سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادنگاره شهید سلیمانی بر لوح معماری کویر

طراح المان سردار سلیمانی گفت: ایستادگی، مهمترین وصف تجلی یافته این شهید در طراحی المان شهری یزد است.

محمد علی دانشی راد طراح المان قاسم سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: شهریار شهیدان ما شهید سلیمانی است، شخصیتی بین المللی که یادواره اش نیز باید به کیفیت آثار بین المللی باشد.

طراح المان با توصیف معماری یادمانی بیان کرد: در این شیوه از طراحی عموما از تعابیر شاعرانگی هندسه کمک گرفته می‌شود که آمیخته‌ای از ریاضی، فرهنگ و حس است.

دانشی راد افزود: در ایران زبان انتقال پیام بیشتر در قالب بنا و سازه بوده است تا مجسمه و تندیس، همان گونه که بیان غیر مستقیم و استعاری در مضامین عرفانی حکیمان و شاعران ما نیز گویای این ارتباط است.

طراح المان شهید سلیمانی ضمن معرفی الگو‌های موجود در معماری یادمانی افزود: هفت الگوی چهارطاقی، آرامگاهی، دروازه ای، طاق پیروزی، فضای تهی، لنداسکیپ و نماد‌های تندیس وار بنا به کاربری یا جای گیری مورد نیاز خاص خود نمی‌توانستند به عنوان الگوی اولیه طرح المان مورد استفاده قرار گیرند.

او افزود: الگوی طراحی سردر با دربرگیری مضامین مورد نیاز طرح، بهترین گزینه برای معماری المان است که با توجه به جهانی بودن شهر یزد ذائقه مخاطب جهانی را نیز در بر می‌گیرد.

دانشی راد اهداف معماری این المان را الهام از نماد‌های شهری، توجه به الگوی اسلامی و تاکید بر نوگرایی به دور از کلیشه دانست و گفت: در این المان تلاش شده است که سردر به مثابه میثاق نامه‌ای با شهدا باشد که با بیانی غیر مستقیم و انتزاعی مخاطب را به سرمایه‌های انسانی دعوت کند.

طراح المان شهری با تاکید بر الهام گیری از دو بنای مسجد جامع و حسینیه امیرچخماق یزد در طراحی المان بیان کرد: رفعت سردار سلیمانی در حجم سازه در نظر گرفته شده است. در این طرح بخش پایه‌ای سازه خشت‌های شش ضلعی خاکی رنگ کم کم با ارتفاع گرفتن جای خود را به شش ضلعی‌های فیروزه ای می‌دهد و نشان گر مردی است که پای در زمین و سر به آسمان دارد و تعارض از دست دادن یا به دست آوردن را تداعی می‌کند.

دانشی راد در پاسخ به انتقاد‌های موجود درباره این مسئله که المان اشاره مستقیمی به شخصیت شهید سلیمانی ندارد گفت: این سرمایه انسانی شخصیت‌های ویژه است که یک سازه را متمایز کرده و هویت می‌بخشد، همانند آنچه در آرامگاه حافظ یا بنای یادبود بوعلی به عنوان برجسته‌ترین معماری‌های ایران اتفاق افتاده است.

طراح سردر شهید سلیمانی در پایان به جای گیری این المان اشاره و بیان کرد: این المان در ورودی شهر یزد -کرمان زادگاه این سردار شهید نصب می‌شود که با رعایت تمامی اصول معماری و شهرسازی به مرحله اجرا می‌رسد.

گفتنی است که تا آخر پاییز فاز دوم روند حقوقی اجرای این المان پایان می‌یابد و تا پایان سال فاز اجرایی آن کلید می‌خورد.

انتهای پیام / ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.