به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار (۷۰۰ هزار نفر) را تشکیل میدهد.
پس از انقلاب در سال ۱۹۷۹ به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریمهای بین المللی، تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت اما از اوایل سال ۲۰۰۰ تولید خودرو در کشور رشد چشمگیری داشته است.
امروز ایران با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیاست. در سال ۲۰۰۹ ایران در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، در کنار چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت. بعد از کاهش تولید خودرو در کشور، کشورهای دیگر وارد بازار کشور شدند و انواع خودرو هم چینی هم برندهای دیگر وارد بازار شد.
اما پس از تحریم های آمریکا کشورهای دیگر ارتباط صنعتی را با ایران کاهش دادند که به دنبال آن خودروهای چینی نیز از بازار کشور رفت. حال پس از مدت ها برخی اخبار حاکی از آن است که قرار است چین شریک تجاری ایران در صنعت خودرو شود و به گفته کارشناسان صنعت خودرو این موضوع می تواند باعث سروسامان دادن به این بازار آشفته شود به شرطی که چینی بخواهند!
بیشتر بخوانید
با توجه به تجربه پسابرجام، حالا این پرسش پیش آمده که آینده مشارکتهای بینالمللی خودروسازی ایران (در دورانی که تحریمها لغو شوند) چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم قرار است اروپاییها بازیگر اصلی در فصل جدید همکاریهای خارجی باشند یا این بار چینیها نقش اول را خواهند گرفت؟
مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: تا به امروز واردات هرگونه خودرو به صورت CBU ممنوع بوده و بعید است که این واردات آزاد شود. نه تنها مجلس بلکه دولت و دیگر دست اندرکاران بعید است که اجازه واردات این خودروها را بدهند.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد: ممکن است خودروهای چینی به صورت مونتاژ (SKD) با حداقل ساخت داخل ۲۰ درصدی در کشور وارد شوند بدین معنا که اگر قطعات چینی به منظور مونتاژ وارد شود باید حداقل ۲۰ درصد قطعات آن ایرانی باشد علاوه بر این باید مجوز بهره وری کارخانه را داشته باشند.
دادفر ادامه داد: در کشور بالغ بر ۱۵۰ تولیدکننده خودرو داریم که ورشکست شده اند و تنها ۲۰ شرکت مانده اند که از این ۲۰ خودروساز ۲ خودروساز سایپا و ایران خودروست که حجم بالای تولیدات خودرو به این ۲ کارخانه بر میگردد و ۱۸ خودروساز بعید است که تمایلی به انجام چنین کاری داشته باشند.
او افزود: این نکته قابل ذکر است که اگر هم قرار باشد که خودرویی چینی به صورت مونتاژ وارد کشور شود، خودرو با کیفیت چینی نخواهد بود چرا که به طور مثال خودرو BYD چینی استراتژی آمریکایی دارد که قطعا نخواهد با ایران همکاری کند. بدین معنا که شرکتهای بزرگ چینی به دلیل داشتن شریک تجاری آمریکایی با ایران همکاری نخواهند کرد.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: در حال حاضر واردات خودرو نه تنها از چین بلکه دیگر خودروسازیها در دنیا نداریم و اجازه این واردات هم داده نخواهد شد. برای مونتاژ خودرو چینی با ایران ممکن است شرکت مدیران خودرو تمایلی به همکاری داشته باشد چرا که قطعات این خودرو از قبل وارد کشور شده و به وفور در دسترس نیز است.
دادفر در خصوص پاسخ به این سوال که اگر چینیها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و تعداد خودروها افزایش مییابد؟، بیان کرد: این مطلب درست است که چین اگر بخواهد میتواند بازار کشور را مملو از خودرو کرد، اما چرا چین؟ کیفیت خودروهای چینی به شدت ضعیف است و به نوعی طراحی نشده که بتوان مانند دیگر برندهای خوب از آن استفاده کرد البته در مقابل قیمتی که خریداری میکنیم.
او گفت: اگر با خودرویی چینی بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کنیم، خودرو خراب میشود و دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد، اما دیگر خودروهای برند اینگونه نیستند.
مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: واردات خودرو از کشور چین موضوعی است که اتاق مشترک ایران و چین از آن بی خبر است و تاکنون هیچ تفاهم نامهای از سمت این نهاد بین دو کشور منعقد نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تمایل به ارتباط با خودروسازان چینی از طرف ایران وجود دارد، گفت: واردات خودرو نه تنها از کشور چین بلکه از هر کشوری هیچ محدودیتی ندارد و کشورهای تولیدکننده هیچ مشکلی در فروش محصولات خود به ایران ندارند.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: با توجه به اینکه چین با آمریکا خط اعتباری دارد، به هیچ عنوان این ریسک را نمیپذیرد که با ایران ارتباطی برقرار کند. اگر چین با ایران ارتباط بگیرد قطعا به ضررش خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چین در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با آمریکا دارد و شرکتهای آنها نیازمند خطوط دلاری با این کشور هستند. هم اکنون اگر دقت کنید پژو از ایران رفت تنها به خاطر اینکه آمریکا با ایران مشکل دارد و از این ارتباط ترسید وگرنه هیچ یک از خودروهای پژو وارد بازار آمریکا نشده است.
زاوه بیان کرد: هم اگنون هیچ یک از خودروسازان چینی تمایل به ارتباط با صنعت خودروی ایران ندارند. در حال حاضر تنها برخی محصولات چری در بازار موجود است که این موضوع جای تعجب دارد!
به گفته این کارشناس صنعت خودرو هیچ یک از شرکتهای چینی تمایل به ارتباط با ایران را ندارند چرا که خط اعتباری آنها از بین میرود، مگر یک بازار چند صد دلاری چه میزان ارزش دارد که قید ۷۰۰ میلیارد دلار را بزنند؟
نکته بسیار مهم درباره خودروسازی چین، مشارکت عمیق و پایدار با بزرگان صنعت خودروی جهان است که چینیها را از قالب کارآموزانی نابلد خارج کرده و هیچ بعید نیست در آیندهای نه چندان دور، آنها خود به درجه استادی در خودروسازی برسند.
در حال حاضر بسیاری از بزرگان خودروسازی از تویوتا و نیسان و جنرال موتورز گرفته تا پژو و رنو و حتی تسلا، همه و همه در چین حضور دارند و در عوض بازار و نیروی کار ارزانی که در اختیار گرفتهاند، چینیها را آموزش نیز میدهند. بسیاری از خودروسازان چینی حتی همانها که در ایران نیز حضور داشته یا دارند، در مشارکت با برندهای معتبر صنعت خودروی جهان هستند و نزد آنها مشق تکنولوژی و طراحی و کیفیت و... میکنند.
انتهای پیام/
یکطوری میگه ماشین های چینی بعد ۶۰۰۰۰۰کیلومتر خراب میشن که انگار ماشین های وطنی روزی صد بار بدون هیچ مشکلی درو تا دور کشورو میزنن.خداشاهده ماشین صفر از تهران اومده تا خوزستان بعد خرج انداخته رو دست صاحبش.
تا وقتی نفهمیم خودروسازی ما قابل مقایسه با حتی خودرو سازی چینی ها هم نیست،همینطور به سوی اینده پیشرفت میکنیم.
شما اول ماشین های خودتونو لااقل خراب تحویل مردم ندید،بعد بیاید در مورد استهلاک خودروساری کشورهای دیگه نظر بدید.
تنها خلاقیت خودروسازای ماهم اینه که پلاکو از رو سپر بندازن رو صندوق.
ولی اگر قرار سرمایه گذاری شود بهتر این در خودرو های برقی باشد
مگرتوی دنیا یه کشوربهترسراغ ندارن بایدازچین بیاد
مگرکسیری بودجه چقدره تزهرخودروپژودارن صدملیون میگیرن
واردات ازادبشه ببین چطوری خودروسازان خودشونوجمع کنن
آشغال چینی میخریم به قیمت خودروی اروپایی.
در این خصوص باید از طریق همه پرسی نظر اکثریت ملت رو بگیرند.
حاضریم خودرو نداشته باشیم ولی با اینا هم رابطه نداشته باشیم.
اگه به فکر مردمید بزارید خودروهای باکیفیت دست دوم بیاد تو کشور تا قیمت های دو دله ساز وطنی به جایگاه واقعی خودش برگرده.
واقعا برای مسئولین و وزیر صنعت ایران متاسفام
برای بی هدفی در اقتصاد خودرو ایران باید گریست.
چرا در صنعت موشک سازی پیروز بودیم و هستیم
حتی تنها قدرت بدتر منطقه هستیم
ولی در صنعت ماشین سازی اینقدر گیج هستیم
حالا کجاند اونا که می گفتند بدون آمریکا می شود کاری کرد.
البته همیشه هم اینجور نمیونه و زمین گرده!
هر نهادی تو کشور از فروش خودرو سهم داره
حالا انتظار دارید درهای کشور به روی ماشین خارجی باز بشه
ما میتونیم هم از نظر طراحی و تولید قطعات و کیفیت خوب با قیمت مناسب ها خاورمیانه بشیم و صادرات کنیم به شرطی که جوانان حزب اللهی انقلابی بیان و مسئولین لیبرال غرب پرست ذارن کنار
ثابت کردن تو زمینه موشک و پرتاب موشک به فضا
خبر قیمت سرسام آور خودرو در بازار دارید یا باز هم ترجیح میدید روزه سکوت بگیرید؟
درچه فکری عمو؟
اگه تعرفه های گمرکی را بر خودرو های خارجی بردارند همه چیز درست میشه
سالهاست مونتاژ میکنید بعد مدعی بزرگترین خودرو ساز هستید؟؟؟
خودرو ساز یعنی طراحی و تولید از صفر تا صد خودرو یعنی هرسال چند نمونه جدید معرفی کنید (ون،استیشن،کوپه،وانت،هاچ بک با موتورها و گیربکس های مختلف) نه اینکه زه دور در یا چراغ و یا قالپاق را تغییر داده و به عنوان خودرو جدید به خورد مردم دهید.
سالهاست مونتاژ میکنید بعد مدعی بزرگترین خودرو ساز هستید؟؟؟
خودرو ساز یعنی طراحی و تولید از صفر تا صد خودرو یعنی هرسال چند نمونه جدید معرفی کنید (ون،استیشن،کوپه،وانت،هاچ بک با موتورها و گیربکس های مختلف) نه اینکه زه دور در یا چراغ و یا قالپاق را تغییر داده و به عنوان خودرو جدید به خورد مردم دهید.
ماشین دار شدن خواب و خیاله خیاله خیاله
زمانی ایران خودرو و سایپا خودرو ساز محسوب میشن که حداقل چند شرکت خودرو ساز رقیب داشته باشند
انها فقط خونخوار هستند نه خودرو ساز
از احساس حقارتش پیداست
شاید هم از لندن باشه
این نوع کامنت ها دیگه قدیمی شده
انگ زدن به دیگرون،
خدا روزی ات رو جای دیگه بده
در این خصوص باید از طریق همه پرسی نظر اکثریت ملت رو بگیرند.
حاضریم خودرو نداشته باشیم ولی با اینا هم رابطه نداشته باشیم.
اگه به فکر مردمید بزارید خودروهای باکیفیت دست دوم بیاد تو کشور تا قیمت های دو دله ساز وطنی به جایگاه واقعی خودش برگرده.
چرا باشگاه خبرنگاران جوان در مورد بورس و ریزش اون و همینطور تورم موجود در جامعه سکوت کردید فقط بلدید بگید ما خوبیم و همیشه در حال موفقیت هستیم ....
خودرو چینی رو خود چینیا تو کشورشون نمیخرن و مردمشون میگن با پول بیشتر خودرو بهتر میخریم....
تو ایران اینقدر ما بدبخت شدیم ..
در کل اگه دین ندارید آزاد مرد باشید.
اینجانب یه کامندم 200 سال باید کار کنم تا شاید از این حقوق ناچیز یه خودرو آشغال ایرانی بخرم
بنویس ما انقلاب کردیم شهید دادیم جانباز دادیم و .. همان اول انقلاب هم قول دادند که آب و برق مجانی می شود ولی تا کنون مسئولین فقط و فقط پشت سر هم دروغ می گویند
طوری شده که ما از کشورهای خارجی التماس کنیم که به فریاد ما برسند
در این خصوص باید از طریق همه پرسی نظر اکثریت ملت رو بگیرند.
حاضریم خودرو نداشته باشیم ولی با اینا هم رابطه نداشته باشیم.
اگه به فکر مردمید بزارید خودروهای باکیفیت دست دوم بیاد تو کشور
بیاییم از خودمون شروع کنیم و منتظر دیگران نباشیم
به باورهامون احترام بزاریم و از روی نزدیکان و دوستانمون کار کنیم تا نتیجه بگیریم.
می تونیم از دفتر مقام معظم رهبری هم درخواست فتوا و نظر کنیم تا با رهنمودهایشان چراغ راه ما شوند.
رفاه آرامش تو این مملکت ندیدیم کاری بهمون کردین فقط هی بدویم دنبال یه لقمه نون که گشنگی نمیریم کی دیگه به عقاید شما اعتماد داره شما دیگه خون مردمو مکیدین
متاسفم
خدا رو چه ديدي شايد با نزديكي هر چه بيشتر به اونا بتونيم، ارمنستان ، آذربايجان و گرجستانمون رو به سرزمين كشورمون برگردونيم.
حالا با اون ماشین چینیه میشه یه شمال رفت
تعریف خودروساز بزرگ اگه ایرانخودرو و سایپا هست که واقعا باعث تاسفه.
والا ما از سال 68 که بدنیا اومدیم پراید و پژو و 206 دیدیم. به اینا نمیگن خودروساز بزرگ. 4تا ماشین آشغالی که نشد بزرگ
والا هیتلر تعظیم کرده به ایران خودرو و سایپا توی ادم کشی.
خدا به داد برسه
اللهم العن قوم الظالمین
نسل بعد از ما هم همینه