سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واگذاری بیش از ۳۶ هزار هکتار از مرتع خراسان شمالی به بهره‌برداران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تا کنون، مدیریت ۳۶ هزار و ۱۹۶ هکتار از مراتع استان به مجریان طرح‌های مرتعداری و بهره برداران واگذار شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   حسن وحید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی   گفت : این طرح‌ها در مراتع تره سوقانلی و اسپاخوی مانه و سملقان، امام دره راز جرگلان، کلات اسفراین، بردبلند جاجرم و هشت مرخ فاروج، اصغرآباد، رباط عشق، گزلی، زرکی وقره چشمه گرمه قرار دارد.

او  افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در راستای اجرای ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، مراتع و آبخیزداری اقدام به واگذاری مدیریت این مراتع با حضور نمایندگان مجریان طرح در دفاتر اسناد رسمی کرده است.


بیشتر بخوانید 


او  مساحت ۲۲۳ طرح مرتعداری استان را ۵۹۰ هزار و ۵۴۷ هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۱۴ طرح با مساحت ۲۸۳ هزار و ۳۹۱ هکتار طی انعقاد قرارداد به نماینده مجریان طرح‌های مرتعداری واگذار شده است.

او  با بیان این که ۲هزار و ۶۶۰ نفر از مرتعداران ذینفع مجاز به بهره برداری از این مراتع هستند افزود : این افراد با دارا بودن ۱۶۵ هزار و ۴۴۶ واحددامی مجاز به بهره برداری چرای دام هستند.

وحید گفت : طرح‌های مرتعداری با رویکرد اقتصادی و بهره مندی از سایر استعداد‌های مراتع با هدف کاهش وابستگی به علوفه مراتع تهیه می‌شود.

استان خراسان شمالی دارای ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۳ درصد آن را با گستره ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۶ هکتار، منابع طبیعی تجدید شونده شامل می‌شود.

از مجموع عرصه‌های منابع طبیعی تجدید شونده استان ۴۳ هزار و ۴۵۵ هکتار شامل ۲۱ درصد عرصه جنگلی و بیشه زار، یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار شامل ۷۰ درصد اراضی مرتعی و سطحی معادل ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار با ۹ درصد، فاقد پوشش گیاهی یا اراضی کویری است.

از مجموع پهنه‌های مرتعی استان، ۴۹ درصد، معادل ۶۸۹ هزار و ۴۵ هکتار را مراتع فقیر و یا کم تراکم تشکیل می‌دهد. همچنین هفت درصد از مراتع خراسان شمالی شامل ۱۰۶ هزار و ۱۹ هکتار از حیث تراکم پوشش گیاهی در وضعیت خوب ۴۴ درصد، شامل ۶۱۹ هزار و ۷۸۶ هکتار متوسط و یا نیمه متراکم است.

انتهای پیام/ه 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.