فکر است


او اضافه کرد: این جلسه به این خاطر برگزار شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام بتواند یک بسیج نخبگانی را در عرصه اقتصاد و فرهنگ ایجاد کند، البته ما در گذشته هم پژوهش های کارشناسی و هم نظری همراه با دانشگاه های کشور داشتیم و الان سومین دور اندیشه ورزی را دنبال می کنیم.

رضایی خاطر نشان کرد: ما در صدد هستیم تا هم از جامعه اندیشه‌گاهی بهره برداری کنیم و هم حامی آن‌ها شویم، این جلسه برای این نیست که صرفا پروژه‌ها و نیاز‌های خودمان را به شما عرضه کنیم، بلکه معتقدیم این گاه‌هایی که در طول این چهل سال اتفاق افتاده به شدت وابسته به اندیشه‌های شما بوده است، لذا این جلسه برای این است که شما پس از این به عنوان یکی از حامیان اندیشه‌گاهی روی ما حساب کنید، ما از شما و اندیشه هایتان به هر شکلی که خواهد شد حمایت خواهیم کرد و این یکی از اولویت‌های اصلی ماست.

او گفت: در حقیقت اولین اولویت‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، تحول در عرصه علم و فناوری و اندیشه‌های راهبردی است که بتواند مسائل اصلی کشور را به درستی حل و فصل کند و این جلسه هم یک آغازی است که ما بتوانیم از اندیشه‌های شما به درستی استفاده کنیم، ما هر هفته با یکی از اندیشه گاه‌ها جلسه داریم و از دیدگاه‌های آن‌ها استفاده می کنیم.

رضایی افزود: البته نباید منتظر بود که فرش قرمز جلوی پا‌های افراد پهن کرد، بلکه خودشان باید به صحنه بیایند و اصلا گام دوم یک فراخوانی عمومی است تا همه به صحنه بیایند، اما این به صحنه آمدن باید یک نتیجه مطلوب داشته باشد، زیرا ما زمان زیادی هم نداریم و اولین ویژگی این امر این است که یک جامعه اندیشه‌گاهی را با کمک همه راه اندازی کنیم.

او خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب وقتی از رزمنده ها پرسیده می شد کجا می روید پاسخ می دادند که خرمشهر و وقتی از آنها می پرسیدند هدفتان چیست می گفتند راه قدس از کربلا می گذرد؛ جوری که گمان می کردیم که همین الان از حضرت امام خمینی (ره) حکم ماموریت گرفته‌اند، روحیه ای که متاسفانه امروز در کشور وجود ندارد.

رضایی افزود: همه جوانان باید روحیه انقلابی داشته باشند؛ آنها باید هم در چهارچوب اندیشه ورزی و هم در چهارچوب مطالبه گری خودشان را نماینده انقلاب بدانند، این کشور متعلق به هیچ جناحی نیست، بلکه صرفا متعلق به مردم ایران به خصوص جوانان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئله تحول در دولت هم مهم است، امروز دیوان‌سالاری و حکم روایی در اقتصاد و فرهنگ بزرگ ترین مانع پیشرفت کشور است که این باید تغییر پیدا کند و  باید یک دولت نو و یک تنظیم رابطه جدید بین دولت و نظام و دولت با مردم پیدا شود، بیش از ۲۰ سال است که در کشور سیاست‌های بسیار پیشرفته از سوی رهبر انقلاب به مجلس و دولت ابلاغ شده، اما متاسفانه صرفا برای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون نوشته شده است.

او اضافه کرد: اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در این کشور انجام می‌شد، مطمئن باشید که امروز چنین مشکلاتی را در کشور شاهد نبودیم، چند سال قبل از تحریم‌ها پیش بینی شده بود که کشور با نوسانات اقتصادی رو به رو خواهد شد و باید اقتصاد مقاومتی در این کشور اجرا شود.

رضایی بیان کرد: مقام معظم رهبری کلمه به کلمه سند اقتصاد مقاومتی را اصلاح و تقویت کردند و با دیدگاه‌ی امام خمینی انطباق دادند و در نهایت این سند اقتصاد مقاومتی قبل از این بحران‌های اقتصادی تنظیم شد، اما هنوز روی زمین مانده و قانون آن نوشته نشده است؛ متاسفانه برخی از مسئولان کشور هنوز نمیدانند این سند مهم چند بند دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همچنین تنظیم رابطه دولت با بالا دست و با مردم مهم ترین تحولی است که باید صورت بگیرد، زیرا اگر دیوان‌سالاری دولت، رویکردهایش، روش حل مسئله، چگونگی ارتباط با نخبگان و چگونگی ارتباط با اندیشه‌گاه‌ها و کسب و کار‌ها اصلاح نشود همین تحولات منفی ادامه دار خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس دومین گام پس از حرکت انقلابی و اندیشه ورزی جوانان که با باید برداشته شود، تحول در دولت است، دولت حجم و هزینه های وسیعی دارد؛ پس هر اندازه هم مبارزه با فساد صورت بگیرد، اما دولت اصلاح نشود کماکان نمی شود جلوی فساد را گرفت.

او گفت: مسئله اصلی ما هم برنامه هفتم توسعه است که ما انتظار داریم سیاست های اصل هفتم توسعه را به عنوان اولین برنامه گام دوم انقلاب انجام دهیم که این می تواند ریل گذاری جدیدی را در کشور انجام دهد.

رضایی افزود: ما به دنبال این هستیم که برنامه هفتم توسعه را تبدیل به یک ریل گذاری جدید در جامعه کنیم، اما ایده این برنامه و سیاست های کلی آن چیست؟ راه های اشتباه را چطور باید اصلاح کرد؟ راه های نو را چطور باید اجرا کرد؟ این ها همه مسائلی است که باید به آن پرداخت و زمان ما هم بسیار محدود است.

او خاطر نشان کرد: درست است که ما یک سال دیگر زمان داریم، اما چون سیاست های کلی نظام باید از ماه ها قبل به دولت ابلاغ شود؛ پس این برنامه حداکثر باید تا اردیبهشت سال آینده از مسیر اندیشه‌گاهی و مجمع گذشته باشد و خدمت مقام معظم رهبری ارائه شود تا ایشان آن را تصویب کنند‌، سپس به مجلس برود و مجلس هم حدود دو الی سه ماه این را تصویب کند تا برای ۱۴۰۱ این برنامه آماده شود‌؛ برنامه هفتم را باید بر اساس تحولات فکری و اقتصادی تنظیم کنیم.

رضایی افزود: یکی دیگر از مسائل دولت، جزیره‌ای برخورد کردن دولت درباره حل مشکلات کشور است، خود وزارتخانه‌ها معمولا مستقل از هم هستند، در حالی که هر موضوعی به دو الی سه وزارتخانه ارتباط پیدا می کند، برای مثال شاهد بودیم که مقام معظم رهبری اجازه دادند که از صندوق توسعه ملی در خوزستان برداشته و ۴۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت شود که این امر هم اتفاق افتاد، اما هنوز هزاران تن محصولات کشاورزی در کنار جاده‌ها از بین می رود.

او گفت: دلیل این امر این است که تاکنون صنعت به کمک کشاورزی نیامده است تا بصورت مشترک و قرارگاهی کار کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مساله بعد تمرکزگرایی در مرکز کشور و فقدان اختیار در استانهاست، استان‌ها امروز اختیاری ندارند که این امر باید متحول شود، ما اگر بخواهیم به مردم اختیار بدهیم اینگونه امکان ندارد و ساختار دولت باید تغییر داده شود، برنامه هفتم توسعه باید برای این موضوع فکری کند، اگر مردم بخواهند وارد اقتصاد شوند تحولی در رابطه دولت و مردم باید صورت بگیرد و بخشی از اختیارات به مردم واگذار شود.

او گفت: مسئله بعد، فاصله بنگاه داری با زندگی مردم است، یعنی کم ترین فاصله بین شهرک‌های اقتصادی و زندگی مردم وجود دارد، به بیانی دیگر صنعت و دولت جزیره‌ای شده که این جزیره‌ها باید از بین برود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسئله بعد ربط مسائل دیگر با یکدیگر است، برای مثال در چهار سال اول، دولت برای اینکه تورم را کنترل کند، نقدینگی را از دست مردم خارج و به بانک‌ها واگذار کرد، در نتیجه نرخ سود بانک‌ها را افزایش دادند و پول از دست مردم به بانک‌ها منتقل شد.

رضایی بیان کرد: این امر باعث شد که تورم ۹ درصد شود، اما ارتباط این فعالیت را با تولید و با چرخه پولی محاسبه نکردند و صرفا جزیره‌ای عمل کردند و در نتیجه سال ۹۷ و ۹۸ نرخ سود بانکی را کاهش دادند و فکر نکردند که این پول حالا کجا باید برود، البته افرادی هم بودند که بهتر از دولتمردان می دانستند که این پول به بورس واریز خواهد شد، پس این جزیره‌ای عمل کردن باید از بین برود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.