سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» به موزه ورزش آستان قدس رضوی

مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی گفت: فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» به موزه ورزش آستان قدس رضوی از سوی فدراسیون فوتبال ایران اهدا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا تاج فیروز مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی در رابطه با اهدای فرش نفیس یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گفت: پس از برگزاری مسابقه نهایی جام حذفی فوتبال میان دو تیم تراکتورسازی و استقلال، فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» از سوی فدراسیون فوتبال ایران و با حضور وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان استانی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

او بابیان این نکته که ۵ تخته از این فرش بافته‌شده، افزود: در حال حاضر یک‌تخته فرش در موزه فیفا در کشور سوئیس، یک‌تخته فرش در موزه فدراسیون فوتبال روسیه، یک‌تخته فرش در کمیته المپیک، یک‌تخته فرش در فدراسیون فوتبال ایران نگهداری می‌شود و تخته پنجم هم به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه این فرش‌های اهدایی در اماکن ورزشی جهان نگهداری می‌شود، قرار است این فرش اهدایی هم در موزه ورزش مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی نگهداری شود.

بیشتر بخوانید


تاج فیروز بیان کرد: هر یک از این‌دست بافته‌ها، به هر مجموعه‌ای که اهداء شده، نماد آن مجموعه هم در بالای فرش جانمایی شده است؛ بر بالای فرش اهدایی به آستان قدس رضوی نیز تصویر بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) بافته‌شده است.

او تصریح کرد: می‌توان گفت از این فرش تنها ۵ تخته در جهان وجود دارد و تخته پنجم باوجود تصویر گنبد و بارگاه نورانی امام هشتم (ع)، فرشی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی با بیان مختصات فیزیکی و بافت فرش تاکید کرد: این اثر هنری به ابعاد ۲ در ۳ متر و از جنس ابریشم است که در مدت ۸ ماه به دست هنرمندان تبریزی بافته‌شده است. بافت ۵ تخته، دو سال از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تا امسال به طول انجامیده است.

تاج فیروز با اشاره به نماد‌های بافته‌شده در طرح فرش، اظهار کرد: در این فرش، نماد‌های جام جهانی فوتبال اعم از پرچم کشور‌های راه‌یافته به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دیده می‌شود. به‌علاوه، نماد‌هایی از فرهنگ کشورمان ازجمله بارگاه منور رضوی، برج آزادی، سی‌وسه‌پل اصفهان، مقبره شعرای تبریز و آرامگاه حافظ شیرازی بافته‌شده است.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.