سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب ماجرای سوفیا

به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی، نشست نقد و بررسی کتاب جمع نوشت «ماجرای سوفیا» در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی، نشست نقد و بررسی کتاب جمع نوشت ماجرای سوفیا در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست علاوه بر نویسنده و اساتید و دانش آموزان و تعدادی از منتقدین منتخب به صورت غیرحضوری در برنامه شرکت کردند.

 محمد خیاط زنجانی، معلم و دکتری فلسفه اسلامی، گفت: فکر نوشتن گروهی این کتاب در شرایط مجازی شدن کلاس و تعطیلی مدرسه جوادالائمه به علت شیوع ویروس کرونا به وجود آمد و به همین دلیل در ابتدا اثر را به مدافعان سلامت تقدیم کردیم.

زنجانی ادامه داد: کتاب فلسفه یازدهم که در سال‌های اخیر و به تازگی تدوین و منتشر شده هنوز یک کتاب مکمل و جانبی مناسبی ندارد و ما تلاش کردیم تا ابهامات و دشواری‌های کتاب درسی را کم کنیم تا مباحث قابل فهم‌تر شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: تألیف کتاب جمع نوشت موجب تعدد لحن و ادبیات می‌شود، ولی سعی کردیم تا با ویرایش مطالب لحن کتاب یکنواخت‌تر شود.

علی محمد فلاحی، مدرس دانشگاه، به عنوان اولین منتقد کتاب گفت: جسارت معلم و دانش آموزان در تألیف این کتاب ستودنی است و نام کتاب من را به یاد کتاب دنیای سوفی انداخت.

او ادامه داد: نویسنده به نظرم با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کرده است و چندگونگی در لحن اثر وجود ندارد و روش گفتگو در جذاب و اثرگذار کردن مباحث مفید واقع شده است.

او گفت: پیشگفتار از نظر توضیحات لازم غنای کافی ندارد و در برخی مطالب از نظر میزان و حجم توضیحات تعادل بین موضوعات برقرار نشده است و مثلاً عقل نظری بیش از عقل عملی توضیح داده شده است.

این مدرس دانشگاه همچنین افزود: از ضعف‌های اثر این است که لحن محاوره‌ای و نوشتاری با هم به کار رفته اند.

زنجانی گفت: این اثر تابع موضوعات کتاب درسی است و عدم تعادل در برخی توضیحات به علت حفظ چارچوب درسی است.

او گفت: معمولاً مرسوم نیست که داستان پیشگفتار داشته باشد و برای همین به توضیحات اندک بسنده کردیم.

او افزود: تلاش کردیم تا گفتگو‌های کتاب با لحن محاوره‌ای و نکات علمی با لحن نوشتاری بیان شوند.

رضا کریمی، مدرس دانشگاه و معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: جلسه نقد این کتاب یعنی اینکه یک معلم فلسفه خودش را در مقابل دانش آموزان در معرض نقد قرار بدهد و این شجاعتی است که از هم اکنون انتقادپذیری را جزو تعالیم فلسفه به صورت عملی در جان دانش آموز می‌نشاند.

کریمی گفت: پرسش اصلی این است که برای نوشتن یک کتاب فلسفه برای نوجوان چه باید گفت؟ باید کلمات ساده باشند و خود دوباره پرسش افکنی و ابهام آفرینی نکنند مگر اینکه همین پرسش‌ها و ابهام‌ها دستمایه روایت مباحثه در طول داستان شود. در همین راستا می‌بینیم که شخصیت رضا نسبت به برخی کلمات دشوار واکنش نشان نمی‌دهد. البته در این میان شوخی و طنز کتاب را جذاب می‌کتد که در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است و بحث را بسیار ساده می‌کند.

کریمی ادامه داد: مقایسه مباحث کتاب که بر اساس مباحث کتاب درسی فلسفه یازدهم دبیرستان است مفید واقع می‌شد، چون با اشاره به کتاب درسی هم شکل و محتوای آن نقد می‌شد و هم اهمیت و برتری مباحث کتاب فعلی روشن می‌شد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.