سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار سیستان و بلوچستان :

بنیاد برکت ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه معادن سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری می‌کند

موهبتی گفت: بنیاد برکت بر اساس امضای تفاهم‌نامه دوجانبه با استانداری ۲ هزار میلیارد تومان در بخش معادن این استان سرمایه‌گذاری می‌کند بنابراین هر چه سریعتر مقدمات این کار توسط دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان  در نشست با رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهارداشت: سیستان و بلوچستان کلکسیونی از معادن بوده اما تا کنون به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

او  ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای مزیت‌های بسیار مهم شامل تجارت، ترانزیت و معادن بسیار غنی است که بهره‌گیر ی از این ظرفیت‌ها توسعه استان را شتاب می‌بخشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سند آمایش سرزمین به بخش ترانزیت و معادن توجه ویژه‌ای شده زیرا این ۲ بخش گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور در شرایط فعلی است.

او بیان کرد: مطالعات اکتشافی بر روی ۸۵ هزار کیلومتر مربع از وسعت سیستان و بلوچستان انجام شده که بهره‌برداری از بخشی از این اکتشافات معدنی هم‌اینک در حال انجام است.

موهبتی تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در ۳۵ پهنه معدنی سیستان و بلوچستان انجام شده و در سایر پهنه‌ها نیز کارهایی در حال انجام است.

او  اظهارداشت: با وجود اینکه نفت تحریم شده و مشکلاتی را نیز برای کشور ایجاد کرده اما می‌توان از این فرصت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های معدنی همچون مس استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه مس و بسیاری از مشتقات معدنی تحریم نبوده براحتی می‌توان در این بخش‌ها با استفاده از ظرفیت دولت و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

او  بیان کرد: معادن سیستان و بلوچستان اگر فعال شود در طولانی مدت تمام زیرساخت‌های این استان را متحول می‌کند بنابراین باید از این فرصت بی نظیر برای توسعه این نقطه از ایران اسلامی بهره برد.

موهبتی اظهارداشت: متاسفانه تنگ نظری های برخی از افراد و دستگاه‌ها در استعلامات، سرمایه گذاران را سرگردان می‌کنند و باید این رویه تغییر پیدا کند.

او  تصریح کرد:تسهیل‌گری در امور نقش بسیار مهمی در توسعه سیستان و بلوچستان و پیشبرد اهداف دارد بنابراین باید بروکراسی های اداری حذف شود تا بتوان براحتی یک سرمایه گذار را جذب کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بروکراسی های اداری در بخش معدن باید هر چه سریعتر حذف شود تا بتوان در کمترین زمان سرمایه گذار را جذب کرد.

او  تاکید کرد: ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان وجود دارد که به هر میزان سرمایه گذار باشد ما ظرفیت داریم.

موهبتی تصریح کرد: سیستان وبلوچستان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی دارد که باید شرایط حضور آنان را در این استان تسهیل کرد.

سرمایه‌گذاران خارجی تمایل سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان را دارند

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز گفت: سرمایه گذاران خارجی با توجه ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در بخش معدن تمایل بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در این استان دارند.

تقی نبئی اظهارداشت: ظرفیت‌های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان بویژه در بخش معدن باید برای سرمایه‌گذاران معرفی شود زیرا این کار علاوه بر حضور آنان سبب توسعه و ایجاد اشتغال در این استان می‌شود.

او  بیان کرد: از تمام ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن برای شناسایی ظرفیت‌های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان بویژه در بخش معدن استفاده خواهیم کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان با همکاری ایمیدرو در حال انجام است که در مراحل پایانی آن قرار داریم و بزودی اعلام می‌شود.

او ادامه داد: پس از انجام مطالعات فرصت‌های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان حداقل هشت فرصت سرمایه گذاری در این استان را به ایمیدرو پیشنهاد خواهیم داد.

نبئی اظهارداشت: سازمان نظام مهندسی ایران دارای ۳۱ سازمان در سراسر کشور و ۴۱ هزار عضو حقیقی و ۲ هزار عضو حقوقی دارد که این سازمان ظرفیت فنی و مهندسی بسیار خوبی برای شناسایی معادن است.

او  بیان کرد: پارسال بخش شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در این سازمان فعال شده و هم‌اینک این آمادگی وجود دارد که معادن تمام استان‌ها را شناسایی کند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: پس از شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در استان‌ها آنها را به سرمایه گذاران خارجی و داخلی معرفی می‌کنیم.

او اظهارداشت: هم‌اینک در حال جمع آوری بستهای از فرصت‌های سرمایهگذاری در سیستان و بلوچستان هستیم تا به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

نبئی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های سرمایه گذاری بسیار زیادی از جمله متصل بودن به آبهادی آزاد، مرز مشترک خاکی با ۲ کشور، منطقه آزاد چابهار، تنوع زمین شناسی و معادن بسیار غنی دارد.

نگاه به صنایع معدنی از راهبردهای سیستان و بلوچستان است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: نگاه به صنایع معدنی و فرآوری جزء راهبردهای این استان در جهت «رونق تولید»است.

داود شهرکی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد برکت و استانداری سیستان و بلوچستان مبنی بر اجرای طرح‌های اقتصادی زیربنایی بویژه در حوزه معدن با هدف ایجاد اشتغال پایدار در این استان افزود: در این تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه گذاری در اکتشاف استخراج و فرآوری معادن و محدوده‌های معدنی مس و سنگ آهن دارای پتانسیل موادمعدنی با اعتبار بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی چهار هزار نفر در سطح استان یکی از مفاد آن بوده که برنامه‌ریزی شده تا به سرعت عملیاتی شود.

او  اظهارداشت: ذخیره فعلی مواد معدنی کشف شده در سیستان و بلوچستان بیش‌از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن بوده که از این میزان ۷۶۳ میلیون تن در حال بهره برداری و بقیه آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به پروژه‌های شناسایی و پی‌جویی پهنه‌های اکتشافی اشاره کرد و گفت: پهنه املاح تبخیری چابهار، کنارک و پهنه ی فنوج - اسپکه به صورت کامل پایان یافته و در مرحله درج محدوده‌های امید بخش در سامانه کاداستر است.

او  ادامه داد: پهنه‌های اسکل آباد، دلگان، ایرانشهر و منطقه سیستان از ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله ارائه گزارش پایانی است و سرمایه‌گذاری در این پهنه‌ها هم‌اینک بیش‌از ۳۲ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۱۴۵ نفر است.
شهرکی افزود: ۶ پروژه اکتشافی در سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۱۷۵ نفر با پیشرفت فیزیکی از ۵۰ تا ۹۵ درصد نیز در استان در حال اجراست که این پروژه‌ها در زمینه مس، طلا ، پلی متال و منیزیت است.

او اظهارداشت: در سال ۹۸ تعداد ۲۰ واحد معدنی با سرمایه گذاری ۱۴۹ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰۸ نفر احیا و برنامهریزی در سال ۹۹ جهت بازگشت حداقل ۱۰واحد معدنی غیرفعال به چرخه تولید انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن برای شرکت‌ها وجود ندارد و بر اساس فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش در زمینه‌های کنسانتره آهن، آنیتیموآن، فروکروم، پرعیارسازی تیتانیوم، فرومنگنز و مس، شمش طلا، آجر نسوز و سایر مواد معدنی آمادگی کامل داریم که به دور از بروکراسی‌ها و براساس قوانین و مقررات در جهت ایجاد و فرآوری تسریع کنیم.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.