سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دیگر جایی برای ادامه بازی دوگانه اتحادیه اروپا نیست

کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپا در نشست مشترک کمیته برجام به لحاظ حقوقی و فنی هیچ گونه بهانه‌ای برای اعمال فشار مضاعف بر ایران نخواهد داشت.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: نشست کمیته مشترک برجام نشستی است که قرار بود طبق پیش‌بینی‌هایی انجام شده به صورت فصلی و روتین برگزار شود، اما به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاده است. در حال حاضر آقای جوزف بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که دستور کار این نشست مانند همیشه بررسی آخرین تحولات برجام است.

او افزود: نشست آتی کمیسیون مشترک برجام مهم‌ترین نشست طی ۲ سال گذشته است، چراکه این آخرین نشست احتمالی برجام، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و ترامپ قصد دارد تا قبل از انتخابات کشورش نهایت تلاش خود را برای بازگرداندن تحریم‌های چند جانبه علیه ایران انجام دهد، برخی از مقامات آمریکا مدعی هستند که مکانیسم ماشه می‌تواند عمل کند و تحریم‌ها تا حدود ۳ هفته دیگر علیه ایران اعمال می‌شود.

غفاری با بیان اینکه بازیگران اروپایی‌ در دوگانگی گرفتار شدند، گفت: اروپا از یک طرف اعلام می‌کند برجام باید حفظ شود و از طرف دیگر می‌گوید پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران قابل قبول نیست و مواضع خصمانه همیشگی خود را در این رابطه تکرار می‌کند.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: تروئیکای اروپایی باید در نشست پیش رو موضع و تصمیم خود را به جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه اعلام کنند و قطعا این نشست دیگر جایی برای ادامه بازی پارادوکسیکال و دوگانه اتحادیه اروپا نخواهد بود.

غفاری تصریح کرد: ممکن است در این نشست طرح و پیشنهاد خاصی  از سوی طرف های دیگر برجامی ارائه شود و قطعا جمهوری اسلامی ایران با استناد به منافع ملی خود آن‌ها را بررسی خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به سفر رافائل گروسی به ایران و گزارش او در این باره، گفت: اکنون با توجه به همکاری و بیانیه مشترک ایران و آژانس و همچنین سفر گروسی به ایران، اروپا خلع سلاح شده است، آن‌ها  تصور نمی‌کردند کار به جایی برسد که نتوانند دست مایه و گزارشی از سوی آژانس برای اعمال فشار بر ایران داشته باشند.

غفاری گفت: اروپا در نشست مشترک کمیته برجام به لحاظ حقوقی و فنی هیچ گونه بهانه‌ای برای اعمال فشار مضاعف بر ایران نخواهد داشت، بلکه این تهران است که می‌تواند از اروپا طلب کار باشد،  بخواهد به بازی چندگانه خود در قبال برجام پایان دهد و موضع رسمی و صریح خود را در این گلوگاه حساس زمانی اعلام کند، لذا قطعا دیگر جایی برای ادامه بازی غیر حقوقی و غیر مستند از سمت اروپا باقی نمانده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
میتونیم طلبکار باشیم ، میتونستیم طلبکار باشیم ولی ای کاش کسی باشه که طلبکار باشه