سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید پوشال آنتی باکتریال با توان سرمایشی بالا

محققان داخلی موفق شدند پوشال آنتی باکتریال برای کولر‌های آبی طراحی و تولید کنند که تا ۴۰ درصد، باعث خنک شدن دمای ساختمان‌ها می‌شود.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایثاری نایب رئیس یک شرکت فناوری اظهار کرد: کولر‌های آبی یکی از ابزار صنعتی مبارزه با گرما در مناطق نیمه گرمسیری هستند که اکثریت دارای سه پنجره و هر پنجره وابسته به یک سری پوشال‌هایی است که وظیفه آنها نگهداری آب و تامین رطوبت لازم جهت کاهش دمای ساختمان‌هاست.

او افزود: پوشال‌های مورد استفاده قبلی از توان لازم برای خنک کردن ساختمان‌ها در مناطق مختلف نبود و صرفاً در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری مورد استفاده قرار می‌گرفت.


بیشتر بخوانید


ایثاری گفت: ساختار این پوشال‌ها به دلیل استفاده از الیاف چوب و جذب مقادیر زیادی آب، محلی برای تجمع قارچ‌ها و باکتری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع است که نهایتاً منجر به افزایش رطوبت ساختمان‌ها هم می‌شود.

این محقق عضو پارک علم و فناوری کرمان تشریح کرد: تیم تحقیق و توسعه این شرکت، توانستند در یک بازه زمانی شش ماهه،  پوشالی از جنس نانو ذرات و یک سری الیاف آنتی باکتریال با قدرت رسانندگی بالا تولید کنند که میزان برودت هوا را تا ۳۰ در صد نسبت به نمونه قبلی افزایش داده است، به طوری که پوشال معمولی تا ۲۵ درصد گرما را کاهش می‌داد اما پوشال آنتی باکتریال تا ۴۰ درصد باعث خنک شدن دمای ساختمان‌ها می‌شود. یعنی دمای ۴۵ درجه سانتی گراد را تا ۲۵ درجه کاهش خواهد داد همچنین میزان رطوبت ایجاد شده براساس متریال استفاده شده به طور محسوسی کاهش خواهد داشت.

او افزود: این طرح در حال حاضر به صورت نیمه صنعتی و با ظرفیت تولید روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ پوشال با اندازه‌های مختلف و قیمت یک ششم نمونه سلولزی راه اندازی شده است.

این فناور عضو پارک علم و فناوری در بیان سایر شاخصه‌های این پوشال گفت: کاهش مصرف آب تا ۲۰ درصد و کاهش مصرف برق تا ۲۵ درصد از مزایای مهم این پوشال خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: پوشال ، فناوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.