به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا اللهیار معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در چند سال گذشته با استفاده از توان داخلی در کشور توانستیم شناورهایی بیش از ۳۰ هزار تنی در این بخش را پذیرش کنیم افزود: نرم افزار بومی در این زمینه راه اندازی کرده ایم و هم اکنون مراحل نهایی اجرای آن به اتمام رسیده است.
او با اشاره به اینکه تاکنون دو کشور اقدام به تهیه نرمافزار در این بخش کرده اند افزود: ایران سومین کشوری است که این نرم افزار را تهیه کرده است.
الهیار توضیح داد: این نرم افزار قابلیت شناسایی جزر و مد و امواج را دارد و قابلیت شناسایی هنگام ورود شناورها را دارد.
معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: هم اکنون ما توانسته ایم شناسایی شناورهای بزرگی را که قابلیت مهندسی لایروبی دارند، انجام دهیم و خوشبختانه برای سواحل استان بوشهر گامهای بلندی را برداشته ایم و این اقدامات در راستای جهش تولید انجام میشود.
الهیار با اشاره به اینکه با استفاده از توان داخل توانسته ایم شناورهای بزرگ را بسازیم افزود: هم اکنون با استفاده از تجهیزات خود در این بخش توانسته ایم ۸۳ فروند شناور بزرگ و کوچک به سفارش سازمان بنادر با استفاده از تجهیزات داخل بسازیم.
او بیان کرد: در سازمان بنادر و دریا نهضت ساخت داخل را برای این بخش ایجاد کردهایم.
معاون سازمان بنادر و دریا نوردی با بیان اینکه تمامی تجهیزات بندری از کوچکترین تا بزرگترین تجهیزات توسط مهندسان و فعالان داخلی ایجاد شده است، اظهار کرد: تفاهم نامه ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه منعقد کرده ایم تا از این طریق شرکتهای دانشبنیان بتوانند قطعات مورد نیاز بندری را تولید کنند.
الهیار تاکید کرد: سال گذشته ۷۶۸ قطعه مورد نیاز از جمله قطعات کوچک و بزرگ را تولید کرده ایم و امسال هم امیدواریم بخش عمده ای از این تجهیزات را توسط مهندسان داخلی تولید کنیم.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در راستای برنامهمحوری توسعه دریایی را انجام میدهیم گفت: مراحل نهایی تدقیق طرح تا افق ۱۴۰۴ را دنبال میکنیم و عملاً از سال ۱۴۰۰ همه پروژهها را منطبق با همین موضوع به صورت برنامهمحور خواهیم داشت.
الهیار ادامه داد: برای بنادر کوچک هم طرح ساماندهی یا طرح جامع تدوین شده است که در تعدادی بنادر در مرحله نهایی به تصویب رسیده است و تا افق ۱۵ ساله تدقیق تهیه و طرحهای جامع و ساماندهی انجام خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دو شناور آتشخوار بزرگ و ۶ شناور آتشخوار کوچک خواهیم داشت که برای بنادر استان درنظر گرفته شده است، افزود: شناور جمعآوری آلودگی نفتی ساخت داخل هم تا دهه فجر افتتاح میشود. این شناور در مرحله تست نهایی قرار دارد و اولین شناور داخلی جمعآوری آلودگی نفتی است. ما پیش از این بارج جمعآوری آلودگی نفتی داشته ایم.
او یاد آور شد: لایروبی که امروز به اتمام رسید، قابلیت پذیرش شناور تا ۳۰ هزار تن و آبخور ۱۰.۸ متر در بندر بوشهر فراهم شده است.
الهیار تاکید کرد: البته در شرایط مد پذیرش با آبخور بیشتری امکانپذیر است و این لایروبی اخیر جزو بزرگترین پروژههای لایروبی در بنادر کشور بود.
الهیار افزود: در این مطالعات برنامه عمل در سطح هرکدام از شهرهای ساحلی پیاده میشود، با رویکردی که در مطالعات است، این مطالعات مفصل خواهد بود و از رویکردهای مختلف، در پدیدههای دریایی، سیاسی و امنیتی، موضوعات پدافند غیرعامل و موضوعات زیستمحیطی در این حوزه استفاده شده است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این باره در سه بخش مناطق ساحلی در خشکی نزدیک دریا، مدیریت نوار ساحلی و بخش دریایی، بخش مربوط به دریایی اولین بار اضافه شده است که تاکنون سبقهای در خلیج فارس نداشته است و برای اولین بار جانماییهای کاربری مطلوب را در دریا داریم، یعنی آنجا مشخص شده است.
الهیار اظهار کرد: در تنگه هرمز در قالب طرح مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی در هرمزگان انجام شد و در خلیجفارس هم تدقیق طرح یکپارچه مناطق ساحلی در بوشهر تدقیق میشود؛ و هدف اصلی طرح یکپارچه مناطق ساحلی، رشد متوان و متعادل است.
انتهای پیام/