سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرما به پسته رفسنجان خسارت زد

دبیر انجمن پسته ایران گفت: در روز‌های اخیر گرمای هوا ۵۰درصد محصول پسته کله قوچی رفسنجان را از بین برد و در باغ‌هایی که خوب آبیاری شده بودند این میزان خسارت به ۳۵درصد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، چهارمین جلسه شورای مشورتی و سیاست گذاری شهرستان رفسنجان با موضوع پسته تشکیل شد.

در این جلسه حسین رضایی، دبیر انجمن پسته ایران گفت: در روز‌های اخیر دمای هوا از ۳۸ درجه عبور کرد و موجب گرمازدگی پسته شد و ۵۰درصد محصول پسته کله قوچی از بین رفت و در باغ‌هایی که خوب آبیاری شده بودند این میزان خسارت به ۳۵درصد رسید.

او آبیاری صحیح را موجب کاهش خسارت گرمازدگی دانست و با اشاره به مشکلات خرده مالکان برای استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار گفت: امکان اجرای این سیستم در هر چاه کشاورزی فقط برای یک نفر از مالکان وجود دارد و سایر مالکان نمی‌توانند از این امکان بهره ببرند.

رضایی در مورد مطالبی که در فضای مجازی راجع به پسته منتشر می‌شود، متذکر شد: اطلاعات نادرست در فضای مجازی موجب خسارت کشاورزان شده است و به علت این گونه اطلاعات اشتباه، سال گذشته۴۰درصد محصول به فروش نرسید، در صورتی که عرضه پسته باید به صورت پیوسته وجود داشته باشد.

او افزود: به خاطر تسهیل‌گری که در امر صادرات محقق شد، از اردیبهشت تا تیرماه ۲۳۵درصد صادرات پسته رشد داشته و تاپایان تیرماه ۱۳۰هزار تن صادر شده است.

در این جلسه کاربخش رییس اتاق بازرگانی رفسنجان گفت: وضعیت صادرات پسته در ماه‌های اخیر بهتر شده، اما همچنان پیمان سپاری ارزی مشکل اصلی ماست.

اوگفت: از سال گذشته ۵۰ تن پسته در انبار‌ها مانده و بر اساس پیش بینی‌ها امسال ۲۰۰هزار تن محصول خواهیم داشت که می‌طلبد دولت حمایت بیشتری از این کالای صادراتی داشته باشد.

فرماندار شهرستان رفسنجان نیز بزرگترین مشکل را قوانین و مقرراتی دانست که خارج از شهرستان و استان، در وزارت‌خانه‌ها برای صادرات پسته اخذ می‌شوند و خواستار پیگیری این مشکل از طرف نماینده شهرستان شد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.