سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه‌های ایمنی به عزاداران حسینی

همزمان با برگزاری مراسم عزاداری محرم، توصیه‌های ایمنی به هیئت‌های عزاداری، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در اصفهان اعلام شده و بازرسی و کنترل لازم برای رعایت این توصیه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: پیش از شروع ایام محرم، تدابیر لازم به منظور حفظ ایمنی عزاداران و سوگواران حسینی در شهر اصفهان به عمل آمد و اکیپ‌های بازرسی برای بازدید به مساجد، تکایا و هیئت‌هایی که مجوز دارند اعزام شدند.

فرهاد کاوه آهنگران با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم ایمنی به برگزارکنندگان مراسم عزاداری و متولیان هیئت‌ها داده شده، افزود: مهار کردن و ثابت شدن داربست ها، کنترل سیم‌ها و برق کشی، استقرار تجهیزات اطفا حریق برای جمیعت‌های زیاد و تحویل کپسول‌های آتش نشانی از اقدامات انجام شده است.

بازدید شبانه فرماندهان شیفت‌های آتش نشانی از مراسم عزاداری

وی با بیان اینکه هم اکنون و همزمان با برگزاری مراسم عزاداری، فرماندهان شیفت بازدید‌های شبانه از برگزاری مراسم و رعایت نکات ایمنی دارند، گفت: مسیر‌های ورودی و خروجی برگزاری مراسم نیز رصد می‌شود که باز باشد و خودرو‌های پارک شده باعث بسته شدن مسیر و ایجاد ترافیک نشوند و در صورت بروز حادثه امکان امدادرسانی وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه معمولا در شهریورماه اصفهان بادخیز می‌شود، تاکید کرد: اگر داربست‌های خیمه‌های عزاداری مهار نشده باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آورد، از سوی دیگر برخی هیات‌ها بر روی داربست‌ها پوش می‌زنند و برای اینکه از بین نرود پوش را آغشته به روغن یا مواد نفتی می‌کنند، درصورتی که این کار پوش‌ها را سریع الاشتعال می‌کند و با کوچکترین جرقه آتش سوزی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه ترافیک یکی از مسائلی بود که هر سال در ایام محرم روبرو بودیم، گفت: امسال توصیه‌های لازم را با هیئت‌های عزاداری داشتیم، البته به خاطر شیوع کرونا هیئت‌ها کمتر در خیابان‌ها حرکت می‌کنند و مردم هم بیشتر به هیئت‌های محلات می‌روند و رفت و آمد و ترافیک نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است.

کاوه آهنگران در خصوص نظارت بر رعایت مسائل ایمنی در هیئت‌های عزاداری در طول این ایام نیز گفت: پیش از شروع ایام محرم هیئت‌های عزاداری درخواست برگزاری مراسم به معاونت خدمات شهری شهرداری می‌دهند که بررسی ایمنی محل برگزاری مراسم به سازمان آتش نشانی ارجاع می‌شود و ماموران این سازمان تمام موارد لازم را بررسی کرده و به متولیان هیئت‌ها اعلام می‌کنند. پس از چند روز بازدید مجددی از محل برگزاری مراسم انجام می‌شود و در صورتی که موارد مطرح شده برطرف شده باشد مجوز لازم برای برگزاری مراسم صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است در زمان برگزاری مراسم نیز تغییراتی از سوی برگزارکنندگان انجام شود، تصریح کرد: ماموران سازمان آتش نشانی در زمان برگزاری مراسم نیز به هیئت‌ها مراجعه کرده و نظارت و توصیه‌های لازم را دارند.

برای شرکت در عزاداری کودکان و سالمندان را در منزل تنها نگذارید

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر رعایت مسائل ایمنی همچون چیدمان کپسول‌های آتش نشانی، بازکردن مسیر‌های تردد و جلوگیری از ترافیک، از شهروندان خواست که برای شرکت در مراسم عزدارای، افراد سالمند و کودکان را به خاطر شرایط کرونا در منزل تنها نگذارند، به ویژه کودکان که کنجکاو هستند و نباید بدون بزرگتر در خانه بمانند.

وی اعلام کرد: خوشبختانه طی چند روز گذشته از ماه محرم هیچ مورد حادثه‌ای در مساجد و تکایا و هیئت‌ها نداشته ایم و امیدواریم تا پایان این دهه نیز هیچ مشکلی نداشته باشیم و مردم در نهایت ایمنی و سلامت به عزاداری‌های خود برسند.

بسیاری از هیئت‌های عزاداری نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کرده اند

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وجود ۵ هزار هیئت مذهبی در اصفهان، گفت: دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم به تمام هیئت‌های مذهبی و همینطور مساجد و بقاع متبرکه داده شده است.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه تاکنون بسیاری از هیئت‌های عزاداری نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کرده اند، گفت: متولیان برگزاری این مراسم و نیز مردم باید نسبت به رعایت این دستورالعمل‌ها همچنان حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه از پیش از شروع ایام محرم الزامات ایمنی را به همه مساجد و حسینیه‌ها و هیئت‌ها اعلام کردیم، گفت: برگزار کنندگان مراسم عزاداری باید سیستم‌های سرمایشی و شبکه‌های برق، آب و گاز را از نظر ایمنی چک کنند، همچنین اگر داربست یا پوش نصب می‌کنند باید الزامات ایمنی حریق را رعایت کنند، تیم‌های آتش نشانی و شرکت برق و گاز نیز باید رعایت نکات ایمنی در این مجموعه‌ها را کنترل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مردم خواست، توصیه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله ایمن را در مراسم عزاداری محرم فراموش نکنند و خاطرنشان کرد: همانطور که باید با اقلیم خشک و نیمه خشکی که داریم سازگار شویم، باید با کرونا هم سازگاری پیدا کنیم و زندگی با این ویروس را یاد بگیریم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.