سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود لاستیک خودرو‌های سنگین در استان کرمان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: امسال با کمبود لاستیک خودرو‌های سنگین در استان کرمان روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سید علی سیدعلی خانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان صبح امروز پنجشنبه ۱۳ شهریورماه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: تا ابتدای امسال وضعیت خوبی هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم که متاسفانه از ابتدای امسال و با افزایش دوباره قیمت دلار و محدودیت‌های تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، دوباره با کمبود لاستیک مواجه شدیم به طوری که توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت، از ابتدای امسال به نصف رسیده است و امیدواریم مجددا با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این موضوع، وضعیت کمبود و افزایش قیمت لاستیک حل شود.

او افزود:  استان کرمان در زمینه جا به جایی بار رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

سید علی خانی با بیان اینکه بیشترین فراوانی کالا‌های حمل شده در استان کرمان، بار‌های معدنی، سیمانی و مواد سوختی هستند بیان داشت: ۱۸ هزار راننده و ۱۳ هزار ناوگان حمل و نقل باری در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که نشان از حجم بالای فعالیت در این حوزه در استان کرمان را دارد.

او با بیان اینکه با شیوع کرونا از انتهای پارسال و ایجاد محدودیت‌های صادراتی، وضعیت حمل و نقل باری در کشور و استان کرمان تحت تاثیر  قرار گرفت تصریح کرد: قبول داریم در شرایط کنونی وضعیت تعداد راننده و بار در استان کرمان با یکدیگر متناسب نیست و همین امر باعث بروز مشکلات جدی برای رانندگان شده است، اما امیدواریم با بهتر شدن شرایط کشور و دنیا از این ویروس، شرایط حمل و نقل نیز تا حدودی بهبود یابد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان به موضع کرایه‌های حمل بار نیز اشاره کرد و گفت: بحث کرایه‌های حمل و نقل بار در سطح کشور از خیلی وقت پیش مطرح بود که در همین راستا سازمان راهداری از سال ۹۷ بحث «تن کیلومتر» را برای پرداخت کرایه مطرح کرد که بر اساس تناژ و فاصله حمل شده با یک پایه کرایه‌ای مشخص از سوی سازمان راهداری کشور به استان‌ها ابلاغ شد که در استان‌ها نیز با توافق‌ها صورت گرفته می‌توان در عددی بین ۰.۷۵ تا ۱.۲۵ درصد، این مبلغ را کاهش یا افزایش داد که خوشبختانه این کار در استان کرمان صورت گرفته و عدد توافقی تعیین و هیچ شرکت و موسسه حمل بار نمی‌تواند زیر این قیمت، بارنامه‌ای را صادر کند.

او با بیان اینه آخرین به روز رسانی این سامانه نیز یک ماه گذشته صورت گرفته است افزود: قطعا کرایه روی قیمت تمام شده اجناس تاثیر بسیار مهم و مستقیمی دارد بنابراین باید بالانسی را در کرایه داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود موضوع لاستیک خودرو‌های سنگین اشاره کرد و بیان داشت: سازمان راهداری و ناوگان حمل و نقل، تنها مصرف کننده لاستیک بوده و نقشی در تولید و توزیع آن ندارند.

سید علی خانی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف لاستیک ناوگان حمل و نقل کشوری، وارداتی بوده و افزایش قیمت ارز تاثیر مستیقم بر قیمت لاستیک دارد تصریح کرد: از سال ۹۷، با توجه به افزایش قیمت دلار، لاستیک دچار افزایش قیمت قابل توجهی شد ضمن آنکه با کمبود لاستیک نیز روبه رو شدیم که همین باعث شد خللی در سیستم حمل و نقل کشوری صورت گیرد که با ورود دولت به این موضوع، ارز ۴۲۰۰ تومان به واردات لاستیک اختصاص داده شد و در این راستا سامانه توزیع لاستیک نیز راه اندازی شد.

او گفت: تا ابتدای امسال وضعیت خوبی هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم که متاسفانه از ابتدای امسال و با افزایش دوباره قیمت دلار و محدودیت‌های تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، دوباره با کمبود لاستیک مواجه شدیم به طوری که توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت، از ابتدای امسال به نصف رسیده است و امیدواریم مجددا با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این موضوع، وضعیت کمبود و افزایش قیمت لاستیک حل شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان درباره وضعیت آسفالت جاده‌های استان کرمان نیز افزود: استان کرمان با بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته، دومین طول راه‌های آسفالته کشور را به خود اختصاص داده ضمن آنکه استان کرمان با ۱۹۷۰ کیلومتر بزرگراه، بعد از استان اصفهان، بیشترین طول بزرگراه‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه دستگاه‌های متولی، جاده را می‌سازند و علائم و خط کشی را در آنها نصب و به این سازمان به عنوان نگهدارنده و بهره بردار تحویل می‌دهند بیان داشت: تا حدودی در بحث نگهداری و مرمت و اصلاح جاده‌ها با محدودیت منابع روبرو هستیم، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که وضعیت راه‌های استان کرمان را در وضعیت مطلوب نگه داریم.

سیدعلی خانی درباره وضعیت نامطلوب محور «کرمان – رفسنجان» نیز گفت: پیمانکاران این پروژه هم اکنون در این مسیر مستقر هستند، ۱۰ کیلومتر از این محور را پارسال اصلاح کردیم و ۱۰ کیلومتر دیگر را نیز هم اکنون در حال اصلاح است و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این کار صورت گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.