سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشایی مرز تیله‌کوه تا پایان شهریور ماه

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور ماه شاهد بازگشایی مرز تیله‌کوه باشیم و گفت : تا آن زمان باید کاستی‌هایی که در زیرساخت‌های عمرانی این مرز وجود دارد، تا حدودی مرتفع شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت و جایگاه مرز تیله‌کوه واقع در شهرستان سرپل‌ذهاب، گفت : تیله‌کوه یکی از کوتاه‌ترین مسیر‌ها به سمت سلیمانیه عراق است و نقش قابل توجهی در توسعه تجارت با بخش اقلیم کردستان عراق خواهد داشت.

او با اشاره به فعالیت صادراتی مرز تیله‌کوه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ برای مدتی محدود و بسته شدن این بازارچه مرزی بنا به دلایلی، گفت : از آن زمان تاکنون تلاش زیادی برای بازگشایی تیله‌کوه صورت گرفت و اکنون به نظر می‌رسد اقلیم کردستان عراق نیز آمادگی لازم برای بازگشایی این مرز را دارد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اعلام آمادگی طرف عراقی و پیگیری‌هایی که از سمت ایران صورت گرفته افزود: تا اواخر شهریور شاهد بازگشایی این مرز و صادرات برخی از کالا‌ها حتی به صورت محدود از آن هستیم.

کاشفی افزود: در این مدت ما نیز باید زیرساخت‌های اولیه این بازارچه مرزی مانند تکمیل ساختمان بازارچه، برقرار شدن زیرساخت‌هایی مانند فیبر نوری، استقرار دستگاه‌های مربوطه مانند گمرک و مرزبانی و... را انجام دهیم.

کاشفی از مزایای برقراری صادرات از بازارچه مرزی تیله‌کوه هم یاد کرد که علاوه بر کمک به معیشت مردم منطقه و برخورداری آن‌ها از مزایای فعالیت‌های تجاری، تیله کوه می‌تواند مرزی فعال در زمینه کولبری نیز باشد.

او ادامه داد: از سوی دیگر تجارب پنج، شش ماه گذشته در ایام بیماری کرونا نشان داد مرز‌های کشور و استان کرمانشاه با بخش عربی عراق در شرایط خاص انعطاف کمتری دارند و مشابه آن را برای مرز‌هایی مانند سومار، مهران و... دیدیم. از همین رو باید تلاش کنیم دروازه‌های تجاری متعددی با بخش اقلیم کردستان عراق داشته باشیم تا در شرایط خاص بتوانیم از آن‌ها بیشتر استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: در شرایط کنونی که فعالیت مرز سومار محدود است و بخش عمده بار صادراتی استان از طریق پرویزخان به عراق می‌رود، تیله‌کوه می‌تواند بخشی از این بار صادراتی را برای برخی کالا‌ها به دوش بکشد و از ازدحام و ترافیک پرویزخان بکاهد.

 کاشفی افزود: با آزادشدن واردات میوه و تره‌بار از سوی عراق طی حدود ۲۰ روز آینده و صادرات روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ کامیون میوه و تره‌بار از پرویزخان، تیله‌کوه می‌تواند گزینه مناسبی برای کاستن بار صادراتی مرز پرویزخان باشد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.