سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران:

کمترین اقدامات بازدارنده را برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور داشته‌ایم

زالی با اشاره به جرایم تعیین شده برای بی‌توجهی به اصول بهداشتی در سراسر جهان، گفت: ما در کشور کمترین اقدامات بازدارنده را در این زمینه داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیمارانی که با تشخیص کرونا در بخش‌های ما بستری شد‌ه‌اند بالغ بر ۳۸۰ نفر بوده است که حدود ۹۰ نفر از آنان نیازمند مراقبت‌های ویژه در بدو بستری بوده‌اند.

او افزود: از ۲۵۱۲ مراجعه کننده به صورت سرپایی به بخش‌های بهداشت و درمان تنها ۲۴ درصد بستری شده‌اند.

زالی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد بستری شدگان که ۱۸۰ نفر است از تعداد ترخیص که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲۴ نفر بوده کماکان به صورت طراز منفی است و تا زمانی که میزان ترخیص بر میزان بستری شدگان جدید پیشی نگیرد با یک تعادل نامناسب رو به‌رو خواهیم بود.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: با توجه به جریانات اخیر به خصوص مسافرت‌های پرتراکم پیش بینی می‌کنیم که شاید زودتر از پاییز، پیک جدید را تجربه کنیم، بالاترین میزان تردد‌های سفر در ۴ روز اخیر مربوط به استان تهران بوده است و این موضوع حجم قابل توجهی را نشان می‌دهد، حتی میزان افزایش سفر‌ها نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است و تقریبا حدود ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او گفت: مرگ ناشی از ویروس کرونا بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد، یعنی افراد پس از تماس اولیه با ناقلان یا بیماران سرپایی بین ۵ تا ۱۴ روز و تماس با بستری شدگان بین ۲ تا ۳ هفته فوت خواهند کرد.

طبق مطالعات اخیر دانش آموزان می‌توانند تا ۳ هفته ناقل و حامل ویروس کرونا باشند

زالی اضافه کرد: مطالعات اخیر نشان داده است که دانش آموزان می‌توانند تا ۳ هفته ناقل و حامل ویروس کرونا باشند. در برخی از کشور‌ها که بازگشایی مدارس اتفاق افتاده است دانش آموزان تا ۳ هفته علی‌رغم علائم خفیف و یا فقدان علائم، ناقل ویروس بوده‌اند که می‌تواند به راحتی به خانواده‌ها و افراد مسن منتقل شود.

او اظهار کرد: مسئله‌ای که در تهران با آن مواجه هستیم بحث افزایش بار سفر‌های درون شهری است، طبیعتا با بازگشایی مدارس فشار قابل توجهی را به ناوگان عمومی به خصوص مترو و اتوبوسرانی منتقل خواهیم کرد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران تاکید کرد: در حال حاضر بار ارجاعی به مجموعه حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته کمتر شده است که بی‌ارتباط به مشاغل نیست؛ طبیعتا این موضوع هم باید در تهران به عنوان یک پارامتر کاملا جداگانه مورد توجه قرار بگیرد.

زالی ادامه داد: طبیعتا در پاندمی باید برای برقراری یک انتظام با نظم مشخصی در ضمن رعایت تمامی اصول مدنی عمل کنیم. گاهی اوقات عدم توجه به هشدار‌های بهداشتی می‌تواند یک عامل خسارت بار برای تمام جامعه باشد؛ بنابراین در هیچ کجا در پاندمی‌ها به توصیه و خواهش عدم سفر متوسل نخواهند شد، بلکه از ابزار‌های بازدارنده استفاده می‌کنند.

او گفت: در ۱۵۸ کشور دنیا برای عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک جرایم حقوقی و اجتماعی در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر در کشور خودمان شاید کمترین اقدام بازدارنده را برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی داشته باشیم و سفر هم در همین زمره قرار دارد.

زالی در پایان یادآوری کرد: آمار تغییر یافته در میان کسانی که طی چند روز اخیر سفر‌های پرتراکم به خصوص به استان‌های شمالی یعنی مکان‌هایی با وضعیت قرمز داشته‌اند، در طول زمان ۵ الی ۱۴ روز آینده در میان مراجعه کنندگان سرپایی، ۲ الی ۳ هفته در میان بستری شدگان و ۴ الی ۶ هفته در میان بیماران مراجعه کنندگان خود را نشان خواهد داد. 


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.