سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۰ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان عضو تعاونی هستند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۶۰ درصد جمعیت این استان عضو تعاونی‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در آیین تجلیل از تعاونی‌های برتر سیستان و بلوچستان گفت: تعاونی‌ها در جمهوری اسلامی نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند هر چند در مقاطعی از زمان برخی از این تعاونی‌ها با بحران‌های خاصی رو به رو شدند و خدشه‌ای بر آنان وارد شد.

او بیان کرد: کوتاهی برخی از افراد در مدیریت تعاونی‌ها که می‌توانست یک مدل خوب اقتصادی در کشور ایجاد کند را نتوانست برآورده سازد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برخی از تعاونی‌ها نیز بخوبی در کشور عمل کردند و سر منشا بسیاری از حرکت‌های بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی شدند.

او افزود: تعاونی‌ها بخش اعظمی از اقتصاد کشور را در زمان تاسیس به پویایی وا داشتند، اما فاصله تعاونی‌ها با اهداف مدنظر بسیار زیاد است.

موهبتی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم یک تعاونی بسیار خوب و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی داشته باشیم باید آسیب شناسی شود گرچه این کار آغاز شده است.

او بیان کرد: تمامیت خواهی برخی از افراد یکی از مهمترین دلایل شکست برخی از تعاونی‌ها در مقاطعی از زمان بود که این امر باید آسیب شناسی شود تا یک تعاونی بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی به خوبی وظایف خود را در قبال تعانی‌ها انجام می‌دادند هم‌اینک این مدل اقتصادی به تمام اهداف مدنظر رسیده بود.

او تاکید کرد: در مقطعی از زمان متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر روی تعاونی‌ها انجام نمی‌شد و برخی از آنان دچار انحرافاتی از اهداف تعیین شده می‌شدند که هم‌اینک روند نظارت بسیار قوی شده است.

موهبتی تصریح کرد: در طرح‌های زودبازده که در مقطعی از زمان در سیستان و بلوچستان انجام شد به دلیل نبود نظارت به اهداف تعریف شده دست نیافت و به شکست انجامید.

او اظهارداشت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در مقطعی از زمان به تعاونی‌های سیستان و بلوچستان پرداخت شده بود، اما به دلیل نبود نظارت متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های اشتغالزایی روستایی در این استان پرداخت شده و در این زمینه رتبه نخست کشوری را داریم.

او بیان کرد: اشتغالی که در حوزه تعاونی‌ها ایجاد می‌شود اگر مولد نباشد محکوم به شکست است و تاثیر چندانی بر روند اشتغالزایی در سطح جامعه نخواهد داشت.

موهبتی تصریح کرد: دولت به تعاونی‌ها تسهیلات خوبی می‌دهد، اما متاسفانه در سیستان و بلوچستان از این تسهیلات به خوبی استفاده نشده است.

او اظهارداشت: تعاون روستایی یکی از بزرگترین تعاونی‌های در سطح کشور است که متاسفانه به دلیل بدبینی مردم نسبت به برخی از تعاونی‌ها تولیدکنندگان بخش کشاورزی از این تعاونی هیچ بهره‌مندی ندارند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر در هجمه‌هایی که به سمت تعاونی‌ها می‌شود نتوانیم اقدامات فرهنگی انجام دهیم به طور قطع تاثیرات منفی بر روی تعاونی‌ها می‌گذارد.

او افزود: مدیران نباید اجازه دهند که حتی یک تعاونی در سیستان و بلوچستان شکست بخورد، زیرا اثرات بسیار منفی بر روی جامعه می‌گذارد.

موهبتی تصریح کرد: کارگاه‌های متعددی در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستند و متاسفانه بومیان این استان هیچ نقشی در آن‌ها ندارند و باید این روند اصلاح شود.

او ادامه داد: به دلیل شغل‌های کاذبی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد متاسفانه به بخش فرهنگ کار و تلاش در این استان ضربه وارد شده و این روند باید تغییر کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر تعاونی‌ها را به سمت فرآوری محصولات کشاورزی سوق دهیم منفعت بسیار زیادی نصیب تولید کننده می‌شود و کشاورزی رونق می‌گیرد.

او بیان کرد: اشکال تعاونی‌ها در سیستان و بلوچستان این استان که تولید را انجام می‌دهند، اما منفعت آن را وابسته‌ها می‌برند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.