سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقی‌زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌ها کارآمدی خود را از دست داده‌اند

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به بیان توضیحاتی درباره نقش پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی پرداخت.

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف در کشور و عملکرد آن‌ها گفت: تعدادی از پژوهشکده‌های وابسته به دستگاه‌ها از ماموریت اصلی خود خارج شده اند و به رقیب دانشگاه‌ها تبدیل شده اند. این دسته از پژوهشکده‌ها کارآمدی خود را از دست داده اند و هیچ وقت هم نمی‌توانند برای دستگاه خود نقش دانشگاه‌ و مرکز پژوهشی مستقل را بازی کنند.

نقی زاده ادامه داد: به عنوان مثال پژوهشکده‌هایی در دستگاه‌های اجرایی داریم که نیرو‌های علمی برتر آن‌ها همان اساتید دانشگاه‌های مطرح کشور هستند و به صورت موقت در آن‌ها مامور شده اند. این مراکز هیچ وقت نمی‌توانند ظرفیتی همانند دانشگاه‌های برتر کشور داشته باشند و از لحاظ توانمندی دچار ضعف هستند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:به دلیل اینکه وزیر مربوطه باید درباره نحوه فعالیت این مراکز پژوهشی پاسخگو باشد دستگاه مربوطه سعی می‌کند پروژه ها‌ی مختلف تحقیقاتی را به این مراکز پژوهشی در یک فضای غیر رقابتی واگذار کند در صورتی که مرکز پژوهشی خود این دستگاه توانایی انجام این کار را ندارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی ادامه داد: در این صورت دو اتفاق می‌افتد یکی اینکه یا مرکز پژوهشی کار را به خوبی انجام نمی‌دهد و در مورد دوم اگر هم انجام دهد انجام کار حالت دلالی پیدا می‌کند و پروژه را به افراد دیگری واگذار می‌کنند بدون اینکه ارزش افزوده و فایده‌ای در پی داشته باشد. 

 وجود دانشجو در پژوهشکده‌های دستگاه‌های اجرای معنایی ندارد

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: البته بعضی از دستگاه‌ها هم موفق عمل کرده اند؛ زیرا بخش پژوهشگاه نقش مدیریت پژوهش و فناوری آن حوزه را بر عهده گرفته است. یعنی خودش متصدی پژوهش نیست بلکه پژوهش را در آن دستگاه مدیریت می‌کند. نقش تعریف شده نقش مدیریت اجرای طرح‌های پژوهشی است که این پژوهشگاه‌ها عمدتا موفق می‌شوند. وجود دانشجو در این مراکز هم اصلا معنایی ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.