سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه خودرو؛

رانا پلاس بخریم یا دنا پلاس ؟ + مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو رانا پلاس و دنا پلاس در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را بخرید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، رانا پلاس  و دنا پلاس  است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.

معرفی رانا پلاس:

رانا پلاس یکی از خودروهای جدید ایران خودرو است که در طرح های پیش فروش عرضه شده است. این خودرو از امکانات مختلفی برخوردار است. این خودرو ایرانی به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU۵ مجهز است،  این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های جلوی این سدان کلاس B می‌رساند. پیشرانه رانا پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و تا حدی گاز‌های مضرر کمتری نسبت به نمونه یورو ۴ دارد.

از دیگر امکانات این خودرو کنسول میانی، شیشه‌های برقی، آینه با تنظیم برقی، دسته دنده جدید، چراغ‌ها با گرافیک جدید، صندلی های جدید،  قالپاق با طرح جدید، غربیلک فرمان با آرم کرومی، عایق صداگیر کاپوت، دسته راهنما و برف پاک کن جدید و زه های همرنگ بدنه است.

نسخه فیس لیفت رانا در بخش گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، جلو پنجره، رنگ دستگیره‌ها و زه جانبی، نوع صندلی ها، آینه‌های جانبی، تریم داخلی، غربلیک فرمان و جلو آمپر با نمونه قبلی متفاوت است.

در حال حاضر مجموعه صندلی‌های پژو ۲۰۷ i بر روی رانا پلاس نصب می‌شود و این خودرو غربیلک فرمان مشابه به ۲۰۷ i را دارد. کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، طرح فیبر کربن کنسول میانی و داشبورد، سیستم پخش USB و بلوتوث بدون CD، شیشه‌های جلوی و عقب برقی، آینه‌های جانبی برقی و… از جمله امکانات رانا پلاس است.

معرفی مختصر دنا پلاس:

دنا پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت دنای معمولی شناخته می‌شود که در زمستان ۱۳۹۵ به صورت رسمی رونمایی شد. این خودرو با تغییراتی در بخش طراحی و سطح امکانات در جایگاه فول آپشن‌ترین محصول ملی قرار گرفت. اما آغاز تحریم‌ها باعث شد تا نمونه تنفس طبیعی دنا پلاس نسبت به گذشته ساده‌تر شود و از وجود امکاناتی نظیر سانروف و کیسه‌های هوای جانبی جلو محروم گردد.

دنا پلاس تنفس طبیعی به پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF۷ مجهز است و قدرتی حدود ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر به جعبه دنده ۵ سرعته دستی منتقل می‌کند. البته ایران خودرو برنامه دارد تا در ماه‌های آتی پیشرانه EF۷ پلاس را بر روی این خودرو نصب کند که تا حدی در بحث عملکرد، استهلاک و آلایندگی وضعیت بهتری را دارد.

دنا پلاس شامل امکاناتی از جمله فرمان هیدرولیک مجهز به کروز کنترل،  تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ‏های سقفی جلو و عقب و چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین است.

علاوه بر این دناپلاس دارای طرح جدید آینه‏‌های جانبی، آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، شیشه بالابر‌های جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)  و قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی است.

همچنین دناپلاس از امکاناتی مانند کمربند‌های ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع ، سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، سانروف،  کروز کنترل،  ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط،  آنتن سقفی جدید (Shark fin) به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب،  تنظیم زاویه نور چراغ‏های جلو از داخل بهره مند است.

خودرو
دنا پلاس رانا پلاس
کشور سازنده
 
ایران
 
ایران
سال (طراحی)
1395 1399
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور
1646سی سی 1587سی سی
حداکثر قدرت
113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
155 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 دنده دستی 6 سرعته دستی
شتاب 0 تا 100
13.5 ثانیه 12 ثانیه
حداکثر سرعت
189 کیلومتر در ساعت 189 کیلومتر در ساعت
وزن
1258 کیلوگرم 1109 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع 4292 طول - 1684 عرض - 1453 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2671 میلیمتر 2445 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی
7.7 لیتر در هر صد کیلومتر 6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
60 لیتر 50 لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو 4 یورو 5
ترمز و پایداری
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي ترمز جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای و مجهز به ABS و EBD
کیسه هوا
داراي 4 كيسه هوا (راننده - سرنشين جلو و جانبي) کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم صوتی
فرمان مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و هندزفري موبايل - داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و هندزفري موبايل بلندگوهاي جلو و عقب تيوتر سیستم صوتی با چهاربلندگو به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان و توئیتر

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۲۳:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۳
دوستان من قبلا دنا معمولی داشتم الان رانا پلاس
اصطلاک ef7تو بلند مدت خیلی بالاست و ماشین به اصطلاح لش میشه از صفری هم پر سروصداست اما الان رانا پلاس گرفتم حدود ۴۰تومن خرج مانیتورو رینگ و یسری خورده لوازم کردم هم رخ قشنگی داره هم اصطلاک کم هم هزینه نگهداری پایین تر
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
اگه خیلی توی شهر رفت و امد داری رانا ماشین چابک و راحتیه. ولی اگه استفادت از ماشین کمه و دانا پلاس ماشین قشنگ و جاداریه در ضمن توی جاده هم خوبه. این بستگی به شما و نوع استفاده از ماشین داره. من رانا پلاس دارم و چون خیلی باهاش توی شهر می رم ازش راضیم
ایلیا
۱۴:۰۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
عالی
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۴ آذر ۱۴۰۱
من رانا پلاس دارم نسبت به پولی که دادم واقعا ماشین خوبیه از همه نظر قابل قبوله سواری شتاب موتور کم صدا و ... در کل ماشین خیلی خوبیه
امیر
۲۲:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
فقط رانا
از دنا خیلی سرتره شاید دنا ی خورده آپشن داشته باشه شما رانا با گیربکس ۶ سرعته بخر ۱۰ تومن خرجش کن مثل مانیتور و وسایل لوکس بنداز
از دنا بهتره


رنا پلاس پانارونا با دنده اتومات هم ب زودی میااااد
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
اگه بخایم از اوله این ماشینا تا الان بهشون نگاه کنیم دنا پلاس از خانواده ef7 اما رانا پلاس از خانواده sd اگر در کل بخایم مقایسه کنیم 206 sd خیلی بهتر از ef7 من خدم مکانیک هستم و اگه نظره منو بخاین رانا پلاس واقعا از دنا سر تره شاید دنا مانیتور داشته باشه و ظاهره بهتری اما اگه دنباله سواریه خوب باشید بهتون رانا پلاس رو پیشنهاد میکنم
اهورا عمرائی
۱۰:۵۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
رانا بدرد نمی خوره دنا پلاس خیلی بهتر تر از رانا هست دنا پلاس سریع تر از رانا می ره دور موتور رانا کم تر است حدود 9000دور در دقیقه است اما دنا پلاس 6600دور در دقیقیه است حجم موتور رانا5980سی سی است ولی حجم موتور دنا 6480 سی سی است دنا پلاس قطعا از رانا بهتره
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۲ دی ۱۴۰۰
واقعا قابل مقایسه نیستند هرچقدر هم تو کامنت بگن رانا بهتره تفاوت قیمت بازارشون نشون میده کدوم بهتر و پر طرفدارترین تو بازار دستت دوم هم دنا پلاس خیلی بهتره
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۶ دی ۱۴۰۰
از نظر من رانا+ بهتر از دنا+ هست. ما قبلا رانا معمولی داشتیم و خیلی راضی بودیم. دنا هم همون سمنده و رانا پلاس بهتره
عباس مقدم
۱۵:۲۵ ۰۷ دی ۱۴۰۰
آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد !!!
این خودرو اتوبوس نیست ها ...
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
سلام .
رانا پلاس با سقف شیشه ای با قدرت ۶ دنده میخوام ثبت نام کنم
در یک‌مورد تو شک هستم ..خواهشن بنده راهنمائی کنید که
در سرعت دنده ۵ قرار گرفتم و موقع وزش باد باشد هنگامی که سرعت را خواستم بیشتر کنم به درنده ۶ رسیدم موقع تعویض دنده سرعت و قدرت ماشین کمتر نمیشود یا نه ؟؟؟؟
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
معلومه دناپلاس هم ازنظرقیافه ازاون راناذپلاس بوذنه بهتره وهم ازنظرکیفیت ازراناپلاس بهتره
اشکان
۲۳:۴۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
قابل قیاس نیست
من ۲۰۶ اس دی داشتم ، الان هم راناپلاس دارم سواری نرم و بی صدا ، از اس دی سرتره
دنا پلاس واسه من بزرگه و پر دردسر
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
از نظر ظاهری این دو اصلا قابل مقایسه نیست
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
دوستان اگه رانا پباس بهتره پس چرا مانیتور تصویری و جی پی اس نداره .
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام دوستان رانا پلاس برنده شدم و برج ۴ موعد تحویلش هست
اگر راجع به این خودرو اطلاعاتی دارید بفرمائید چطوره؟
درضمن الان ۲۰۶ تیپ ۲ دارم
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
رانا پلاس خیلی ماشین نرم و کم صدا و با شتاب مناسبی، من دنا پلاس هم زیاد سوار شدم، بنظرم رانا پلاس در کل بهتر باشه
پوریا مردانی
۲۲:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
فکر کنم به دلیل کوچیکی دنا پلاس باشه
مصطفی
۱۷:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
دنا=۱+۱
رانا=!+۱ کم فروشی ممنوع⛔
سعید
۱۰:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام‌ هردوشون گرونن اما چون ما هردوتاشونم داریم بزارین نظرمو بگم.دنا پلاس از رانا پلاس به نظرم خوشگلتره البته سلیقیه، اما تو جنس متریال و امکانات و نرمی و بی صدا بودن رانا پلاس بهتره،دنا پلاس صداش داخل ماشینه لامصب،اما چون برای من لذت رانندگی بیشتر اهمیت داره مطمئنا انتخاب خودم بی شک رانا پلاس هستش،اونایی که هردوشون رو دارن میدونن چی میگم. والسلام
فرزاد
۱۳:۰۴ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
دوستان من راناپلاس برنده شدم ولی خیلی گرونتر از دنا پلاسه.چرا؟یعنی بهتراز اونه؟
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
رانا پلاس از هر لحاظ بهتر از دنا پلاس است .
پویا
۱۴:۳۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
دنا خوبه ولی حیف که گرونه
جلیل
۱۸:۰۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۹
مقایسه نابجایی بود ،این دو خودرو از یک خانواده نیستن،راناپلاس رو باید باsd یا 207 از نظر ارزش خرید و امکانات مقایسه کرد.
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اگر سازنده ایرانه چرا اینقدر گرانه؟ بنابراین صادقانه بفرمائید 10درصد را ما میسازیم ماتبقی از خارج وارد میشه بنابراین گران تمام میشود
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اگر سازنده ایرانه چرا اینقدر گرانه؟ بنابراین صادقانه بفرمائید 10درصد را ما میسازیم ماتبقی از خارج وارد میشه بنابراین گران تمام میشود
hamid
۱۲:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
خوبه این واژه پلاس توسط اپل آمریکایی اختراع شد...