سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیفی مطرح کرد؛

شرایط تحقق عدالت آموزشی در کشور

مدیر کل عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به بیان توضیحاتی درباره شرایط تحقق عدالت آموزشی در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا سیفی مدیر کل عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی زنده شبکه خبر درباره عدالت آموزشی، گفت: بر اساس آنچه مقام معظم رهبری اعلام کرده اند مفهوم عدالت آموزشی این است که دانش آموزان از سهم برابر خود حتی در دور‌ترین نقاط کشور و کشف استعداد‌های درخشان بهره‌مند شوند.

سیفی اظهار کرد: در رعایت کردن عدالت آموزشی موفق بوده ایم و ۹۷.۷ دهم درصد افراد لازم التعلیم کشور وارد مدرسه شده اند.

لزوم به کار گرفتن معلمان با تجربه برای مناطق روستایی و عشایری

او در ادامه با اشاره به اینکه جزو کشور‌های پیشرو در زمینه ایجاد عدالت آموزشی هستیم، ادامه داد: چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است تحقق عدالت آموزشی است و ایشان تاکید دارند همانطور که برای مناطق شهری با تجربه‌ترین معلمان ارسال می‌شوند برای مناطق روستایی و عشایری نیز معلمان با تجربه به کار گرفته شوند.

سیفی در ادامه با بیان اینکه تحقق عملی عدالت آموزشی به چند فاکتور نیاز دارد، اضافه کرد: عدالت آموزشی موضوعی است که زمینه ساز عدالت اجتماعی و اقتصادی می‌شود. در مبانی انقلاب اسلامی عدالت آموزشی یک آرمان بوده که از ابتدا هم به آن توجه زیادی ‌شده است. چند عامل داریم که عدالت آموزشی را محقق می‌کند؛ یکی از این عوامل تامین نیروی انسانی توانمند است به این صورت که در نقاط دور دست باید معلمی با توانایی‌های ویژه را بفرستیم نه اینکه در قانون تصریح شود که برای مناطق دورافتاده و صعب العبور از سرباز معلم استفاده شود.

در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای ترغیب فرهنگیان به تدریس در مناطق دورافتاده

مدیرکل عدالت آموزش وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: کشور‌های پیشرو در زمینه عدالت آموزشی برای مناطق محروم و صعب العبور بهترین معلمان را در نظر می‌گیرند تا کمبود‌هایی که ناشی از موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی است جبران شود. در کشور ما وضعیت برعکس است و معلمانی را به این مناطق اعزام می‌کنیم که سابقه چندانی ندارند و با توجه به وضعیت اضطرار خود به این مناطق رفته اند. اولین گامی که در این مسیر برداشتیم این بود که قانون جذب سرباز معلم تغییر کند؛ زیرا در قانون تصریح شده است که سرباز معلمان نمی‌توانند در شهر تدریس کنند و فقط می‌توانند در مناطق محروم مشغول به آموزش شوند. مورد دوم این است که مشوق‌هایی را برای فرهنگیان در نظر بگیریم. به این صورت که حق اسکان، حق ایاب و ذهاب و حق کوچ به آن‌ها بدهیم و حقوقشان را بیشتر کنیم تا برای تدریس در این مناطق ترغیب شوند. البته باید بگوییم که این مسائل در قانون مشخص شده است ولی در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

سیفی در ادامه درباره تعدد و تنوع مدارس و کار ویژه‌‌ی آن‌ها برای تحقق عدالت آموزشی بیان کرد: با توجه به اقتضاعات جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی زندگی هر فرد ضرورت داشت که برای دانش آموزان در مناطق عشایری مدارسی ساخته شود؛ زیرا باید به دانش آموزان مناطق عشایری توجه بیشتری شود. سرانه در نظر گرفته شده برای دانش آموز عشایری سه برابر دانش آموز مناطق عادی است.

مدیر کل عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس غیر دولتی با اهداف مقدسی به وجو آمده‌اند. باید بتوانیم مدارس دولتی را تقویت کنیم و نباید تصور شود که مدارس دولتی کمتر از مدارس غیر دولتی است.

رتبه‌های برتر کنکور دانش آموزان مناطق خاص هستند

سیفی در ادامه با بیان اینکه آمار دقیقی درباره میزان دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دولتی و غیر دولتی تهران نداریم، اما می‌دانیم که نسبت مساوی ندارند، اضافه کرد: چندین سال است داوطلبانی که رتبه‌ برتر کنکور می‌شوند دانش آموزانی هستند که در مناطق خاص تحصیل می‌کنند.

هدف تاسیس مدارس غیر دولتی ارتقای کیفیت آموزش است

او در ادامه بیان کرد: مدارس غیر دولتی با هدف ارتقا بخشیدن به کیفیت آموزش به وجود آمدند و هدف این بود که به مدارس دولتی کمک کنند، اما وضعیت متفاوت شد و دانش آموزان در مدارس دولتی به این صورت تلقی شدند که از قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند. علاوه بر این شرایطی به وجود آمده است که دانش آموزان دارای وضعیت بهتر اقتصادی به مدارس غیر دولتی وارد شوند.

تنها راه بالا بردن کیفیت مدارس دولتی توانمند کردن معلمان است

مدیر کل عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید کیفیت مدارس دولتی را بالا ببریم، اما این کار در کوتاه مدت نتیجه نمی‌دهد؛ زیرا بالا بردن کیفیت مدارس دولتی نیازمند فضا و تجهیزات است. مدارس غیر دولتی هم خیلی از نظر امکانات بالا نیستند بلکه بیشتر این مدارس هم خانه‌هایی هستند که تغییر کاربری داده اند. تنها راه برای بالا بردن کیفیت مدارس دولتی توانمند کردن معلمان است؛ به این دلیل که معلمان توانمند می‌توانند بهترین نتیجه را در مدارس دولتی بگیرند. قبول داریم که بهترین کد رشته‌ها مربوط به دانش آموزان مدارس خاص است.

۳۵ درصد دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به شبکه شاد را ندارند

سیفی در ادامه با بیان اینکه امکانات در مدارس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار تاثیر گذار است، خاطر نشان کرد: ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار دانش آموز تبلیت و گوشی برای استفاده از آموزش‌های مجازی ندارند، اما برای تعدادی از این دانش آموزان توسط بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و ... گوشی و تبلت تهیه شده است. ظرفیت فراهم کردن این حجم از تبلت برای دانش آموزان در کشور وجود ندارد و در حال حاضر قراداد‌هایی برای ساخت تبلت بسته شده است. برای آموزش این دسته از دانش آموزان که ۳۵ درصد کل دانش آموزان کشور را شامل می‌شوند از راه‌های دیگر استفاده کردیم.

مدیر کل عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مناطق روستایی و عشایری که از کانون شیوع کرونا دور هستند مدارس را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم. برای سایر دانش آموزانی که گوشی هوشمند برای وصل شدن به شبکه شاد را ندارند در صدد هستیم امکانات لازم را فراهم کنیم. اما زمان و امکانات آموزشی لازم را در اختیار نداریم و برای رفع نیاز آن‌ها بسته‌های خود آموز را در نظر گرفته ایم تا خود دانش آموز مفاهیم درسی را مطالعه کند.

سیفی در ادامه با بیان اینکه نگران بودن مردم برای فرستادن بچه‌ها به مدرسه درست است و حق دارند، گفت: مردم هفته اول را با ما مدارا کنند و دانش آموزان را به مدرسه بفرستند، در این زمینه مقاومت نکنند تا آموزش و پرورش تا آخر این هفته به نتیجه‌ای برسد. آموزش و پرورش اجباری برای حضور دانش آموزان در نظر نگرفته و ساعت آموزش هم ۳۵ دقیقه شده است.

او در پایان ادامه داد: اقدامی که بر اساس سند تحول بنیادین شروع کردیم این است که ۲۰۰ هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش عشایری را از نظر تهیه فضا، تجهیزات و چادر به شرایط خوبی رساندیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.