به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)، به عنوان یکی از برنامههای تحولی در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی، شامل میشود.
او افزود: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب و درسهای زیادی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساختها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همچنین چالشها و فرصتهای آن در اختیار قرار داده است که در استمرار برنامه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مورد توجه قرار میگیرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی افزود: برهمین اساس، در راستای اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان"، ذیل برنامه ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹ و به منظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی ۱۳۹۹ وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درسهای آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا میشود.
شکوهی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در این دستورالعمل، ضمن رعایت مفاد دستورالعملهای قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن، شرح داده شده است.
او به برخی از دستورالعملها اشاره کرد و گفت: چارچوب برنامه «نماد» در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شامل اهداف اختصاصی و سیاستهای اجرایی که از جمله میتوان به ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزشهای ارتقایی «نماد»، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی «نماد»، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساختهای فنی شبکه یکپارچه «نماد» اشاره کرد.
شکوهی افزود: بخش آموزشهای ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزشهای مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل میشود که در مناطق با وضعیت قرمز، محتوای آموزشها با اولویت آموزش «مهارتهای تاب آوری»، انجام میشود و در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط امکان پذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارایه خدمات، آموزش های ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارایه محتوای آموز شی به صورت لوحهای فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: غربالگری برای تمامی دانش آموزان، در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید، اجرا میشود و زیرساخت اجرای این بخش، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی به مداخلات مدرسهای «نماد» اشاره کرد و ادامه داد: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزشهای ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریتهای روانی اجتماعی، از جمله مهمترین رسالتهای مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابل اجراست که ساز و کار تشخیص و درمان نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.
او در مورد ساز و کار ارائه خدمات اورژانسی گفت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریتهای روانی اجتماعی از طریق بررسیهای روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگریهای پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق، شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان مدرسه (مدیر، مشاور، معلم و...) والدین، صورت میگیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی میشوند.
بیشتر بخوانید
شکوهی پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری، آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان دانست و گفت: این بخش به صورت درهم تنیده با مددکاری اجتماعی است.
انتهای پیام/