چندی پیش رضا شیوا رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای جدید خبر داد که بر این اساس برای استعلام از قیمت نهایی این خودروها به سراغ این مقام مسئول رفتیم.
باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودروهای تجاری در کلینیک تجاری بفرمایید؟
رضا شیوا رئیس شورای رقابت: خودروهایی که در جلسه ۴۳۰ شورای رقابت برای قیمت گذاری آن ها تصمیم گیری شد، خودروهایی مثل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستی هستند که قیمت رسمی تاکنون نداشته اند، چون تولیدات جدید ایران خودرو هستند.
اگر اطلاع داشته باشید دستورالعمل قیمتی که در گذشته داده شد برای خودروهایی بود که یک قیمت پایه برای آن ها داشتهایم؛ قیمت پایه را به عناوین مختلف به دست آورده ایم. یکی از روشهای به دست آوردن قیمت پایه این است که اگر بازار تعادلی باشد، خود بازار آن قیمت پایه را میدهد؛ مانند سال ۹۰ و ۹۱ که قیمت پایه برخی از خودروها را از آن روش به دست آوردهایم.
اما اکنون با توجه به وضعیت حاکم بر کشور که واردات خودرو هم به هیچ وجه نداریم، این خودروها در انحصار هستند بنابر این باید به دنبال روش دیگری برای قیمت گذاری باشیم. یکی از جدیدترین روشها برای قیمت گذاری خودرو هزینه تمام شده یا همان کاست پلاس است که شورای رقابت آن روش را استفاده نمیکند چرا که ممکن است شک و شبههای به همراه داشته باشد.
روش دیگری که برای قیمت گذاری خودرو مورد استفاده قرار میگیرد و کارشناسان آن را تایید میکنند، اعمال کلینیک تجاری است که این کلینیک همان روش قیمت گذاری دلشی معروف را به کار می گیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان: این فرمول باعث نمی شود که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یابد؟
رئیس شورای رقابت: مواد اولیه مانند فولاد در کشور با رقم بسیار بالایی تولید میشود و این یعنی این مقدار که تولید میشود زیاد و در دسترس است؛ به طور مثال فولاد تحت چهارچوبی تولیدی می شود. اتفاقا در جلسه قبل ورقهای زیر پنج میل را که انحصاری بودند را دستورالعمل قیمتی داده ایم، یعنی آنها نیز آزادی عمل ندارند، مگر در بازارهایی که کالاهای رقابتی دارند.
در برخی از بازارها کالاهایی هستند که در آنها با مشکل عرضه کم مواجه هستیم و عرضه کمتر از تقاضا داریم اما به هیچ وجه هیچ تاثیری در افزایش قیمت مواد اولیه ندارد. ما در حال حاضر از روش کاست پلاس استفاده نکردهایم یعنی روشی که هر قطعه چه ارزشی دارد را نرفتیم.
ما هم اکنون برای قیمت گذاری خودرو بر اساس فرمول کلینیک تجاری پیش رفته ایم. یکی از دلایل این است که کلینیک تجاری نگاه نمی کند فولاد را چند خریده، نگاه می کند خودرو مشابه آن چقدر است بدین معنا که خودرو تولیدی جدید را نسبت به خودرویی که کلاس پایین تری دارد بررسی می کنیم و به هیچ وجه قیمت تمام شده نمی رویم.
باشگاه خبرنگاران جوان: فرمولی داده بودید که قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد اما این اتفاق رخ ندارد، هم اکنون برای کاهش قیمت خودرو در بازار و کارخانه چه راهکاری دارید؟
رئیس شورای رقابت: زمانی فرمول ۱۰ درصد را سازمان حمایت اعلام کرد، اما پس از آن این فرمول را پس گرفتند چراکه وزارت صمت گفت همچنین چیزی مصوب نشده و این فرمول را پس گرفتند.
همیشه همه جا و در هر زمان، میزان عرضه اگر کمتر از تقاضا باشد این اتفاق می افتد. با توجه به اینکه اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است هر زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، همچین اتفاقی میافتد و جزو بحث اقتصادی است. تلاشمان بر این است که میزان عرضه را افزایش دهیم، اکنون عرضه خودروسازان نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و شاید برخی از خودروها ۲۰ درصد افزایش داشته است.
باید تقاضای کاذب را حذف کنیم یعنی تقاضا باید منطقی باشد که به همین دلیل تلاش میکنیم این اتفاق رخ دهد که نیازمند همکاری خودروسازان است. باید مواد اولیه این خودروها آماده باشد، به هرحال بازار را کسانی که به هم میزنند و بازار کاذب درست می کنند باید مقامات نظارتی حواسشان جمع باشد و کنترل کند.
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان مدل قرعه کشی کنونی باعث می شود خودرو به افراد نیازمند برسد؟
رئیس شورای رقابت: اکنون مدل قرعه کشی کنونی، جانشین بهتری از روش گذشته است. در قرعه کشی کنونی، شکایتهایی که در دورههای قبل داشتیم را ندارد به طور مثال در دوره های قبل قرعه کشی، برخی میگفتند در ۲ دقیقه اول سایت بسته شده یا پیشنهاد میدهند ۵ میلیون تومان بدهید و اسمتان را وارد سایت میکنیم که تمامی موارد در این دوره از قرعه کشی حذف شده است. در قرعهکشی محدودیت را زیاد می کنیم که افراد نیازمند بتوانند ثبت نام کنند، که به مرور این تقاضای کاذب کاهش یافت.
باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان حمایت گفت با قیمت گذاری خودرو کاری نداریم، و شما هم می گویید کاری نداریم، اما در نهایت تایید نهایی قیمت خودرو دست کیست؟
رئیس شورای رقابت: هم اکنون قیمت اظهاری نهایی خودرو که خودروساز می فرستد باید به تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت برسد. دقت کنید که تایید قیمت خودروساز باید به تایید بازرس برسد.
اگر مقداری اضافه یا مسائل دیگری باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال حاضر قیمتی را آنها تعیین کرده اند و به بازرسان می دهند، اگر بازرسی قیمت را تایید کرد این اقلام را کم و اضافه میکند و قیمت به همان قیمتی میرسد که بازرس داده است. هم اکنون به این دلیل نمی توانیم قیمت کلینیکی را اعلام کنیم چون قانون گذار گفته است که شورای رقابت باید دستورالعمل بدهد.
معیار دستورالعمل بر اساس قیمتی است که کلینیک تجاری به دست آورده و اگر این اقلام را از قیمت خود اظهاری خودروساز کسر و اضافه می کنیم به قیمت کلینیک تجاری میرسیم.
انتهای پیام/
بهتره اسم شورای رقابت رو به شورای رفاقت با مدیرعاملان خودروسازی تغییر بدن.
حداقل ملت تکلیف خودشون رو میدونن.
.........
.چرا واردات خودرو سبک رو از عراق و افغانستان .ازاد نمیکنید
تا بفهمند این مملکت ساحب داره .چرا .چرا .بزارید مردم خودشون وارد کنند نه واردکننده اشغال .
اَی خِدااااااااااااااااااا خودت کمک کن
الانم ک کلا جلوی واردات بستن
تا ماشینای خودشونو با منت بدن دست ملت
هرروزم قیمتارو میبرن بالا میگن داریم شفاف میکنیم
چرا لقمه رو پیچوندی.
همون اول بگو هر چی خودشون گفتن
فقط یک استراحتی به اقایان بدهید یکم تفریح کنند ما راضی به زحمت کمر شکن !!!!!! نیستیم
آینه بغل برقی ۱۰ میلیون به قیمت اضافه میشه
دو رنگ کردن خودرو ۱۵ میلیون
سانروف ۵۰ میلیون
رینگ المینیومی ۱۵ میلیون
زه بغل ۳ میلیون
بنابراین طی زمان کوتاه همه چیز خودشو با دلار 23 تومن فعلی که انشالا گران تر نشود هماهنگ میکند
بلند ناله بزن مرگ بر آمریکا
بلند
قیمت خودرو در ایران به راحتی کاهش می یابد فقط کافیه واردات خودرو خارجی آزاد بشه در مقابل خودرو سازان داخلی هم هر قیمتی که دوست دارن محصولاتشون رو قیمت گذاری کنن.
در کمتر یک هفته نتیجه راخواهید دید.
هرچه درتوان داریدخودروراگران کنید
کاملا موافقم
هیچکدومشون به فکر مردم نیستن بیخودی خودتون رو اذیت نکنین ،تنها راه نخریدن هست وتمام
باشگاه خبرنگاران شما رو هم خریدن کاهش کجا رفت فرمول میارید ما انقذر دبیرستان خوندیم فرمول هارو این به درد به خودشون می خوره شما برید دنبال کاهش قیمت اگر میگید این قیمت نیست خب برید دنبالش دیگه اشکالش کجاست چه مسخذه بازیه ایه خبرنگار ها هم دیگه افتادن تو دسته اونا
یه عدد فهت رقمی نزدیکه به اولین عدد هشت رقمی (( که فقط گرد باشد )) صفحه کلید یا گوشی موبایل فشار دهید
قابل توجه مسولین محترم
الان دنا پلاس توربو اتومات یه یه ماشین دنده ای معمولی است تحویل فروردین تا خردادش باید کمتر از 160 میلیون باشد
چون هایما اس 5 قیمت 180 میلیونی در کارخانه داشته
دنا پلاس توربو اتومات همون دنا پلاس توربو اتوماته که یه گیربکس اتومات بهش اضافه شده با چند تا آپشن
207 سقفششه ای هم یه مونروف بهش اضافه شد
سورن پلاش هم یه چندتا تغییرات جزیی
با چند تا آپشن خودرو جدید حساب میشه و قیمت گذاریش باید سر به فلک بکشه
همین اشخاص و همین مدل قیمت گذاری باعث شده بازار بیرون ملتهب بشه و قیمت بازار هر روز افزایش تر بشه
ما 1 سال پیش زمانی که دنا پلاس اتومات ثبت نام کردیدم دلار 9 هزار تومان بود و 80 میلیون پیش پرداخت واریز کرده اییم پس تکلیف ما چه می شود!!!
و تنها علت اینم مه در این انحصار وجود دار نه رقابت
تنها راه اصلاح صفر کردن تعرفه واردات است
نامه نه داریم که بااین قیمتا بخریم واگرم داشتم نمیخریدم منتظرم به همین ماه امام حسین هردو خودروساز جمع بشن فقط بایدنخریم وتحریم حتی اگه وام بدن
یاحق
نامه نه داریم که بااین قیمتا بخریم واگرم داشتم نمیخریدم منتظرم به همین ماه امام حسین هردو خودروساز جمع بشن فقط بایدنخریم وتحریم حتی اگه وام بدن
یاحق
جز هزینه بردوش بیت المال کاری میکنند ؟
نبودشون به از وجودشونه
این مسیر نابودی بخدااا
قصه حسین کرد تعریف میکنی.
قیمت گذاری برای خودروسازهای دولتی و انجصاری و مافیایی غیرممکن است قانون داشته باشد.
کیه که باد ۸۰ میلیون بده بجای پراید....
قیمتها همش فضای مجازی برده بالا کیه طلا گرمی ۱۰۶۰ بیاد برا زن ودخترش بخره...کیه الان یخچال و تلویزیون و کولر با قیمت های نجومی براه
.........از مغازه های آشنا می پرسم ماهی یک دستگاه فروش ندارند.....
که به نابودی خودتون نزدیک شدید...
که به نابودی خودتون نزدیک شدید...