سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونا است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان علت خارج نشدن استان از وضعیت قرمز کرونا را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ویروس کرونا یا کووید-۱۹ ، ویروس بی مرزی است که با ورود به کشور در همان اوایل سفرش بعد از قم ، گیلان را برای مقصدش انتخاب کرد و با شیوع آن روزهای سختی را برای مردم استان به ویژه کادر درمان ایجاد کرد.

این ویروس با تاخت و تازش در استان هم افراد زیادی را به کرونا مبتلا و راهی بیمارستان کرد و هم قربانی گرفت .

اگرچه با ورود کرونا به استان و شیوع آن در جای جای گیلان  دوران سختی را برای همه ، از دستفروشان ، کاسبان، دانش آموزان و ...گرفته تا نیروی های خدوم و جان برکف کادر درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا فراهم کرده بود اما با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم،  گیلان توانست از وضعیت قرمز درآید اما  این وضعیت زیاد دوام نداشت و دوباره گیلان سرسبز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

آبتین حیدرزاده ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، با بیان اینکه گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد ، گفت: این ویروس همچنان افراد مختلف را مبتلا و متاسفانه قربانی هم می گیرد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند، افزود:۳۰ تا ۳۵درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان مسافران و گردشگران هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سهل انگاری برخی از مردم و مسافران نسبت به ویروس کرونا ، عدم رعایت شیوه‌نامه‌های  بهداشتی به ویژه پرهیز از سفرهای غیر ضروری و عدم استفاده از ماسک را از مهمترین علت قرمز وضعیت قرمز گیلان اعلام کرد.

حیدرزاده ماسک زدن را یک اصل مهم و اساسی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا دانست و گفت: از مردم می‌خواهیم حتما فاصله گذاری فیزیکی را به ویژه در اماکن سربسته و شلوغ رعایت کنند و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است که می توان از وضعیت قرمز درآمد و  استرس و خستگی ناشی از کرونا را از جامعه و  از کادر زحمتکش درمان دور کرد.

ویروس کرونا چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

در انسان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند، این ویروس همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند.

مردم چگونه می‌توانند از سرایت این بیماری پیشگیری کنند؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اقدامات بهداشتی خوبی از جمله این موارد را توصیه می‌کند: شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری. به‌علاوه، توصیه می‌کنیم که حتی اگر بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعاً لازم باشد بیرون بروید، و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید (حداقل شش فوت یا حدود دو متر از دیگران فاصله بگیرید) و ماسکی بپوشید که دهان و بینی شما را بپوشاند.

علائم بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) چیست؟

مواردی از قبیل تب یا لرز، سردرد،سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی،از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی،تنگی نفس یا مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال و یا سرگیجه، یا درد عضلات  از علائم ویروس کرونای جدید هستند.

 

 

 

در صورت داشتن چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان تب، سرفه یا مشکلی در تنفس دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک به کووید-۱۹ هستید پیش از مراجعه به بیمارستان، با پزشک یا بخش اورژانس تماس بگیرید تا این مرکز اطمینان حاصل کند که شما در صورت ابتلا به این ویروس، شخص دیگری را در معرض خطر ویروس قرار نمی‌دهید.

برای داشتن مواد غذایی سالم در شرایط کرونا چه کنیم؟

متخصصان پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کردند: برای داشتن مواد غذایی سالم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را پس از خرید رعایت کنیم و در نخستین گام پس از وارد شدن به منزل باید فوری دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم.

 اگـر بـرای یـک فـرد آسیب‌پذیر خرید می‌کنیـم، خریـد را پشـت در بگذاریم و زنگ بزنیـم یا به آن‌ها تلفن کنیـم و در زمان تحویل دورتر بایسـتیم.

 یـک محـل تمیـز و ضدعفونی شـده را بـرای مرتـب کردن اقلام خریداری‌شده تعییـن کنیم.

 انواع گوشت، تخم‌مرغ و مواد خوراکی فاسدشدنی دیگر را حداکثر تا دو ساعت پس از خرید در یخچال یا فریزر بگذاریم.

 اگرچه خطر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی، بسته‌بندی آن‌ها و کیسه‌ها کم است، اما لازم است که اقدام‌های مربوط به ایمنی مواد غذایی را رعایت کنیم.


استفاده از سفید کننده برای ضد عفونی بسته‌های مواد غذایی ممنوع!

 هرگز از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح مانند سفیدکننده یا آمونیاک برای ضدعفونی کردن بسته‌های مواد غذایی استفاده نکنیم.

همچنین غذا‌های فاسـد نشـدنی را در مکانی امـن بـه مدت ۷۲ سـاعت جهـت اطمینـان قرار داده سپس آن‌ها را جابه جا کنیم.

 پوشـش بیرونـی مـواد غذایـی را با احتیاط خـارج کـنیم و مراقـب باشـیم مـواد داخلـی آلـوده نشوند.

 پیش از شست‌وشوی میوه و سبزی دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم، همچنین میوه و سبزی را که خام خورده می‌شود به‌طور کامل با آب‌لوله‌کشی سرد بشوییم و پس از ضدعفونی کامل در یخچال در کشوی مخصوص و به‌دور از مواد خوراکی دیگر بگذاریم.

 سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند همان گونه که پیش از کرونا، میوه و سبزی‌ها را می‌شستیم عمل کنیم، میوه و سبزی را به طور کامل با آب پاکیزه بشوییم. نکته مهم اینکه در کشور ما، فرایند انگل زدایی کاهو و سبزی‌هایی که خام خورده می‌شوند نباید فراموش شود.

 سطح میوه‌های سخت مانند خیار، گوجه‌فرنگی، طالبی و مانند آن را با یک برس تمیز بشوییم، حتی اگر پوست میوه را استفاده نمی‌کنیم.

نمک، فلفل، سرکه و آبلیمو در از بین بردن ویروس و میکروب تاثیری ندارند.

بعد از پایان جابه‌جایی و جمع‌آوری سـبد خرید، دوباره دسـتان خود را بشوییم و اگر کیسه‌های خرید قابل استفاده را مجدد به کار می‌بریم پیش از استفاده دوباره، آن را تمیز کنیم، بشوییم و در گرم‌ترین نقطه مناسب خشک‌کنیم.

بهترین روش ضدعفونی اسباب بازی‌های کودکان

شیوه ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های کودک شما به نوع اسباب بازی و جنسی که از آن ساخته شده است بستگی دارد.

 اسباب بازی‌های کودک ممکن است عامل انتقال ویروس باشند از این رو  تمیز و ضدعفونی کردن آن‌ها به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است.

شیوه ضدعفونی کردن اسباب بازی‌های کودک شما به نوع اسباب بازی و جنسی که از آن ساخته شده است بستگی دارد.

تغذیه مناسب، سپر دفاعی قوی در جنگ با کرونا

تقویت سیستم ایمنی بدن به گفته پزشکان متخصص نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های ویروسی مانند کرونا دارد.

 به اعتقاد متخصصان تغذیه، افراد باید به صورت متنوع غذا‌ها را مصرف کنند و از تمام منابع غذایی، میوه و سبزیجات، نان‌های سبوس‌دار، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها به صورت متعادل و متنوع استفاده کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب می‌تواند بدن را برای پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های ویروسی آماده کند.

از همین رو رژیم غذایی حاوی ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید برای بدن می‌تواند زمینه پیشگیری از بیماری و بهبودی بیمار کرونایی را فراهم آورد.

 تمام مواد مغذی موجود در رژیم‌های غذایی به شرط تعادل در مصرف نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، چراکه زیاده‌روی در مصرف آنان مانند تیغ دو لبه است و می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز شود.

 مصرف کافی انرژی و پروتئین‌ها مهم‌ترین فاکتور در جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی بدن در دوره کرونایی است و  اولین و مهم‌ترین توصیه این است که افراد از گرفتن رژیم‌های لاغری خودسرانه و با کالری اندک پرهیز کنند.

 افرادی که رژیم‌های لاغری سخت و غیر علمی می‌گیرند، به محض مواجهه با ویروس کرونا ممکن است به حالت شدید این بیماری مبتلا شوند، بنابراین کفایت انرژی بسیار مهم است.

 پروتئین‌ها می‌تواند از دو منبع حیوانی و گیاهی دریافت شود، به طوریکه پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت، تخم مرغ و لبنیات و پروتئین‌های گیاهی هم مثل حبوبات و غلات ارزش غذایی بسیار برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

مصرف کافی آب و مایعات در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و به پاکسازی بدن از سموم کمک می‌کند و باعث می‌شود مواد مغذی به راحتی وارد سلول شوند.

 مصرف مایعات فراوان شامل آب، چای کمرنگ، آب میوه طبیعی مثل آب هندوانه و آب هویج باعث بهبود حال بیماران کرونایی می‌شود، زیرا هیدراته شدن بدن تاثیر به سزایی در بهبود حال بیماران ویروسی دارد.

تغذیه در بهبودی مبتلایان به بیماری کرونا نقش موثر دارد

بیماران بهبود یافته کرونایی به دلیل گذراندن دوره سخت بیماری و کمبود ریزمغذی‌ها در دوران بهبودی دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شوند که می‌توانند با رعایت تعادل و تنوع غذایی زمینه را برای بازگشت سلامتی فراهم کنند.

 بیماران کرونایی در دوره بیماری دچار بی‌اشت‌هایی و عدم دریافت مواد مغذی می‌شوند از همین رو ریزمغذی‌های بدن آنان کاهش می‌یابد، بنابراین برای کمک به افزایش اشتها نیز می‌توان از مصرف سوپ، آش، کلم و هویج به صورت پخته استفاده کرد.

 گروه‌های آسیب پذیر مانند سالمندان، مادران باردار، بیماران دچار بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن و مبتلایان به دیابت و پرفشاری خون از جمله افرادی هستند که پس از بهبودی بیماری باید مراقبت‌های تغذیه‌ای ویژه داشته باشند.

رژیم غذایی گیاهی، میوه و سبزیجات، پروتیین حیوانی، خواب کافی، حرکات سبک ورزشی به ترمیم سیستم ایمنی بدن و پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند.

 مصرف مایعات فراوان و نوشیدنی‌های سالم، آب میوه طبیعی مانند آب هندوانه، چای کم رنگ، آب گوشت، آب هویج نیز از دیگر موارد تغذیه‌ای است که به کاهش ضعف بدن بعد از بهبودی بیماری کرونا کمک می‌کند.

 در دوران کرونا مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A مانند هویج، کدو حلوایی، تخم مرغ، گوشت، ماهی، مصرف ویتامین c و منابع غذایی پروتئینی، روی، آهن، سلنیوم و غذا‌های گوشتی و حبوبات به بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می‌کند.

 همچنین مصرف کربوهیدرات‌ها مثل برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار، روغن‌های گیاهی مانند کنجد و گل آفتاب‌گردان و پرهیز از روغن‌های اشباع شده، فست فود‌ها و غذای سرخ شده، خودداری از مصرف نمک زیاد، غذای کنسرو شده خشک و سنگین، سس‌ها، نوشابه‌ها، آب میوه‌های صنعتی، شکلات تلخ و چای غلیظ در بهبودی و برگشت سلامت فرد موثر است.

قطعا با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی است که می توان از وضعیت قرمز کرونا درآمد و هرچه سریعتر این ویروس بی مرز را شکست داد و به روزهای قبل از کرونا بازگشت ، لطفا همه با هم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم تا کرونا را شکست دهیم.

 

انتهای پیام/م.ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه دانشگاه علوم چزشکی گیلان هیج ارزشی برای عملکرد همکاران خصوصاً کارمندان بخش بهداشتی قائل نیست و این کارمندان اط حداقل های دریافتی که از بسیاری از ادارات کمتر است محروم هستند.
مزایای دریافتی توسط کارمندان بخش بهداشتی دانشگاه علومپزشکی بسیار بسیار پایین است و این کارکنان با وجود داشتن تحصیلات عالیه اکثراً از دانشگاه های دولتی و معتبر در وضعیت معیشتی بدی قرار دارند.